sRGB en (bijna) RGB monitor naast elkaar ?


Topic Starter
a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

sRGB en (bijna) RGB monitor naast elkaar ?

Bericht door a90 »

Beste,

Ik werk nu een week of 3 met mijn nieuwe beeldscherm en ik wilde eea aan bevindingen eens met jullie delen, wellicht dat er wat input volgt.

Sinds ik de nieuwe monitor (Eizo CG243w) naast mijn 'oude' scherm (Eizo CE210W) heb geplaatst en ze beiden op dezelfde PC heb aangesloten, heb ik het opvallend gevonden dat er nogal kleurverschil tussen de beiden inzit. Ik begreep dit eerst niet, beide monitoren zijn gekalibreerd met een Xrite Display One en ik heb er later nog een Colormunki erbij gekocht.

Maar toch zag het er wat vreemd uit. Als ik de browser opende en keek naar de foto's en de plaatjes (bijvoorbeeld telegraaf.nl om maar eens een kwaliteits site te noemen :denk: ) dan waren de kleuren veel te 'vet' of te veel saturatie. Bekeek ik de pagina op mijn oude scherm (heen en weer slepen tussen de vensters) dan zag alles er 'normaal' uit. Ook foto's die ik zelf produceerde, In View en Capture NX ziet het er geweldig uit evenals de prints (die combinatie klopt heel goed) maar zodra ik de foto op de voor mij bekende manier bewaarde om bv. op de website te zetten (sRGB) ziet het er weer zo vet uit op het nieuwe scherm.

Nu ben ik tot de volgende conclusie gekomen en ik ben benieuwd of iemand me hierin kan bevestigen.

Mijn oude beeldscherm, de Eizo CE 210w is een 'sRGB' scherm of laat ik het zo zeggen, het scherm geeft foto's in sRGB goed weer.
Mijn nieuwe beeldscherm, de Eizo CG243w is een 'Adobe RGB' scherm en geeft foto's gemaakt in Abobe RGB goed weer.

Echter:

Het sRGB scherm geeft foto's in Adobe RGB niet optimaal weer en het Adobe RGB scherm geeft de sRGB foto's niet goed weer.

Als deze stelling klopt dan volgt een aardig dilemma. Heel veel materiaal dat wordt getoond online is nu eenmaal gebaseerd op sRGB. Als ik het sRGB scherm zou vervangen voor nog een extra Adobe RGB scherm dan kan ik niet meer zien wat +/- 98% van de overige gebruikers ziet. :shock:

Wie kan me iets van bovenstaande bevestigen ?
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: sRGB en (bijna) RGB monitor naast elkaar ?

Bericht door Marco »

:sterretjes: even wachten tot alle hersencellen stil staan, want dit begint mij te duizelen.

Heb je al een bewerking gedaan in het sRGB profiel met soft proofing ingeschakeld ?
Op een gecalibreerd scherm zou je dan een goede "web jpg" moeten kunnen produceren.

Laat hier anders eens een paar foto's zien, bewerkt op je nieuwe scherm, waarvan jij denkt dat ze te vet zijn...

Mocht je andere calibratiesoftware willen testen: ColorEyes Display Pro 10 dagen trial, je kunt mijn Spydertje dan eventueel wel even lenen, op Schiphol af te halen in je lunchpauze.. :mrgreen:

groeten,
Marco
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: sRGB en (bijna) RGB monitor naast elkaar ?

Bericht door mikemix »

" Aangezien de monitor geen “gewone” monitor is – dat zal je snel aan de specificaties merken – richt hij zich dus ook niet op de gewone gebruiker die een scherm zoekt voor internet, tekstverwerking of gamen. Deze monitor is bedoeld voor de professionele (of serieuze amateur) grafici / fotografen!"

"Kleurbereik
Eén van de grote voordelen van de Eizo CG243W is het grote kleurbereik dat de monitor heeft. De kleurruimte omvat zo’n 98% van AdobeRGB. Veel andere monitoren hebben al moeite om dergelijke sRGB kleurruimte te tonen. Uiteraard is het dan logisch dat het scherm 100% van de sRGB kleurruimte weergeeft. Dit merk je vooral door foto’s te gaan bekijken die je vroeger hebt bewerkt of foto’s die je zonet getrokken hebt. In zowat alle kleuren zie je lichte nuances die je vroeger niet eens kon zien!"

Bron:
http://forum.belgiumdigital.com/f36/rev ... 84801.html

Vind het een vreemd verhaal.
Het moet andersom zijn; jij ziet 98% van ADOBE-RGB dus moet je zeker S-RGB kunnen zien, immers is ADOBE-RGB een grotere kleurruimte.
Heb je niet een conflict met heeo ander vanuit de video bron of aanvoer/ondersteuning ?

Topic Starter
a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: sRGB en (bijna) RGB monitor naast elkaar ?

