Nieuwe prime op D600: Nikkor 28 F/1.8G of Sigma 35 F/1.4?

Een vaste lengte
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Nieuwe prime op D600: Nikkor 28 F/1.8G of Sigma 35 F/1.4?

Bericht door Cyrus »

Voor mijn D600 beschik ik over een 24-70 F/2.8, waar ik heel tevreden over ben. Als liefhebber van lichtsterk glas heb ik het voor mij meest gangbare bereik hiermee prima "afgedekt". Maar door de omvang en gewicht van die 24-70 is het niet altijd een optie om die mee te nemen - voor een goede balans heb ik bij gebruik van de 24-70 altijd de grip onder de camera. Dan gaat het in totaal al snel over de 2 kilo heen. Zodoende zou ik in dit bereik graag ook beschikken over 2 tot 3 primes, voor als ik "lichter" en/of minder opvallend op pad wil, zoals bijvoorbeeld straatfotografie.

Een 50 AF-S F/1.4 G en een 85 AF-D F/1.8 heb ik al, het gaat dus het groothoekbereik. Ik heb een mooie 35 F/2 Ai-S die op zich prima werkt op de D600, maar uitsluitend MF is niet altijd even handig. Zodoende zoek ik dus een AF groothoek-prime voor erbij.

Daarbij twijfel ik tussen een Nikkor AF-S 28 F/1.8G en de Sigma 35 F/1.4. De mechanische en optische kwaliteiten van beide objectieven zijn mij duidelijk en ze zullen mij beide meer dan tevreden stemmen. Tips en info in die richting zijn natuurlijk altijd welkom, maar daar gaat het hier niet direct om.

Waar gaat het dan wel om? Ik kan het niet met mijzelf eens worden welk objectief qua brandpunt een betere aanvulling is bij mijn 50 en 85mm. Anders gezegd: wat is een mooier rijtje, 28-50-85 of 35-50-85?

Wat denken jullie?
Groeten,
Edwin

flickr

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Nieuwe prime op D600: Nikkor 28 F/1.8G of Sigma 35 F/1.4

Bericht door Melliw »

Tja die keuze kunnen wij niet voor je maken. Zelf zou ik kiezen voor een 35mm omdat ik dat gewoon een heel prettig brandpunt vind om te gebruiken. Maar dat is heel persoonlijk.
Er zijn programma's, ik kan ze alleen zo snel niet op de naam komen, die je foto's analyseren en een overzicht geven van je gebruikte brandpunten in het verleden.
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Nieuwe prime op D600: Nikkor 28 F/1.8G of Sigma 35 F/1.4

Bericht door Melliw »

ExposurePlot is zo'n programma en eventueel kan het natuurlijk ook in LR.
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.
Plaats reactie

Terug naar “Vast brandpunt”