Welke lens voor Borneo (80-400 voor 850,-) ??

Variabel brandpunt? Geen punt

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Welke lens voor Borneo (80-400 voor 850,-) ??

Bericht door Renik »

Hi iedereen,

Begrijp dat de meesten van jullie in oranje sferen verkeren maar wilde toch graag jullie mening :grijns:

In voorbereiding voor de Borneo trip heb ik verschillende lenzen gehuurd en van het weekend staat de 80-400 als laatste gereserveerd.
Weet dat deze lens niet echt te vergelijken valt met 400, 500, 200-400 maar vooral het gewicht (of ontbreken daarvan) en compactheid spreken me.
Het moet ook nog een relax vakantie blijven natuurlijk...

Mocht de 80-400 voldoen heb ik h'm evt al reserveerd voor 850 euro en leek me wel een nette prijs.
In ieder geval moet deze na de vakantie wel weer te verkopen zijn zonder veel verlies. Huren is al gauw 250-300 euro voor 3 weken...
De duurdere lenzen komt al snel uit op zo'n 500 euro maar om nou dat soort bedragen te investeren om vervolgens weer te verkopen gaat me te ver.

Verder lijkt het me wel een goed plan om een 2e body mee te nemen. Sowieso voor de cropfactor, snelheid met het niet hoeven wisselen van lenzen en het hele vochtigheids verhaal (lijkt me toch beter dat je ook hier niet teveel hoeft te verwisselen)

Je merkt het al, het is nog niet echt een vraag maar meer een verhaal haha...
Nou ja, iig jullie meningen zijn altijd welkom!

Thnx & een fijne wedstrijd vanmiddag...
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: Welke lens voor Borneo (80-400 voor 850,-) ??

Bericht door Daniël »

hmmm,

ik zou sowieso liever een lens kopen dan voor 3 weken huren.
Is dan goedkoper met afschrijving.

Verder zou ik inderdaad een 2e body gebruiken. Dit vanwege het feit dat je snel momenten vast kan leggen die anders verloren gaan met het verwisselen van een lens.
Qua vochtigheid heb je wel gelijk in. In neem aan dat je in de hotel/bungalow een airco hebt. Dan is de lucht droger. Als je naar buiten gaat moet je eerst weer climatiseren. En met lenzen in een tas gaat dat stukken langzamer.

Maar dat is mijn mening :grijns:
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Welke lens voor Borneo (80-400 voor 850,-) ??

Bericht door Marco »

Daniël schreef:In neem aan dat je in de hotel/bungalow een airco hebt. Dan is de lucht droger. Als je naar buiten gaat moet je eerst weer climatiseren.
Wel eens in de tropen geweest ?
De relatieve luchtvochtigheid in bijvoorbeeld Kota Kina Balu ligt momenteel al op 75%.
Dit zal in het regenwoud zeker nog hoger zijn.

Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken, de D300/D700 (en hoger) kunnen dit prima aan.

Over de 80-400 maak ik me meer zorgen. Waarom geen 70-200 met TC meenemen ? Wanneer je dan toch tijdelijk een gebruikt objectief wil aanschaffen...
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke lens voor Borneo (80-400 voor 850,-) ??

Bericht door Renik »

Daniël schreef:hmmm,

ik zou sowieso liever een lens kopen dan voor 3 weken huren.
Is dan goedkoper met afschrijving.
Ben ik in principe met je eens maar een lens van 7.000+ euro? Wordt me net te gortig :sterretjes:

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke lens voor Borneo (80-400 voor 850,-) ??

Bericht door Renik »

Marco schreef:
Daniël schreef:In neem aan dat je in de hotel/bungalow een airco hebt. Dan is de lucht droger. Als je naar buiten gaat moet je eerst weer climatiseren.
Wel eens in de tropen geweest ?
De relatieve luchtvochtigheid in bijvoorbeeld Kota Kina Balu ligt momenteel al op 75%.
Dit zal in het regenwoud zeker nog hoger zijn.

Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken, de D300/D700 (en hoger) kunnen dit prima aan.

Over de 80-400 maak ik me meer zorgen. Waarom geen 70-200 met TC meenemen ? Wanneer je dan toch tijdelijk een gebruikt objectief wil aanschaffen...

Ja de luchtvochtigheid is er enorm en zeker in de jungle...

Sommige lodges en afgelegen stukken zijn absoluut airco-loos. De overige resorts en luxe vervelendheden natuurlijk wel maar het gaat er vooral om als je onderweg bent en moet gaan wisselen...
Slaat het vocht er niet meteen op zodra je de lens van de body draait?

70-200 is zeker een optie / het overwegen waard. Deze wil ik evt ook nog wel aanschaffen en al dan niet weer verkopen bij terugkomst.
Vorig jaar in Costa Rica had ik deze combi (Canon 40D + 70-200 2.8L) bij me en de lens is amper vd body afgeweest. Alleen het TC verhaal viel me een beetje tegen maar dat zal ongetwijfeld meer aan mij dan aan het materiaal gelegen hebben haha...

