Nieuw! Nikkor 16-35mm f/4 G ED VR

Variabel brandpunt? Geen punt

Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nieuw! Nikkor 16-35mm f/4 G ED VR

Bericht door Marten »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

mikemix schreef:Als ik die voorbeeld foto van Weef bekijk dan lijkt CA goed onder controle (tegenlicht bij raam) maar begrijp volkomen die vervorming niet (pilaar).
Wat begrijp je daar niet aan Michael? De camera is scheef gehouden door de fotograaf en de verticale lijnen gaan dan dus kantelen (perspectivische vertekening). De pilaar zelf is recht maar staat dus scheef. Oorzaak: fotograaf.
Wat ik onacceptabel vind is de gigantische vertekening (tonvormige vertekening) van de bovenkant van de achtermuur. Oorzaak: objectief.
groet,
Marten

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nieuw! Nikkor 16-35mm f/4 G ED VR

Bericht door mikemix »

Ik bedoel natuurlijk de vertekening ;)
Gebruikersavatar

Werner
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 10:40

Re: Nieuw! Nikkor 16-35mm f/4 G ED VR

Bericht door Werner »

Gemaakt met de 16-35 F4.

Afbeelding

Vertekening was behoorlijk, hebben jullie helemaal gelijk in. Maar wij shoppen toch zo veel. Is er prima uit te krijgen hoor. En ik ben zéér tevreden over de 16-35 F4.
Ik had ook de intentie ooit eens de 14-24 aan te schaffen. Maar na de exif's te bekijken van mijn foto's schoot ik het meest rond de 24 mm. Wat resulteerde in veelvuldig wisselen op plaatsen waar ik het liever vermijdt. Insiders weten wel waar ik zoal uit hang. Dit objectief was dus een zeer goede middenweg voor me. Ik had de 12-24 van sigma en de 24-70 maar was dus continue aan het schroeven. Nu hoeft dit dus niet meer.
De 2.8 van de 14-24 zou ik nooit gebruikt, mijn diafragma ligt altijd kleiner, daarvoor hoef ik hem dus ook niet.

Voor mij een prima objectief, ik wil hem niet meer kwijt. Het is maar net waar je ze voor gebruikt. Nu al een tijdje in gebruik.....

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nieuw! Nikkor 16-35mm f/4 G ED VR

Bericht door mikemix »

14-24 is niet alleen mooi voor de 2.8 maar in zijn gehele bereik scoort dit objectief erg goed scherp
zelfs al vanaf 2.8. CA en lichtafval is ook goed te noemen voor een objectief binnen dit bereik.

Jouw keuze is een wel overwogen en goede.
Je gebruikt 'm doorgaans op statief, je gebruikt een camera met hoge ISO prestaties en je hebt een mogelijkheid
tot VR tegen trillingen. Ook is het een objectief die als de huidige nieuwe generatie objectieven prachtig scherp
presteert tot aan de hoeken.
Je hoeft niet te wisselen en stof- en vochtschade wordt tot een minimum beperkt.

Mij lijkt het een prima reisobjectief.
Plaats reactie

Terug naar “Zoom”