Een knappe foto en dan ?
Geplaatst: wo 29 mei 2013, 23:54
Een knappe foto en dan ?
Ja wat dan vroeg ik mij een aantal jaar geleden af. Ik heb een berg met digitaal materiaal maar alleen van het scherm af bekijken dat vind ik ook maar saai.
Aangezien de standaard afdrukjes op 10*15 op een gegeven ogenblik ook vervelen heb ik ergens in 2006 een A4 foto printer gekocht van Epson, Een RX800. Op zich een prima ding, mooie kleuren een transparant vernislaagje en ook nog redelijk betaalbaar. Ik heb heel veel geleerd van deze eerste printer, zaken als profielen, papierverschillen, calibratie, workflow ik heb het allemaal in meer of mindere mate onder de knie gekregen.
Uiteindelijk wilde ik groter printer, vraag me niet waarom. De RX800 werd een R2400 (A3) en die werd vervangen door een R3800 (A2). Vanaf de 2400 maakte ik ook kennis met mattte papieren wat weer een heel eigen terrein bleek. Al snel vond ik matte papieren vaak fraaier dan glossy. Met A2 ben je al aardig op weg met groot formaat printen maar toch bleef het knagen. A1 is wel erg stoer en daar konden gelijk van die mooie grote rollen in.
Om een lang verhaal kort te maken, die A1 printer is er gekomen en wel een Epson 7900, een enorme machine zo bleek bij binnenkomst, een aantal LC-ers hebben in levende lijve aan het werk gezien. (mijn dochter even op de doos gezet bij aflevering.)
Ik wil hieronder stap voor stap vertellen over hoe ik grote afdrukken maak en hoe ik die prepareer om te presenteren. De foto's zijn veelal gemaakt met de iphone en van brakke kwaliteit maar het gaat om de uitleg die ik wil geven. Ik pretendeer niet dat dit de enige manier is om te komen tot resultaat, en ook verwacht ik niet dat ik al het kwaliteits niveau zal halen bij een vakman. Het is voor mij puur hobby en wil vanuit dat perspectief mijn ervaring delen.
Om een verdere uitleg te geven doe ik een uitleg van een print die ik recent heb gemaakt en zal stap voor stap het werk na het printen vertellen aan de hand van foto's.
De foto's waarvan ik vooraf verwacht dat ik die op groot formaat wil afdrukken neem ik eigenlijk altijd met de D3x. De 24 megapixels zijn zeker voor canvas voldoende voor een afdruk. Foto's bewerk ik voor in Capture en stuur ze als TIFF door naar PS. PS gebruik ik eigenlijk alleen maar om te kroppen en af te drukken. In PS kun je namelijk een crop maken die je op centimeter nauwkeurig kunt maken, precies wat nodig is bij het inlijsten of opspannen van afdrukken. Ik maak de crops vanuit de originele TIFF naar het juiste formaat in 300DPI. dit is meer dan nodig is voor canvas maar het geeft wel een goed resultaat. PS gaat prima om met het upscalen van het 24MP beeld en naverscherping is slechts beperkt nodig.
In PS maak ik eerst een laag aan die in hoogte en breedte 10 cm groter is dan het uiteindelijk af te drukken. Zo heb je aan de randen 5cm per kant over om om te slaan en vast te nieten. Deze stap is niet altijd nodig, je kunt immers ook gewoon de hoek om printen, maar vaak mis ik dan te veel beeld wat afvalt. Ook zou je het zwart niet hoeven printen als je er een lijst omheen doet maar ik vind het netjes.
Het printen gaat redelijk recht toe recht aan als alles klopt. Juiste instellingen voor het beeldscherm, calibratie, papier keuze, afmetingen etc. De printer zit vast aan een lokaal netwerk met kabels mede omdat dit soort printopdrachten best groot zijn (meerdere honderden megabytes op zijn minst). Wel blijft het altijd spannend hoe het er uiteindelijk uitkomt. Kloppen de kleuren wel, is het niet te donker, toch niet ergens een instellingkje vergeten etc.