Bericht door a90 »

Ik ga nog eens verder testen. Kom erachter dat de viewer waarmee ik kijk ook lelijk tegen werkt
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

joepert
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 22:06

Re: sRGB en (bijna) RGB monitor naast elkaar ?

Bericht door joepert »

Lijkt me een kolfje naar de hand van iJoost op het NCN-forum.

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: sRGB en (bijna) RGB monitor naast elkaar ?

Bericht door Skippy »

Wellicht toch maar even Eizo bellen? Leuke uitdaging :denk:

http://www.eizo.nl/bedrijf/verkoop-team.html

luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: sRGB en (bijna) RGB monitor naast elkaar ?

Bericht door luc »

Kleurbereik en kleurprofiel zijn 2 hele verschillende dingen

Vaak kun je schermen instellen op een kleurprofiel weergave voor zover ik weet is dat een weergave modi instelbaar in het menu van het scherm zelf die ahw voor een verschuiving in de kleurtemperatuur van de achtergrond verlichting zorgt waardoor je meer richting een natuur getrouwe weergave gaat bij gebruik van een standaard door de fabrikant van het scherm geleverd monitor profiel veel schermen hebben ook nog eens een gamma en/of kleurtemperatuur instelling. Ik ga er even van uit dat het bij de Eizo schermen niet veel anders zal zijn.

Echter ga je kalibreren dan stel je voor je gaat kalibreren op de monitor zelf het beste zo neutraal mogelijk in. Meestal in het menu "color reset" of "standaard color" of color basic Als je dit niet doet dan kan het zijn dat je door de kalibratie gecreëerde monitor profiel geforceerd is en dus niet helemaal mooi in het weergave bereik van de monitor valt.

S-RGB en Adobe-RGB zijn opslag profielen en hebben eigenlijk weinig van doen met weergave (gekalibreerde) monitorprofielen. Daarnaast hebben veel PC videokaart drivers ook nog eens een grote verscheidenheid aan instellingen voor kleur gerelateerde zaken let ook hier op dat alles zo standaard of neutraal mogelijk staat voordat je gaat kalibreren.

Dat is wat ik er van weet, ooit uitgezocht omdat mijn Samsung 226 BW niet helemaal lekker kalibreerde bleef te blauw uiteindelijk was een correctie van de RGB instellingen van het scherm zelf nodig om hem goed gekalibreerd te krijgen.

Luc

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: sRGB en (bijna) RGB monitor naast elkaar ?

Bericht door yoyo »

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 504#p64504
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 54#p106154
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 50#p106350

Als je wil zien wat anderen zien is sRGB handiger...

En helaas ontkom je er niet aan dat anderen je foto's anders zien.
Er zijn hele volksstammen die naar een TN-paneel kijken. o.a te vinden in laptops. Een TN is 6-bits ipv 8-bits. Die zien nooit 16,7 miljoen kleuren... die zien hooguit 262144 kleuren
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

Topic Starter
a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: sRGB en (bijna) RGB monitor naast elkaar ?

Bericht door a90 »

Interessante leesstof Erwin, dank daarvoor.

Overigens hieronder 2 voorbeelden van mijn bevindingen. Hoewel het moeilijk blijft om kleur over te brengen heb ik het geprobeerd om te doen. Ik heb 1 dezelfde foto 4 keer opengezet in 4 verschillende applicaties. Het opvallende is dat 2 goed schijnen werken met het CG243 scherm en 2 een vreemde afwijking hebben. Dat geldt dan ook weer voor het andere scherm

Image is gemaakt met de Snipping tool

linksboven: Picasa foto viewer
rechtsboven: Windows hoto gallery
linksonder: Chrome
rechtsonder: Capture NX2

voorbeeld 1; de 4 foto's worden redelijk het zelfde weer gegeven

http://www.midia.nl/diversen/eizo/4x-ce210.jpg

voorbeeld 2; nu heb ik de foto's van mijn ene scherm naar mijn andere scherm gesleept en nogmaals een schermprint gemaakt met de Snipping tool. Zie het verschil:

http://www.midia.nl/diversen/eizo/4x-cg243.jpg

vreemd hé, het lijkt wel of de applicaties de kleuren heel anders renderen :sterretjes:
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: sRGB en (bijna) RGB monitor naast elkaar ?

Bericht door Marco »

a90 schreef:
vreemd hé, het lijkt wel of de applicaties de kleuren heel anders renderen :sterretjes:
Dat doen ze idd, nu je een echt goed scherm hebt is dat des te beter te zien.
Open maar eens foto's in NX2, LR2, Capture One, Aperture 3 en dan kom je ook op een iets minder scherm (zoals mijn Cinema 23 HD ahum...) de verschillen al snel tegen.
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...
Plaats reactie

Terug naar “Monitoren”