Kleine ramp, Coolscan IV ED geeft hardware-storing

Gebruikersavatar

Topic Starter
Frederix
Berichten: 920
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 17:16
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Kleine ramp, Coolscan IV ED geeft hardware-storing

Bericht door Frederix »

Sinds vanavond geeft mijn Coolscan IV ED een hardware-storing, ik krijg het apparaat niet meer opgestart. Aantal keren aan/uit gezet, PC opnieuw opgestart. Heeft niet geholpen. Ik heb geprobeerd om de firmware opnieuw te installeren, dat lukt ook niet omdat de nieuwste versie al is geïnstalleerd.

Deze situatie is op zich al erg vervelend, maar het is des te vervelender nu ik een mooie opdracht heb van De Alliantie.

Heeft iemand nog een ideetje? Anders misschien de boel morgen bij Beverwijk afgeven? Weet iemand een scanner te leen, te koop?
met een vriendelijke groet

Fred Oosterhuis

Fred Oosterhuis Photography (bedrijfswebsite)

Foto's van Fred (vrij werk)


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf zelf.

JohnMoeleker
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 20:48
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Kleine ramp, Coolscan IV ED geeft hardware-storing

Bericht door JohnMoeleker »

ha Fred
ik heb een Plustek 7400. Je mag hem best lenen, maar weet niet of je die goed genoeg vindt.
John (den Haag / Rijswijk)
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Kleine ramp, Coolscan IV ED geeft hardware-storing

Bericht door Melliw »

De losse adapter verwijderen en opnieuw plaatsen wil weleens helpen.

Geeft de computer nog een bepaalde melding?
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Kleine ramp, Coolscan IV ED geeft hardware-storing

Bericht door mikemix »

Gezien jouw productie zou de scanner ook wel slijtage kunnen gaan vertonen.
Ik ken de scanner zeer goed, heb er ook een en weet dat er veel bewegende
(tand) wielen in zitten. Op zich is het goed te doen om zelf eens een kijkje te nemen.
Genoeg tutorials op het web te vinden.

Mocht je dit riskant vinden.
Ik denk dat een telefoontje naar Beverwijk zinvol kan zijn.
Als de scanner dan toch open is zou ik deze ook gelijk een CLA geven.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Frederix
Berichten: 920
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 17:16
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kleine ramp, Coolscan IV ED geeft hardware-storing

Bericht door Frederix »

Update t.a.v. mijn Nikon Coolscan IV.

Mijn scanner ligt nu bij het NSP in Beverwijk. Men wist niet zeker of de scanner nog gerepareerd kon worden, niet alle onderdelen zijn nog beschikbaar. Als de scanner repareerbaar is, wordt deze eerst geheel schoongemaakt om verdere problemen te voorkomen. Ik heb er nog niets over gehoord, ik vind het wel spannend.

Ik ben een andere Coolscan IV op het spoor gekomen, "nauwelijks gebruikt" Ik ben afgereisd om deze scanner aan te schaffen. Ik ben er achtergekomen dat je wel erg kwetsbaar bent als je van één scanner afhankelijk bent. Scanner startte goed op, ik deed de adapter er in en gelijk een foutmelding. Zit die adapter vast in de scanner en kan er niet meer uit omdat waarschijnlijk de vergrendeling vast zit. Scanner in storing, eigenaar baalt (scanner zo niet te verkopen), ik baal (geen scanner) Deze man gaat contact zoeken met het NSP, mocht hij weer OK zijn, neem ik hem alsnog af.

@ John,
Ik wacht liever even hoe het afloopt met mijn Coolscan. Bij mijn fotoclub is er iemand die ook een Coolscan IV heeft. Die mag ik, als het nijpend wordt, lenen. Dat heeft mijn voorkeur. In ieder geval bedankt voor het aanbod.

@ Melliw,
Ik heb de adapter er een aantal keren in en uit gehaald, helpt niet, Scanner aan en uit gezet, Windows opnieuw opgestart, noem maar op. Het is echt een scannerprobleem, de opstartroutine van de scanner loopt vast. Windows meldt een hardwarestoring in dit apparaat.