Hier is de printer aan het werk en verschijnt baan voor baan de afdruk. De printer is voorzien van papier of canvas op de rol. De rollen zijn meestal een meter of 20 lang dus brede afdrukken zijn prima te maken. Ik heb hier canvas gebruikt van Hahnemuhle, de Canvas Artist van 340 gram.
Als uiteindelijk de print klaar is (in dit geval een 60x130 print) moet hij een nachtje drogen.
Na het drogen breng ik vernis aan van Hahnemuhle, in dit geval de matte en ik had 2 prints tegelijk. Een grote van 130 x 60 en een van 60 x 85. Het ziet er wat lomp uit zo met de roller maar het werkt erg goed en droogt prima op. Uiteraard is de vernis netjes uitgrerold zonder strepen.
Na het vernissen moeten ze ook weer een nachtje drogen voor de volgende stap namelijk het opspannen. Hier heb ik de spullen klaargelegd en ga beginnen met de grote afdruk, de kleine afdruk is al klaar en staat erachter tegen de muur.
Ook die is best fraai geworden al zeg ik het zelf.
Het begint allemaal met wat hout.
Dat timmeren we in elkaar en passen het netjes haaks af. Vanaf een meter lengte komt er een tussenhoutje voor de stevigheid.
Vervolgens dan het opspannen. Ik heb een handig apparaat van CanStrech. Deze werkt het lange klemmen die je aan het canvas verbindt. In dit geval is de lengte groter dan de standaard stretcher en moet ik verlengstukken aanbrengen.
Met verlengstukken
Zodra de verlengstukken erop zitten en het canvas vast zit kan er gespannen worden. Dit gaat met een spanband die de uiteinden bij elkaar trekt
Als het goed strak zit (wel juist uitlijnen dat de foto gecentreerd zit om de latten heen) dan kan er geniet worden.
Wanneer beide kanten vast zitten dan is het tijd om de Canstrecher in te korten en de korte kanten aan te trekken
Alles netjes geniet...
Hoekjes vouwen is nog niet mijn specialiteit
De spietjes erin om de spanning nog wat op te voeren.
En klaar is het opspannen
Maar zo is het nog wel een kale bedoeling. Daar maken we nog een net lijstje omheen.
Even de randjes zwart maken, dat scheelt weer een lelijke inkijk zometeen
Uitleggen en de wiggetjes er een beetje in stoppen
Zo dus
Met wat gepast geweld
En klaar is kees
Koperen houdertjes aanbrengen
Doek erin en vastschroeven
Het ophang stukje niet vergeten, aan het frame en niet aan de lijst !
Voilá !
En een impressie hoe het aan de muur kan hangen.
Dan nog over de materialen. Ik gebruik hiervoor de spullen van Combiframe die zowel de spielatten als de lijsten leveren. Een korte impressie van de materialen en hoe eea vandaag is binnengekomen.
Levering van Combiframe, mijn grote baklijsten waren op.
Baklijsten in verschillende lengtes en kleuren.
Spielatten
De voorraad, we kunnen nog even voort.
En dan het gereedschap, dat is best heel wat inmiddels. Hierbij een impressie
En dan uiteindelijk wat nodig is voor een fraaie afdruk. Het canvas, de inkt, de vernis en het hout plus lijst.
Een print zo maken is best arbeidsintensief. Commercieel is bovenstaande werkwijze in het geheel niet en aanbieders zijn er genoeg die dit veel sneller en goedkoper kunnen bieden. Ik vind het voornamelijk leuk om te doen en heb veel voldoening als ik het uiteindelijke werk voor mij zie om bv. cadeau te geven aan iemand of om tegen geringe vergoeding te leveren. Het is zelfs al zover gekomen dat ik ze signeer.
Ik hoop jullie hiermee een idee te hebben gegeven wat er na het maken van een foto kan plaatsvinden. Immers een fraaie plaat maken eindigt met een fraaie afdruk.
ps. de eigenaar van deze auto weet nu nog niet dat ik dit voor hem heb gemaakt. Van de week ga ik het bij hem langsbrengen.
