Monitor calibratie

Plaats reactie

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6554
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Monitor calibratie

Bericht door Skippy »

Dit onderwerp gestart n.a.v. opmerkingen in het aankoop draadje over o.a. de Dell U2410 monitor.

Ik zal kort mijn ervaringen beschrijven, houd er rekening mee dat ik geen calibratie expert ben.
Uiteraard staat het iedereen vrij om te reageren en/of aan te vullen.

Situatie in huize Skippy;
Apple MacBook Pro, welke voornamelijk in de woonkamer gebruikt wordt.
Windows PC in hobbykamer waar de Dell U2410 aan hangt.

Ik heb dus 3 mogelijkheden; MacBook i.c.m. eigen scherm, MacBook met Displayport i.c.m. Dell U2410 en PC met HDMI i.c.m. Dell U2410.
Uitgangspunt is dat ik zo gelijk mogelijke beeldschermweergave (niet voor printen!) wil voor alle drie de mogelijkheden.
Het scherm van de MacBook is goed maar van een andere orde dan de Dell U2410. Bovendien glanzend t.o.v. mat.
100% gelijke weergave is dus niet mogelijk. Maar we streven wel naar consistentie t.b.v. beeldbewerking.

Ik calibreer altijd in de hobbykamer, onder gelijke omstandigheden, geen direct licht en het raam is afgedekt door dichte zonwering.
Voor de calibratie gebruik ik een X-Rite Eye-One Display 2 (wat een onmogelijke aanduiding zeg ...). Beeldscherm minimaal half uur opgewarmd.

Ik volg de aanwijzingen van de software, op de Mac wordt het type beeldscherm herkend, op de PC niet.
Als ik begin met calibreren heb ik de Dell altijd op preset sRgb staan. Dit omdat ik specifiek voor beeldschermgebruik calibreer.

Opvallend in dit verband is dat forumlid a90 (Michael Wesseling) wel eens de opmerking heeft gemaakt dat mijn foto's zo'n
verzadige kleurweergave hebben. Ik vermoed dat dit komt doordat Michael, als fanatieke printer, zijn beeldscherm op Adobe RGB heeft staan.
Als ik namelijk de Dell, na het calibreren, op Adobe RGB zet zijn de kleuren inderdaad onrealistisch verzadigd. Ter aanvulling, ik exporteer
mijn foto's vanuit Lightroom altijd met sRGB profiel.

Het calibreren zelf doe ik volgens de aanwijzingen op het scherm, niet spannend verder. De brightness, op basis 120 dcm, regel ik terug op de Dell en MacBook volgens de schermaanwijzigingen.
Na het calibreren pas ik het dan weer aan zoals ik het graag wil. Overigens is het verschil tussen afgeregeld en gewenst op de PC veel groter dan op de MacBook en op de MacBook i.c.m. de Dell.

Met deze methode heb ik het oog redelijk voor elkaar. Ik bewerk het meerendeel van mijn foto's uitsluitend op de MacBook uitgezonderd kritisch fotowerk zoals huidtinten dan wel op de MacBook en Dell.
Dit werkt echter alleen omdat ik inmiddels weet hoe en waarom de weergave op het MacBook scherm verschilt t.o.v. de meer correcte weergave van MacBook i.c..m. Dell scherm.
Vandaar ook dat ik heel kritisch ben op histogrammen en schaduw- en lichtpartijen.
Gebruikersavatar

Ree
Berichten: 673
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 16:19

Re: Monitor calibratie

Bericht door Ree »

Goed idee dit draadje Luc.
Ik ga er hoop ik van het weekend even mee aan de gang en zal ik ook mijn bevindingen hier neer zetten.

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Monitor calibratie

Bericht door a90 »

Calibratie deed ik ook met een Gretach Macbeth Eye one Display (tegenwoordig Xrite) maar tegenwoordig met een Xrite Colormunki, die geeft betere resultaten op het aRGB scherm.

Ik kalibreer niet zo vaak als zou moeten maar de kleuren zijn nog altijd heel consistent als ik ze vergelijk met prints die ik maak.
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"
Gebruikersavatar

Ree
Berichten: 673
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 16:19

Re: Monitor calibratie

Bericht door Ree »

Ik ben weer een avondje zoet geweest met calibreren.
Ik geloof dat ik het lek nu wel boven heb.

Ik gebruik de standaard opties bij de software van spyder alleen het white Point zet ik naar 7500k. Dit zorgt ervoor dat wit ook wit oogt. Afdrukken moet ik nog even vergelijken maar daar heb ik daglicht bij nodig. Preset mode op de monitor is sRGB en daar werk ik ook verder mee. Ben benieuwd of ik morgen ook nog tevreden ben ;-)

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Monitor calibratie

Bericht door a90 »

Mooi dat je verderkomt Skippy, het kan een beste zoektocht zijn af en toe.

Ik heb een lampje gekocht dat daglicht kleur uitstraalt, erg handig en niet eens zo duur. Ik kan nu ook 's-avonds kleuren controleren.
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Monitor calibratie

Bericht door strangeartefact »

Zonder een nieuw draadje te starten heb ik een vraag over mijn calibratie.
Heb een Spdyer 3 express 2e hands aangeschaft om mijn 7 jaar oude Samsung 229bw te calibreren. Heb volgens mij alles gedaan zoals de software wil.
Maar.

Bij de kleuren foto's had ik al iets van is het niet wat groen. Toen ik z/w foto's ging bekijken kwam de waarheid aan het licht. Vooral in de bokeh wordt het groen, dus op een of andere manier laat de calibratie erg veel groen zien, zelfs in z/w foto's.

Iemand enig idee hoe dit kan?

Hoop dat het herkent wordt als iets oplosbaars.

Peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

pbreev
Berichten: 451
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 15:31
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Monitor calibratie

Bericht door pbreev »

strangeartefact schreef:Zonder een nieuw draadje te starten heb ik een vraag over mijn calibratie.
Heb een Spdyer 3 express 2e hands aangeschaft om mijn 7 jaar oude Samsung 229bw te calibreren. Heb volgens mij alles gedaan zoals de software wil.
Maar.

Bij de kleuren foto's had ik al iets van is het niet wat groen. Toen ik z/w foto's ging bekijken kwam de waarheid aan het licht. Vooral in de bokeh wordt het groen, dus op een of andere manier laat de calibratie erg veel groen zien, zelfs in z/w foto's.

Iemand enig idee hoe dit kan?

Hoop dat het herkent wordt als iets oplosbaars.

Peter
Ik denk dat de monitor het gewoon niet meer aankan. Ik heb ook een oude Eizo 17 inch die ik niet meer in lijn krijg met de 24 inch Eizo..... maar goed die laat alleen het grid zien en niet de foto dus geen probleem wat mij betreft.
Groet Patrick.

"Er zijn twee mensen nodig om een foto mooi te vinden. Eén die hem maakt en één die hem bekijkt !"

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Monitor calibratie

Bericht door strangeartefact »

Ho Patrick, ik vermoed ook zoiets en was benieuwd of anderen dit kunnen bevestigen.
Jammer, wilde graag de stap maken naar iets serieuzer bewerken met calibratie, nou ja misschien toch overwegen om de eerste aankoop die volgt en monitor te maken. Of me niet zo druk te maken over hoe kleur echt het is(maar ja...).

Dank je!

Peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6554
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Monitor calibratie

Bericht door Skippy »

Peter, ik heb ook de 226BW gehad en deze was toen heel goed te calibreren. Overigens zien jouw foto's er goed uit hoor. Ik zou er geen halszaak van maken en anders gewoon alles in z/w fotograferen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Monitoren”