Valencia, Calatrava

Gebouwen en andere mooie objecten
Plaats reactie

Topic Starter
EvH
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 12:27
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Valencia, Calatrava

Bericht door EvH »

Graag jullie commentaar cq suggesties.
Hieronder staan 2 foto's nr. 1 onbewerkt (behalve rechtgezet) nr 2 bewerkt in de zin van helderheid, contrast ed.

mijn vraag aan jullie, hoe kan ik de foto nog verbeteren ik ben bv niet te vreden over het uitgebeten stuk lucht aan de linkerkant. De bedoeling van mij is dus om zoveel mogelijk details weer te geven en toch natuurgetrouw te blijven.

graag jullie bevindingen.
Greetz Erwin.

Afbeelding

nr. 2
Afbeelding

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Valencia, Calatrava

Bericht door mikemix »

Daar valt nog een hoop mee te doen.
Altijd lastig, tegenlicht lucht en een in schaduw gehulde omgeving.
Hier zie ik een HDR als eventuele oplossing. Immers, de modelomvang is groter dan de de beeldomvang v/d camera.

Ik ben echter geen liefhebber van HDR, wat ik doorgaans doe is het volgende:
belichting van de lucht maken en een opname belichting van het gebouw.
Via laagbestanden in PS kan je de 2 gebruiken voor een goed belichte opname.
Geen HDR look wel een gebalanceerde belichting.

als je wil, moet je maar een NEF/RAW overgooien.
Gebruikersavatar

ger k.
Berichten: 1376
Lid geworden op: wo 30 dec 2009, 18:23
Favoriete camera merk: SONY A7RV
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Berg en Dal

Re: Valencia, Calatrava

Bericht door ger k. »

Als je toevallig een statief hebt, dan bracketing. -2 -1 0 +1 +2
Perfect resultaat.

En in CX2 een deelbewerking uitvoeren gaat ook goed.
Fotograferen is schrijven met licht.
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9145
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Valencia, Calatrava

Bericht door remoss »

HDR is prima voor dit soort foto's. Het is de tonemapping wat de foto's vaak onwerkelijk maakt. De manier van Michael heeft nagenoeg hetzelfde effect als HDR op een goede manier toegepast (zonder verdere tonemapping).
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: Valencia, Calatrava

Bericht door Daniël »

Probeer is met lichtopvulling

ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Valencia, Calatrava

Bericht door ALE »

Er is nog een andere manier, genaamd HDI (High Dynamic Increase).

Wat houdt HDI in, hoe te handelen in Photoshop:
Indien je grote contrast verschillen hebt zoals in deze foto kun je ook overwegen om twee tot drie (of nog meer) exact dezelfde opnames te maken met 1 stop verschil. Hierdoor verhoog de "high dynamic" bereik van je camera. Een statief is dan onontbeerlijk. In PS leg je die foto's over elkaar. Hoe ?

1 - Je hebt bijv. drie opnames in RAW gemaakt, alles is gelijk behalve de belichting. Een is met EV 0, een met EV -1 en een met EV -2 (en misschien nog wel meerdere stops down)
2 - Open de eerste foto met EV 0
3 - Open daarna de tweede foto met EV -1, alles selecteren (CTRL-A), kopiëren (CTRL-C), Sluiten (CTRL-W). Dat laatste scheelt weer intern geheugengebruik
4- Plak de foto uit het geheugen over de eerste opname met EV 0 door te plakken (CTRL-V)
5 - Je ziet nu in je lagen venster dat je meerdere lagen boven elkaar hebt staan
6 - Voor de bovenste laag heb je in dit venster een oogje staan; vink deze uit waardoor de lichtere foto in beeld komt. Laat wel de bovenste laag in je selectie staan!!
7 - Selecteren - Kleurbereik - Selecteren - Hooglichten (een gedeelte in je foto wordt geselecteerd) - OK
8 - Selecteren - Bewerken - Doezelaar (ALT+CTRL+D) - 200 pixels * - OK
Ga nu terug naar je venster voor de lagen en kies de optie "Masker toevoegen" links onderin 3e button. Vink nu het oogje die voor de 2e laag staat weer aan. Zie de eerste verschillen. Herhaal stap 3 t/m 8 met de foto met EV -2

* De waarde die je bij de Doezelaar gaat opgeven, bij punt 8, is een beetje afhankelijk van het soort foto en de mate van overbelichting. Kies hier in elk geval een waarde van tussen de 200 en de 50. Hoe hoger de waarde hoe beter, maar er moet natuurlijk nog wel een selectie overblijven (bij een te grote waarde verdwijnt de selectie namelijk).

Have fun,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Valencia, Calatrava

Bericht door yoyo »

HDR is gewoon HDR. High Dynamic Range. Een hoog Dynamisch Bereik.
Hoe je dat bewerkstelligd maakt niet uit. Afhankelijk van je hardware meestal door het maken van belichtingstrapjes...

Hoe je vervolgens dat (voor monitoren en fotopapier) te hoge dynamische bereik terugbrengt naar een toonbaar verhaal, daar zijn meerdere technieken voor.
Foto's mergen is er één. Het contrast terug brengen is er één. Tonemappen is een ander. Metname met die laatste gaan mensen de mist in. En als het slecht is gedaan noemen onwetende dat HDR... :tevreden:
Als het goed was gedaan zagen onwetende het niet. En zo blijft er altijd een miscommunicatie ontstaan over wat nu HDR is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/High_Dynamic_Range
http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

Topic Starter
EvH
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 12:27
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Valencia, Calatrava

Bericht door EvH »

bedankt voor jullie opmerkingen en hulp bij het eea. Echter bij deze foto wordt t lastig om nog een hdr te maken. Maar altijd gezellig om een keer terug te gaan :-).


gr. Erwin.
Plaats reactie

Terug naar “Architectuur”