@ Mikemix,
Ik heb het apparaat voorzichtig opengemaakt, maar ik kon niets ontdekken wat niet goed was. De scanner was aanmerkelijk stoffiger dan ik had verwacht. Ik heb het apparaat gauw weer dichtgeschroefd en in Beverwijk afgegeven. Mocht de scanner te repareren zijn, zit een schoonmaakbeurt in de prijs.
met een vriendelijke groet

Fred Oosterhuis

Fred Oosterhuis Photography (bedrijfswebsite)

Foto's van Fred (vrij werk)


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf zelf.

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Kleine ramp, Coolscan IV ED geeft hardware-storing

Bericht door strangeartefact »

Mocht het nodig zijn is de mijne altijd te leen voor je Fred, als het tijdelijk is ;)
Ik duim met je mee!!

Peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Kleine ramp, Coolscan IV ED geeft hardware-storing

Bericht door remoss »

strangeartefact schreef:Mocht het nodig zijn is de mijne altijd te leen voor je Fred, als het tijdelijk is ;)
Ik duim met je mee!!

Peter
:duimop:
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Kleine ramp, Coolscan IV ED geeft hardware-storing

Bericht door a90 »

Ik heb hier ook nog een 5000 staan dus als de nood aan de man is kun je die ook lenen !
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Kleine ramp, Coolscan IV ED geeft hardware-storing

Bericht door mikemix »

Ik vraag me alleen wat af:
Ik ben een andere Coolscan IV op het spoor gekomen, "nauwelijks gebruikt" Ik ben afgereisd om deze scanner aan te schaffen. Ik ben er achtergekomen dat je wel erg kwetsbaar bent als je van één scanner afhankelijk bent. Scanner startte goed op, ik deed de adapter er in en gelijk een foutmelding. Zit die adapter vast in de scanner en kan er niet meer uit omdat waarschijnlijk de vergrendeling vast zit. Scanner in storing, eigenaar baalt (scanner zo niet te verkopen), ik baal (geen scanner) Deze man gaat contact zoeken met het NSP, mocht hij weer OK zijn, neem ik hem alsnog af.
In hoeverre is een andere scanner een oplossing ?
De kans is toch groot dat bovenstaand ook gebeurt met een ruil/leen scanner ?
Gebruikersavatar

Topic Starter
Frederix
Berichten: 920
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 17:16
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kleine ramp, Coolscan IV ED geeft hardware-storing

Bericht door Frederix »

mikemix schreef:Ik vraag me alleen wat af:
Ik ben een andere Coolscan IV op het spoor gekomen, "nauwelijks gebruikt" Ik ben afgereisd om deze scanner aan te schaffen. Ik ben er achtergekomen dat je wel erg kwetsbaar bent als je van één scanner afhankelijk bent. Scanner startte goed op, ik deed de adapter er in en gelijk een foutmelding. Zit die adapter vast in de scanner en kan er niet meer uit omdat waarschijnlijk de vergrendeling vast zit. Scanner in storing, eigenaar baalt (scanner zo niet te verkopen), ik baal (geen scanner) Deze man gaat contact zoeken met het NSP, mocht hij weer OK zijn, neem ik hem alsnog af.
In hoeverre is een andere scanner een oplossing ?
De kans is toch groot dat bovenstaand ook gebeurt met een ruil/leen scanner ?
Dat klopt, het is een stuk mechaniek, alle mechaniek kan in storing gaan. Anderzijds, als je er voor kiest om analoog te fotograferen en verder te werken met gescande negatieven (mijn keuze dus), ontkom je niet aan een scanner. Ik zou het een fijn idee vinden om een scanner achter de hand te hebben, één die dus wordt gebruikt, maar ook één die je kunt inzetten als eerste scanner stuk gaat. Dat geeft tijd om een oplossing voor de andere te vinden, terwijl je toch je opdrachten kunt afwerken.

Op dit moment heb ik een Nikon Coolscan IV ED van een mede-clublid van de FCB te leen. Ik mag deze zeker een maand gebruiken en kan daarmee mijn opdracht voor de Alliantie mooi afwerken. Ondertussen ga ik opzoek naar een "definitieve" oplossing, daar heb ik nu een maand de tijd voor. Ik schat in dat dát moet lukken.

Als jij een oplossing kent zonder andere scanner (anders dan digitaal te gaan fotograferen uiteraard) dan houd ik mij warm aanbevolen. Ik laat mij graag verrassen . . . . . :positief:

Groet Fred
met een vriendelijke groet

Fred Oosterhuis

Fred Oosterhuis Photography (bedrijfswebsite)

Foto's van Fred (vrij werk)


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Printers”