Ja wat dan vroeg ik mij een aantal jaar geleden af. Ik heb een berg met digitaal materiaal maar alleen van het scherm af bekijken dat vind ik ook maar saai.
Aangezien de standaard afdrukjes op 10*15 op een gegeven ogenblik ook vervelen heb ik ergens in 2006 een A4 foto printer gekocht van Epson, Een RX800. Op zich een prima ding, mooie kleuren een transparant vernislaagje en ook nog redelijk betaalbaar. Ik heb heel veel geleerd van deze eerste printer, zaken als profielen, papierverschillen, calibratie, workflow ik heb het allemaal in meer of mindere mate onder de knie gekregen.
Uiteindelijk wilde ik groter printer, vraag me niet waarom. De RX800 werd een R2400 (A3) en die werd vervangen door een R3800 (A2). Vanaf de 2400 maakte ik ook kennis met mattte papieren wat weer een heel eigen terrein bleek. Al snel vond ik matte papieren vaak fraaier dan glossy. Met A2 ben je al aardig op weg met groot formaat printen maar toch bleef het knagen. A1 is wel erg stoer en daar konden gelijk van die mooie grote rollen in.
Om een lang verhaal kort te maken, die A1 printer is er gekomen en wel een Epson 7900, een enorme machine zo bleek bij binnenkomst, een aantal LC-ers hebben in levende lijve aan het werk gezien. (mijn dochter even op de doos gezet bij aflevering.)
Ik wil hieronder stap voor stap vertellen over hoe ik grote afdrukken maak en hoe ik die prepareer om te presenteren. De foto's zijn veelal gemaakt met de iphone en van brakke kwaliteit maar het gaat om de uitleg die ik wil geven. Ik pretendeer niet dat dit de enige manier is om te komen tot resultaat, en ook verwacht ik niet dat ik al het kwaliteits niveau zal halen bij een vakman. Het is voor mij puur hobby en wil vanuit dat perspectief mijn ervaring delen.
Om een verdere uitleg te geven doe ik een uitleg van een print die ik recent heb gemaakt en zal stap voor stap het werk na het printen vertellen aan de hand van foto's.
De foto's waarvan ik vooraf verwacht dat ik die op groot formaat wil afdrukken neem ik eigenlijk altijd met de D3x. De 24 megapixels zijn zeker voor canvas voldoende voor een afdruk. Foto's bewerk ik voor in Capture en stuur ze als TIFF door naar PS. PS gebruik ik eigenlijk alleen maar om te kroppen en af te drukken. In PS kun je namelijk een crop maken die je op centimeter nauwkeurig kunt maken, precies wat nodig is bij het inlijsten of opspannen van afdrukken. Ik maak de crops vanuit de originele TIFF naar het juiste formaat in 300DPI. dit is meer dan nodig is voor canvas maar het geeft wel een goed resultaat. PS gaat prima om met het upscalen van het 24MP beeld en naverscherping is slechts beperkt nodig.
In PS maak ik eerst een laag aan die in hoogte en breedte 10 cm groter is dan het uiteindelijk af te drukken. Zo heb je aan de randen 5cm per kant over om om te slaan en vast te nieten. Deze stap is niet altijd nodig, je kunt immers ook gewoon de hoek om printen, maar vaak mis ik dan te veel beeld wat afvalt. Ook zou je het zwart niet hoeven printen als je er een lijst omheen doet maar ik vind het netjes.
Het printen gaat redelijk recht toe recht aan als alles klopt. Juiste instellingen voor het beeldscherm, calibratie, papier keuze, afmetingen etc. De printer zit vast aan een lokaal netwerk met kabels mede omdat dit soort printopdrachten best groot zijn (meerdere honderden megabytes op zijn minst). Wel blijft het altijd spannend hoe het er uiteindelijk uitkomt. Kloppen de kleuren wel, is het niet te donker, toch niet ergens een instellingkje vergeten etc.
