tilt en shift

Het glaswerk besproken

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: tilt en shift

Bericht door a90 »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Deze foto is ook loodrecht genomen, middels de tiltfunctie op maximaal is veel van het bovenliggende gebouw zichtbaar en blijft het haaks

Afbeelding
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: tilt en shift

Bericht door yoyo »

Er is een verschil in de PC-E en PC versies.
De PC versies zijn ouder en daar moet je het diafragma handmatig mechanisch sluiten. Bij de PC-E versies sluit het diafragma electronisch. Dit kan zelfs automatisch bij gebruik van D3/D700 of hoger.
Bij oudere camera's moet je deze handmatig sluiten.

Automatisch metering kan niet met Tilt en/of Shift. Met geen enkele camera. Dus ook niet met een D800.
Door de Tilt en Shift komt er minder licht binnen of valt het licht anders naar binnen en geeft de meter in de camera dus een verkeerde waarde. Gewoon manual werken...

PS
Prachtige objectieven waar je de tijd voor moet nemen. Het liefst op een D3/D700 of nieuwer...
Ik gebruik de 24 PC-E op een D2Xs. Dus ik moet het diafragma handmatig sluiten of altijd dicht houden zodat ik het niet vergeet te sluiten... (zie je gelijk je scherptediepte)
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

Gobert
Berichten: 289
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 14:42
Favoriete camera merk: Nikon en Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Omgeving Arnhem

Re: tilt en shift

Bericht door Gobert »

@Yoyo,
Meet je hem dan eerst handmatig uit? Bijvoorbeeld met een handmeter of met een T&S objectief in ongecorrigeerde positie??




@A90,
je kunt er leuke dingen mee doen zie ik wel.
Gobert - La passione passa dal cuore

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: tilt en shift

Bericht door yoyo »

Gobert schreef:@Yoyo,
Meet je hem dan eerst handmatig uit? Bijvoorbeeld met een handmeter of met een T&S objectief in ongecorrigeerde positie??
Dat hangt van de situatie af.
Op statief 's avonds (lange sluitertijden) en met een complexe tilt/shift gebruik ik meestal een losse belichtingsmeter. Maar je kunt natuurlijk ook werken met een proefopname en via het histogram controleren hoever je moet corrigeren.
Zonder statief en overdag met gelijkmatig weer werk ik sowieso veel handmatig en dan heb je genoeg aan proefopnames en histogram.

Maar AF en interne belichtingsmetering heb je dus alleen zonder tilt/shift. De keuze van werken hangt af van wat het makkelijkst is op dat moment.
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

RuudO
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 18:24
Favoriete camera merk: Yashica
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: tilt en shift

Bericht door RuudO »

Er staat op Marktplaats een PC 35 te koop.
http://link.marktplaats.nl/536541859

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: tilt en shift

Bericht door yoyo »

RuudO schreef:Er staat op Marktplaats een PC 35 te koop.
http://link.marktplaats.nl/536541859
Dat is een non-D. Die is antiek... :)
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html#PC

Ik heb het over de D-objectieven.
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

Gobert
Berichten: 289
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 14:42
Favoriete camera merk: Nikon en Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Omgeving Arnhem

Re: tilt en shift

Bericht door Gobert »

yoyo schreef:
Gobert schreef:@Yoyo,
Meet je hem dan eerst handmatig uit? Bijvoorbeeld met een handmeter of met een T&S objectief in ongecorrigeerde positie??
Dat hangt van de situatie af.
Op statief 's avonds (lange sluitertijden) en met een complexe tilt/shift gebruik ik meestal een losse belichtingsmeter. Maar je kunt natuurlijk ook werken met een proefopname en via het histogram controleren hoever je moet corrigeren.
Zonder statief en overdag met gelijkmatig weer werk ik sowieso veel handmatig en dan heb je genoeg aan proefopnames en histogram.

Maar AF en interne belichtingsmetering heb je dus alleen zonder tilt/shift. De keuze van werken hangt af van wat het makkelijkst is op dat moment.

Een belichtingsmeter heb ik, weliswaar een flitsmeter, maar je kunt er ook (eenvoudige) daglichtmetingen mee uitvoeren.
Gobert - La passione passa dal cuore

Gobert
Berichten: 289
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 14:42
Favoriete camera merk: Nikon en Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Omgeving Arnhem

Re: tilt en shift

Bericht door Gobert »

Heb vandaag in Apeldoorn even met de 24 T&S mogen spelen.
Wat een indrukwekkend objectief is dat. Ik had voor alle zekerheid de Mrs meegenomen en m'n bankpas. Maar dat bleek toch een wat minder gelukkige combinatie, ik mocht die pas niet gebruiken.
De lichtmeting werkt overigens gewoon door het objectief icm een D700.
Gobert - La passione passa dal cuore

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tilt en shift

Bericht door Skippy »

We beleven het mee Gobert en zijn beniewd wat je uiteindelijk kiest, want dat je ervoor gaat is mij wel duidelijk :):
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven”