Welke lens voor Zuid-Afrika?

Het glaswerk besproken

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Welke lens voor Zuid-Afrika?

Bericht door Renik »

Was benieuwd naar jullie meningen/input mbt een telelens voor een rondreis door Zuid-Afrika.
In Juni/Juli gaan we 3-4 weken door het noorden en oosten van ZA (wellicht ook Mozambique) trekken en uiteraard vele parken aandoen.

Hoewel de 200-400 erg goed bevallen is in de VS twijfel ik of dat voor ZA ook geldt?
Punt is voornamelijk dat je in de meeste gevallen de auto niet uit mag/kan... dus ook niet om je camera+lens van de achterbank te vissen...

We gaan op eigen houtje met een eigen auto en zitten dus niet in een busje met open dak (daar zou het geen probleem zijn) en moet dus 9 vd 10 keer vanaf de bestuurdersstoel schieten. Er is een (kleine) kans dat we met m'n zwager en z'n vriendin gaan en dan zullen we wel een busje met schuifdeur huren. In dat geval ruimte genoeg en gaat de 200-400 of iets dergelijks mee! Een enkele keer gaan we met rangers mee of lopend, ook dan uiteraard geen probleem...

Vraag is dus meer wat mee te nemen indien we met z'n 2en & een ''normale'' personen auto (of een x-trail achtig iets) gaan?
80-400? of de 70-200 II met een TC? iig op de D300...

Thnx alvast!

[img]http://farm5.static.flickr.com/4080/473 ... c467_b.jpg[/img]
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: Welke lens voor Zuid-Afrika?

Bericht door Arend-ho »

70-200 II met converter
80-400 is een goed objectief maar soms wat trager
verder soft op de 400mm kant.
indien je kan zou ik dus voor de eerste set gaan
indien ruimte genoeg zonder twijfel de 200-400.

Arend...
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: Welke lens voor Zuid-Afrika?

Bericht door Daniël »

Collega van mij is vorig jaar of 2 jaar geleden naar Afrika geweest.
Die had een Sigma 140-400 (kan dat?) bij zich. Daar had hij genoeg aan en soms kwam hij er nog te kort mee.
Maar zoals Arend zegt zou ik voor dat gaan.

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke lens voor Zuid-Afrika?

Bericht door Renik »

Arend-ho schreef:70-200 II met converter
80-400 is een goed objectief maar soms wat trager
verder soft op de 400mm kant.
indien je kan zou ik dus voor de eerste set gaan
indien ruimte genoeg zonder twijfel de 200-400.

Arend...
Thnx! Eerste optie heb ik thuis liggen dus dat is het makkelijkste...:)
Liefst wil ik 2 bodies binnen handbereik hebben maar ook dat ligt een beetje aan de ruimte in de auto.

D700 + 70-200 II
D300 + 200-400 of prime (met evt tc indien dat uitkomt)

Maar goed, D300 met 70-200 + 1.7TC is dan een betere optie dan de 80-400...

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke lens voor Zuid-Afrika?

Bericht door Renik »

Daniël schreef:Collega van mij is vorig jaar of 2 jaar geleden naar Afrika geweest.
Die had een Sigma 140-400 (kan dat?) bij zich. Daar had hij genoeg aan en soms kwam hij er nog te kort mee.
Maar zoals Arend zegt zou ik voor dat gaan.

Ken wel de 50-500 & de 150-500 maar met f6.3 ga ik liever voor iets anders...

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke lens voor Zuid-Afrika?

Bericht door Renik »

D700 + 70-200 II
D300 + 70-200 I + TC 1.7/2.0

Slaat dat ergens op? :denkna:

Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Welke lens voor Zuid-Afrika?

