Fuji X100 tips en trucs

Gemak dient de mens
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9146
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Fuji X100 tips en trucs

Bericht door remoss »

In deze draad kunnen we een verzameling tips en trucs opbouwen voor het optimaal bedienen en werken met de Fuji X100.

Een van de onhebbelijkheden van de X100 is het moeten omschakelen van macro stand naar normaal stand. Dit is nodig omdat de X100 onder de 80cm afstand in normaalstand niet scherpsteld. Andersom op macrostand stelt de X100 niet scherp bij grotere afstanden. Maar dit is eenvoudig te omzeilen, de X100 stelt namelijk in Manual Focus stand scherp via de AFL-AEL knop en dan wèl over gehele bereik van 10cm tot oneindig.

Dus tip 1:
- zet Focusmodus op M en stel scherp met de AFL-AEL knop. Die is dan wel zijn originele functie kwijt, echter de focus blijft nu sowieso staan als je de knop loslaat en belichting vastzetten kan ook door de ontspanknop half indrukken en daarna de compositie te veranderen.
______________________________________________________________________________________________________________

Als je door de EVF (Electronic View Finder) kijkt zie je in de default instellingen niet de horizontale en verticale hulplijnen zoals op het hoofd display. Dit is echter erg snel tevoorschijn te toveren:

Tip 2:
- om de EVF te voorzien van alle toeters en bellen zoals op het hoofddisplay: activeer de EVF en druk op de DISP-BACK toets, hoppa....
______________________________________________________________________________________________________________

De MENU-OK knop wordt vaak te klein bevonden. Maar er zijn meer wegen om iets te bevestigen:

Tip 3:
- In de menu's kunnen veranderingen vaak worden bevestigd door op de linkerkant van de instelschijf te klikken
- Ook de Ontspanknop half indrukken kan soms een actie bevestigen, zoals bij van Macro naar normaalstand en andersom.
______________________________________________________________________________________________________________

Op F/2 fotograferen (lekkere kleine scherptediepte) maar erg helder licht kan ervoor zorgen dat je belichting niet meer uitkomt. De sluitertijd is dan nl. beperkt tot 1/1000 sec.

Tip 4:
- Om toch in de volle zon een groot diafragma te kunnen gebruiken, gebruik het ingebouwde ND filter, dat scheelt 3 stops. Zet dit filter dan ook meteen onder de Fn-knop, wel zo makkelijk.
______________________________________________________________________________________________________________

Er gaan berichten over het Internet die melden dat de X100 erg traag kan zijn, zeker met opslaan van RAW bestanden maar ook met opstarten.

Tip 5
- Neem een zo snel mogelijke geheugenkaart. Ik heb een 45MB/s kaartje van Sandisk en dat werkt uitstekend. De X100 start snel op en opslaan gaat ook goed, al is ie v.w.b. dat laatste geen snelheidsmonster.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Werner
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 10:40

Re: Fuji X100 tips en trucs

Bericht door Werner »

Ik lees hier veel lof over de x100, pracht camera lijkt me dus, alleen al die vormgeving is geweldig....

Goede tips René, als ik het geld had...

Weef
Berichten: 871
Lid geworden op: di 19 mei 2009, 09:46
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Glasgow, Scotland

Re: Fuji X100 tips en trucs

Bericht door Weef »

Handig draadje. Ga het bijhouden.

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fuji X100 tips en trucs

Bericht door Skippy »

Wellicht een leuke site voor de X100-eigenaren http://www.x100enthusiasts.com/
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Fuji X100 tips en trucs

Bericht door Marco »

Fraaie site, je zou bijna zo'n X100 willen hebben ;)
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

Jolanda
Berichten: 1143
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 16:11
Favoriete camera merk: Nikon 1
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: In het gezellige Zuiden des lands

Re: Fuji X100 tips en trucs

Bericht door Jolanda »

Van de week een tweet van onzer aller Scott Kelby gelezen dat hij niet zo tevreden was over de X100.

Volgens mij zei hij zoiets van dat de helft van zijn foto's out of focus waren.

Hij zei er niet bij of dat aan het toestel of aan hem lag............
Zoek altijd nog vriendjes voor op Facebook......
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9146
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Fuji X100 tips en trucs

Bericht door remoss »

Wellicht weet ie niet goed hoe er mee om te gaan. Kan hij met de tips nog wat verbeteren ;)

Ik heb er geen last van gelukkig.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Jolanda
Berichten: 1143
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 16:11
Favoriete camera merk: Nikon 1
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: In het gezellige Zuiden des lands

Re: Fuji X100 tips en trucs

Bericht door Jolanda »

Inmiddels Scott Kelby op Facebook:

Scott Kelby
Good News: It looks like my first impression of the Fuji x100 may not be my final impression. RC ran the Firmware update, and he says the focus issue better, but he cautions NOT to use the Hybrid viewfinder, or the focus issue is still pretty rough. However, he said he's getting better results from the electronic viewfinder. Keeping my fingers crossed, but RC seemed to be feeling better about it.
Zoek altijd nog vriendjes voor op Facebook......
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9146
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Fuji X100 tips en trucs

Bericht door remoss »

Wordt inderdaad afgeraden om de OVF te gebruiken bij focussen op korte afstanden, dit vanwege onder andere de paralax. Daar heb je met de EVF en/of het display achterop geen last van. Daarbij kun je daar ook nog mee inzoomen voor prima fijnafstelling van de focus bij macro.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Fuji X100 tips en trucs

Bericht door mikemix »

Wellicht René, moet jij een tutorial schrijven voor de wat kippig wordende heer Kelby ?
Trouwens, goed kunnen shoppen wil nog niet zeggen dat je een goede fotograaf bent......
Alle respect Jolanda maar ik vind zijn mening niet bindend in deze als zodanig.
Temeer ik al prachtig resultaat heb mogen aanschouwen dichter bij huis in de vorm
van onze founder op dit platform. Maar geldt dat eigenlijk niet voor elke camera ?
Plaats reactie

Terug naar “Compact”