Moet ik h'm dit jaar alleen wel echt ook weer verkopen haha...

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke lens voor Borneo (80-400 voor 850,-) ??

Bericht door Renik »

Ideaal zou zijn om de 70-200 op de D700 te hebben en de 200-400 op de D300.
TC zou op beide evt kunnen en ook op de 105 macro...

btw - welke TC zou je aanraden? de 1.7?

Nu nog iemand die mee wil sjouwen?
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: Welke lens voor Borneo (80-400 voor 850,-) ??

Bericht door Daniël »

Marco schreef:Wel eens in de tropen geweest ?
Nee :grijns:
Renik schreef:Ben ik in principe met je eens maar een lens van 7.000+ euro? Wordt me net te gortig :sterretjes:
Daar heb wel weer gelijk in. Maar doelde op je 80-400

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Welke lens voor Borneo (80-400 voor 850,-) ??

Bericht door mikemix »

Veel in de tropen geweest, snap alleen die combi van verkoop naderhand niet.

Je kan jezelf beter de vraag stellen: wat ga ik fotograferen ?

Heb zelf in 1992 een nieuwe 80-200/2.8ED schuifzoom gekocht, deze kostte nieuw FL 2.250,- iets van € 1.000,-
Deze heb ik heel veel probleemloos in de tropen gebruikt en verkocht deze begin verleden jaar voor € 400,- na 17 jaar (!)
(objectief zag er nog als nieuw uit met doos en alle bescheiden, toch een geweldige afschrijving).

Dus:
stel jezelf de vraag waarom je AF/S en VR nodig mocht hebben.
Anders: 80-200/2.8 schuif dan wel draaizoom. Top objectieven.

Wat anders: kan je wat foto's tonen die je reeds met de gehuurde objectieven hebt geschoten ?
Heb je jezelf ook al afgevraagd wat je met een tele in de jungle moet doen ?
Ipv bakstenen worden dat lianen tellen.
Volgens mij heb je veel meer aan een flinke groothoek.
Dus dan wordt het heel veel sjouwen met een tele die je alleen kan gebruiken bij open plekken.
Zou zelf dan voor een lichtgewicht gaan.

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke lens voor Borneo (80-400 voor 850,-) ??

Bericht door Renik »

mikemix schreef:Veel in de tropen geweest, snap alleen die combi van verkoop naderhand niet.

Je kan jezelf beter de vraag stellen: wat ga je fotograferen ?

Heb zelf in 1992 een nieuwe 80-200/2.8ED schuifzoom gekocht, deze kostte nieuw FL 2.250,- iets van € 1.000,-
Deze heb ik heel veel probleemloos in de tropen gebruikt en verkocht deze begin verleden jaar voor € 400,- na 17 jaar (!)

Dus:
stel jezelf de vraag waarom je AF/S en VR nodig mocht hebben.
Anders: 80-200/2.8 schuif dan wel draaizoom.

Die combi van verkoop naderhand heeft meer met een belofte naar het thuisfront te maken... ;)

Voor de vakantie heb ik gewoon wat mm's nodig en het liefst tot 400 (crop achterwege gelaten)
Fotograferen van dieren wordt nummer 1, apen, reptielen, vogels, alles wat ik maar kan vinden in de jungle eigenlijk.

Verder flexibiliteit en draagbaarheid aangezien ik geen zin heb om 10km met 10kg in 35 graden te gaan lopen sjouwen. (wel goed voor de lijn)
Ipv huren kan ik bepaalde objectieven ook (2e hands) aanschaffen en ze na de vakantie weer verkopen aangezien dat in principe goedkoper is dan huren in de meeste gevallen.

Zeker nav mijn vorige trips bleek VR/IS handig in wat meer donkere omstandigheden (dichtbedekte jungle), uiteraard icm een lichtsterke lens die jij ook hebt.
De camera's kunnen best wat hogere iso's aan maar het scheelt toch een aantal stops. Statieven zijn gewoon niet overal een optie dus uit de hand schieten moet kunnen.

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke lens voor Borneo (80-400 voor 850,-) ??

Bericht door Renik »

Daniël schreef:
Marco schreef:Wel eens in de tropen geweest ?
Nee :grijns:
Renik schreef:Ben ik in principe met je eens maar een lens van 7.000+ euro? Wordt me net te gortig :sterretjes:
Daar heb wel weer gelijk in. Maar doelde op je 80-400
Klopt ook - dat zou een lens kunnen zijn om aan te schaffen en weer te verkopen.
De 70-200 ook maar alles daarboven ga ik niet aan beginnen en zal huren worden evt...
Plaats reactie

Terug naar “Zoom”