Bericht door Marten »

Renik, denk er ook eens over na of je wel van die lange brandpunten wilt, cq nodig hebt.
Als je beesten wilt fotograferen is er ook iets voor te zeggen om dat niet beeldvullend te doen, maar het dier in zijn omgeving te laten zien, een minder lang brandpunt dus.
De 70-200 is zó goed dat je naderhand ook nog kunt croppen.
En vergeet niet: je moet het allemaal meesjouwen. De veelheid aan spullen moet niet in je nadeel gaan werken. Twee bodies met teletoeters werken m.i. nadelig.
En neem in ieder geval een groothoek mee, het landschap vraagt er om. Evenals de mensen in hun woonomgeving.
Veel plezier daar.
groet,
Marten

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke lens voor Zuid-Afrika?

Bericht door Renik »

Marten schreef:Renik, denk er ook eens over na of je wel van die lange brandpunten wilt, cq nodig hebt.
Als je beesten wilt fotograferen is er ook iets voor te zeggen om dat niet beeldvullend te doen, maar het dier in zijn omgeving te laten zien, een minder lang brandpunt dus.
De 70-200 is zó goed dat je naderhand ook nog kunt croppen.
En vergeet niet: je moet het allemaal meesjouwen. De veelheid aan spullen moet niet in je nadeel gaan werken. Twee bodies met teletoeters werken m.i. nadelig.
En neem in ieder geval een groothoek mee, het landschap vraagt er om. Evenals de mensen in hun woonomgeving.
Veel plezier daar.
Yep, allemaal luxe problemen waar we nog even over na kunnen denken :):
De 14-24 gaat altijd mee, verder de 24-120 of 24-70 als ik die heb gekocht tegen die tijd...

Macro 105 & 50 1.8 ben ik ook nog niet uit.

Meesjouwen zoals gedaan op de laatste 3 trips vind ik geen probleem (mits er ook ruimte in de auto is)
Ik wil zo min mogelijk lenzen wisselen in de parken dus beide bodies gaan iig mee.

Voor groot wild zal ik meestal niet zoooveel mm nodig hebben, het gaat meer om dat luipaard op afstand in een boom en vogels uiteraard... dan is 400 op een crop camera toch wel plezierig.

Als we met z'n vieren gaan en ruimte genoeg hebben in de mini-van gaat de 200-400 mee op de D300.
Dan de 70-200 of de 24-... op de D700 ernaast...

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke lens voor Zuid-Afrika?

Bericht door Renik »

We gaan iig met z'n 2-en dus het wordt geen mini busje...
Nu aan het kijken naar een kleine SUV achtig iets maar die dingen zijn echt niet normaal duur in ZA.

Van het weekend naar de Oostvaardersplassen en maar eens kijken hoe ver ik kom met de spullen die ik al heb.
D300 met 70-200 II + TC1.7
D700 met de 24-120

Verder ook goede dingen gehoord over de TC 2.0 III icm de 70-200 II, dus dat zou nog een optie kunnen zijn.
Andere optie is om nog een 70-200 mee te nemen voor op de D700, dan heb je alles tussen de 120 en 200 ook maar weer niets onder de 70.

Derde body gaat me echt te ver. Nieuwe compact komt er nog aan en dacht aan de Sony HX9-V.
Keep you posted!

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke lens voor Zuid-Afrika?

Bericht door Renik »

Nou geloof dat ik eruit ben met nog 6 weken te gaan :)
De 200-400 blijft thuis (in die zin dat ik h'm niet ga huren), los van het gewicht/gevaarte en de kosten heb ik ook rekening te houden met m'n vriendin haha...

Vooralsnog denk ik hier wel mee uit de voeten te kunnen:

D700 + 14-24
D7000 + 24-120
D300 + 70-200 II (+TC 1.7)

Dan heb ik eigenlijk van 14-24 -> 36-180 ->180-510 gecoverd en alles past in m'n TT tas.
Mocht de D7000 (goed getimed kado voor m'n moeder ;) ) er dan nog niet zijn moet de compact het gat opvullen of wordt er gewisseld op de D700.
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven”