De Leuvenumse Beek

Je kijk op de wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

De Leuvenumse Beek

Bericht door Arthur Mol »

De Leuvenumse Beek dus.. Ik had er nog nooit van gehoord, en dat terwijl het er al duizenden jaren stroomt.. Gelegen op de Veluwe in deze periode moet dat haast wel een genot zijn om te aanschouwen, en ik kan je zeggen dat was het ook! Onder leiding van een lokale gids welke ook aangesloten is bij www.deeldenatuur.nl hebben we in de vroege morgen vlak na zonsopgang een 10 km lange wandeling gemaakt langs dit prachtige beekje. Een aanrader zeg ik! Hieronder een collectie van de foto's die ik tijdens de wandeling gemaakt heb en hoe het er nu ongeveer uitziet:

01
Afbeelding

02
Afbeelding

03
Afbeelding

04
Afbeelding

05
Afbeelding

06
Afbeelding

07
Afbeelding

08 Heel bijzonder was de vondst van deze Pruikzwam, een zeer zeldzaam voorkomende paddenstoel. Kenners werden euforisch en hadden hem al tientallen jaren niet meer waargenomen!
Afbeelding

09
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding

13
Afbeelding

14
Afbeelding
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De Leuvenumse Beek

Bericht door Skippy »

Dat ziet er inderdaad als een heel mooi gebied uit! Foto 1 vind ik wat te licht en bij foto 4 mis ik de scherpte. Bij foto 6 had ik graag iets meer licht van onderaf gezien (m.b.v. lampfunctie mobieltje ofzo) om de paddestoel wat meer transparantie mee te geven. Foto's 3, 8, 10, 11, 12 en 13 vind ik fraai.
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: De Leuvenumse Beek

Bericht door Marco »

#14 zou ik heerlijk overheen willen fietsen met de boscrosser, wel door het zand, niet over de chicken run ;)
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...
Gebruikersavatar

ger k.
Berichten: 1376
Lid geworden op: wo 30 dec 2009, 18:23
Favoriete camera merk: SONY A7RV
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Berg en Dal

Re: De Leuvenumse Beek

Bericht door ger k. »

Lijkt mij ook een mooi gebied om eens rond te struinen.

Ik sluit me geheel aan bij het commentaar van Skippy.

Vooral bij het fotograferen van paddestoelen is het opletten geblazen met de scherptediepte. En het licht van een mobieltje doet wonderen.
Interessant is inderdaad die pruikzwam, nog nooit gezien!
Voor de scherptediepte te zien bij de lens etc. mooie APP op je mobieltje TrueDof-Intro erg handig.
Fotograferen is schrijven met licht.
Gebruikersavatar

Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De Leuvenumse Beek

Bericht door Kroontje »

Mooi gebied. Diverse. Al een paar keer daar rond gelopen met NGG. Het nodige is al gezegd, maar de serie geeft voldoende aan wat daar te vinden is. [emoji106]
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: De Leuvenumse Beek

Bericht door remoss »

Fijne serie Arthur, altijd lekker om onbezonnen door een bos te zwalken mer de camera in aanslag. Mooi gebied en me in acht neming van de genoemde puntjes een mooi resultaat! Ik vind nr 3 wel een eg lekkere :)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Topic Starter
Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: De Leuvenumse Beek

Bericht door Arthur Mol »

Dank voor de reacties allen, ook ik kan me vinden in het commentaar, ik had het zelfs verwacht.

V.w.b. #4 kan ik mededelen dat deze gemaakt is met de Samyang 7.5mm fisheye, los uit het handje en gehurkt (dus zeer onstabiel in mijn geval :bang: ), al kijkend van een afstandje naar het klapvenster, met een afstand van ±1cm tussen de paddenstoel en de lens. Het was een probeersel. Eerdere ervaringen hadden me geleerd dat op F11 alles wel scherp was met deze lens, maar dat was in de tijd dat ik nog wat stabieler was denk ik.. :D

V.w.b. #6 had ik gehoopt dat er meer licht door het Porcelijnzwammetje had geschenen. Ik snap de belichting van onderen wat bedoeld wordt, maar in dit geval zou ik juist de zaklantaarn (als ik daar aan gedacht had) van boven laten schijnen.. Het licht van een mobieltje is een tip waar ik nog niet eerder aan had gedacht, die onthou ik.
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr
Plaats reactie

Terug naar “Landschappen”