RRS flashbracket BH5b

Kortom, voor wie stabiliteit nodig heeft
Plaats reactie

Topic Starter
a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

RRS flashbracket BH5b

Bericht door a90 »

Korte introductie Really Right Stuff flitsbeugel B87-B

Ik heb deze besteld omdat ik bij het flitsen vaak in de weer was met het draaien van mijn flitser in de juiste richting. Daarnaast is het in de portretstand niet optimaal frontaal flitsen omdat de flits dan links van het object zit. Werken met eeen losse flitser in de hand vind ik niet prettig werken.

Een flitsbeugel dus en wel een luxe versie. Really right stuff verkoopt behalve veel camera en objectiefplaten ook flitsbeugels. Ze hebben 2 systemen. De halfronde B beugel en een andere, uitklapbare WPF. Behalve RRS zijn er nog legio andere partijen die flitsbeugels leveren, zo heeft Custombrackets een mooie serie waarbij niet de flitser draait maar de camera zelf beweegt http://www.custombrackets.com

Ik heb gekozen voor RRS omdat zij een goed en degelijk productie proces hebben en de kwaliteit op een heel hoog niveau ligt. Daarnaast hou ik er wel van om alles een beetje van dezelfde fabrikant te hebben en al sinds een jaar of wat een tevreden gebruiker ben van hun producten.

In onderstaande uiteenzetting zal ik aan de hand van foto's uitleggen hoe het werkt en eruit ziet. Ik heb er nog maar weinig praktijk ervaring mee opgedaan dus daar kan ik nog niet uit putten.

Ik ben begonnen door mijn F6 te voorzien van een L-bracket, zo kon ik de foto's met de D3 maken. Let ajb niet al te veel op de brakke verlichting, ik heb geprobeerd met gloeilampen en een bouwlamp de boel uit te lcihten.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Als je een setje besteld dan worden een extra verbindingsstuk meegeleverd die je aan het rechtopstaande gedeelte kunt monteren
Afbeelding

4.
Aan dit verbindingsstuk kan de flashbracket worden gemonsteerd
Afbeelding

5.
Vooraanzicht, RRS levert 3 maten, dit is de middelste maat die mooi ruimte laat voor het objectief
Afbeelding

6.
Ik had een SC-29 van Arthur overgenomen die ik voor dit project had bedacht. De SC-29 heeft echter wel een bredere basis waardoor je een apart passtukje moet meebestellen bij RRS.
Afbeelding

7.
En dan met een Speedlight gemonteerd in de horizontale stand
Afbeelding

8. Je wil de bracket een stukje van de body afhebben anders zit je met je vinger klem om af te drukken
Afbeelding

9.
En dan is daar de truuk. De body is in de portretstand en de speedlight staat er toch nog netjes boven. Omdat het geheel op statief stond heb ik wel de hulpbeugel op de L-bracket verplaatst.
Afbeelding

10.
Als je de camera in de hand hebt is het verdraaien heel eenvoudig. Je kunt de flitser eenvoudig draaien waarbij hij op vaste graden vastklikt. Je kunt dit doen zonder verder aan iets te hoeven draaien of schroeven, alleen simpel omschakelen naar portretstand en de flitser een kwartslag draaien.
Afbeelding

11.
Indien je een objectief hebt waarvan de voet al is vervangen door een RRS voet dan kun je ook die gebruiken om de flitsbeugel aan te monteren. Je hebt dan de extra beugel niet nodig wat weer gewicht spaart.
Afbeelding

12.
Een ander voordeel is dat je de beugel ook kunt vasthouden ter ondersteuning van het omhooghouden van het objectief. Zo stijf is hij namelijk. Zie het als een extra handvat.
Afbeelding

13.
En in de portretstand
Afbeelding

14.
Met een beetje fantasie kun je leuke combinaties maken. Ik heb hier nog niet echt mee gewerkt maar als je een van de speedlights als master laat werken van heb je 2 flitsers in een wat wellicht soms handig kan zijn
Afbeelding

15.
Ook op grotere objectieven werkt het goed en is er voldoende ruimte.
Afbeelding

16.
En weer een variatie erop.
Afbeelding

De komende tijd zal ik praktijkervaring gaan opdoen en dit weer met jullie delen.

Michael
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: RRS flashbracket BH5b

Bericht door Marco »

Wat een bouwwerk zeg... :klappen:

Je bent dus de hele avond lekker bezig geweest ? :mrgreen:
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: RRS flashbracket BH5b

Bericht door mikemix »

Hele interessante optie, dank voor de heldere manual :mrgreen:

Gino
In memoriam ♰
Berichten: 807
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 11:03
Favoriete camera merk: Nikon en Leica
Locatie: Kapellebrug
Contacteer:

Re: RRS flashbracket BH5b

Bericht door Gino »

Ziet er indrukwekkend uit.
Maar ik neem aan dat dit voor gebruik in een studio is en niet om op straat of een feestje mee rond te lopen.
Of heb ik het mis???

In ieder geval mooi en duidelijk in beeld gebracht a90, chapeau weer!!!
Groeten, Gino

Every man dies, not every man really lives!!!! (William Wallace)

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: RRS flashbracket BH5b

Bericht door Riemke »

Ik heb ook al eens naar flitsbeugels gekeken i.v.m. het flisten wanneer je camera in portretstand staat. Op de site van Custom Brackets staan inderdaad ook diverse modellen. Dealer voor Nederland is de firma Konijnenberg.
Ik vind dit wel een heel bouwwerk hoor Michael. Bovendien is dat spul van RRS wel aardig aan de prijs ook. Het is uiteraard topspul, maar toch....

Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: RRS flashbracket BH5b

Bericht door Dennis71 »

Mijn hemel...je mag wel een studie bouwkunde gehad hebben!
Indrukwekkend, dat wel. Wordt het zaakje niet iets te zwaar voor je koppeling als je bij gebruik van de 70-200 ook nog eens je flitser e.d. eraan hangt?
De 300mm moet je ook niet bij je body vasthouden zonder het objectief te ondersteunen. Snap dat deze combi wel iets lichter is, maar toch...
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: RRS flashbracket BH5b

Bericht door mikemix »

Vind het wel slim voor een dagje binnen schieten.....

ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: RRS flashbracket BH5b

Bericht door ALE »

Wow, dit is nog eens een uit uiteenzetting van de flashbracket. Bedankt Michael !!! Ben zeer benieuwd naar de praktijkervaring en dan met name los van het statief. In beroerde lichtomstandigheden krijg je denk ik last met focussen indien je de AF-assist niet in het menu van de D3 uitzet (camera in horizontale stand). Indien ik het goed zie op foto 7 wordt deze geblokkeerd door de bracket.
Veel plezier ermee,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9103
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: RRS flashbracket BH5b

Bericht door remoss »

Top uiteenzetting Michael :) Hier hebben we wat aan. En een geweldige set natuurlijk ;)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Statieven en zo”