Hier is de printer aan het werk en verschijnt baan voor baan de afdruk. De printer is voorzien van papier of canvas op de rol. De rollen zijn meestal een meter of 20 lang dus brede afdrukken zijn prima te maken. Ik heb hier canvas gebruikt van Hahnemuhle, de Canvas Artist van 340 gram.
Als uiteindelijk de print klaar is (in dit geval een 60x130 print) moet hij een nachtje drogen.
Na het drogen breng ik vernis aan van Hahnemuhle, in dit geval de matte en ik had 2 prints tegelijk. Een grote van 130 x 60 en een van 60 x 85. Het ziet er wat lomp uit zo met de roller maar het werkt erg goed en droogt prima op. Uiteraard is de vernis netjes uitgrerold zonder strepen.
Na het vernissen moeten ze ook weer een nachtje drogen voor de volgende stap namelijk het opspannen. Hier heb ik de spullen klaargelegd en ga beginnen met de grote afdruk, de kleine afdruk is al klaar en staat erachter tegen de muur.
Ook die is best fraai geworden al zeg ik het zelf.
Het begint allemaal met wat hout.
Dat timmeren we in elkaar en passen het netjes haaks af. Vanaf een meter lengte komt er een tussenhoutje voor de stevigheid.
Vervolgens dan het opspannen. Ik heb een handig apparaat van CanStrech. Deze werkt het lange klemmen die je aan het canvas verbindt. In dit geval is de lengte groter dan de standaard stretcher en moet ik verlengstukken aanbrengen.
Met verlengstukken
Zodra de verlengstukken erop zitten en het canvas vast zit kan er gespannen worden. Dit gaat met een spanband die de uiteinden bij elkaar trekt
Als het goed strak zit (wel juist uitlijnen dat de foto gecentreerd zit om de latten heen) dan kan er geniet worden.
Wanneer beide kanten vast zitten dan is het tijd om de Canstrecher in te korten en de korte kanten aan te trekken
Alles netjes geniet...
Hoekjes vouwen is nog niet mijn specialiteit
De spietjes erin om de spanning nog wat op te voeren.
En klaar is het opspannen
Maar zo is het nog wel een kale bedoeling. Daar maken we nog een net lijstje omheen.
Even de randjes zwart maken, dat scheelt weer een lelijke inkijk zometeen
Uitleggen en de wiggetjes er een beetje in stoppen
Zo dus
Met wat gepast geweld
En klaar is kees
Koperen houdertjes aanbrengen
Doek erin en vastschroeven
Het ophang stukje niet vergeten, aan het frame en niet aan de lijst !
Voilá !
En een impressie hoe het aan de muur kan hangen.
Dan nog over de materialen. Ik gebruik hiervoor de spullen van Combiframe die zowel de spielatten als de lijsten leveren. Een korte impressie van de materialen en hoe eea vandaag is binnengekomen.
Levering van Combiframe, mijn grote baklijsten waren op.
Baklijsten in verschillende lengtes en kleuren.
Spielatten
De voorraad, we kunnen nog even voort.
En dan het gereedschap, dat is best heel wat inmiddels. Hierbij een impressie
En dan uiteindelijk wat nodig is voor een fraaie afdruk. Het canvas, de inkt, de vernis en het hout plus lijst.
Een print zo maken is best arbeidsintensief. Commercieel is bovenstaande werkwijze in het geheel niet en aanbieders zijn er genoeg die dit veel sneller en goedkoper kunnen bieden. Ik vind het voornamelijk leuk om te doen en heb veel voldoening als ik het uiteindelijke werk voor mij zie om bv. cadeau te geven aan iemand of om tegen geringe vergoeding te leveren. Het is zelfs al zover gekomen dat ik ze signeer.
Ik hoop jullie hiermee een idee te hebben gegeven wat er na het maken van een foto kan plaatsvinden. Immers een fraaie plaat maken eindigt met een fraaie afdruk.
ps. de eigenaar van deze auto weet nu nog niet dat ik dit voor hem heb gemaakt. Van de week ga ik het bij hem langsbrengen.