Libel op een stokje

Alles van dichtbij

Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Libel op een stokje

Bericht door Renik »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

remoss schreef:Deze is op FX. Volgens mijn verandert de max "vergroting" niet maar wel de scherpstelafstand.

FX of DX heeft volgens mij alleen te maken met de afstand idd...
Maar die convertor 'vergroot' toch wel? Als je TC-2 ertussen zet krijg je dan niet 2:1 ipv 1:1?

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Libel op een stokje

Bericht door Melliw »

Nee, 1:1 blijft 1:1 ongeacht de camera of convertor die je gebruikt. Met tussenringen kun je deze factor wel veranderen. Bedenk wel dat 1:1 bij een DX-camera beeldvullender werkt dan bij een FX-machine. Voor velen blijft dit lastig, voor meer uitleg en informatie moet je gewoon even googlen.

Groeten van Willem
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9142
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Libel op een stokje

Bericht door remoss »

Volgens mij krijg je met een teleconverter niet meer vergroting dan 1:1. Wel kun je zo dezelfde beeldvulling voor elkaar krijgen vanaf een grotere afstand.
Voor meer vergroting moet je een of meer tussenringen toepassen. Of een balg.

Een truc om de focusafstand gelijk te houden is een combi van tussenring en teleconverter. De teleconverter vergroot de focusafstand en de tussenring verkleind deze weer. Echter de tussenring maakt dat je meer vergroot, dit wordt niet teniet gedaan door de teleconverter.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Libel op een stokje

Bericht door Renik »

Melliw schreef:Nee, 1:1 blijft 1:1 ongeacht de camera of convertor die je gebruikt. Met tussenringen kun je deze factor wel veranderen. Bedenk wel dat 1:1 bij een DX-camera beeldvullender werkt dan bij een FX-machine. Voor velen blijft dit lastig, voor meer uitleg en informatie moet je gewoon even googlen.

Groeten van Willem

DX / FX verschil lukt me nog wel maar dan was ik in de war met tussenringen ipv convertors...
Thnx!

Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Libel op een stokje

Bericht door Renik »

Melliw schreef:Nee, 1:1 blijft 1:1 ongeacht de camera of convertor die je gebruikt. Met tussenringen kun je deze factor wel veranderen. Bedenk wel dat 1:1 bij een DX-camera beeldvullender werkt dan bij een FX-machine. Voor velen blijft dit lastig, voor meer uitleg en informatie moet je gewoon even googlen.

Groeten van Willem

Willem,

Tijdje geleden weer maar weet je dit heel zeker?
Kwam net een manual tegen over macro fotografie en daarin werd duidelijk uitgelegd dat de factor wel degelijk veranderd bij gebruik van een TC???

Wil niet aan je twijfelen maar toch... :D

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Libel op een stokje

Bericht door Melliw »

1:1 blijft 1:1. Inderdaad leidt het gebruik van een convertor tot de mogelijkheid om een grotere vergroting te krijgen. Immers het brandpunt wordt groter maar je kunt nog wel op het zelfde punt scherpstellen. Misschien kom je dan op 1,5:1 o.i.d. Dit betekend dat bij een FX-sensor iets van 36mm breed beeldvullend hebt bij de verhouding van 1:1. Als je 1,5:1 gebruikt kom je dan op iets van 24mm wat je beeldvullend kun maken. Aan jouw de eer om dit sommetje te maken voor een DX-camera...

Groeten van Willem
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.

Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Libel op een stokje

Bericht door Renik »

Melliw schreef:1:1 blijft 1:1. Inderdaad leidt het gebruik van een convertor tot de mogelijkheid om een grotere vergroting te krijgen. Immers het brandpunt wordt groter maar je kunt nog wel op het zelfde punt scherpstellen. Misschien kom je dan op 1,5:1 o.i.d. Dit betekend dat bij een FX-sensor iets van 36mm breed beeldvullend hebt bij de verhouding van 1:1. Als je 1,5:1 gebruikt kom je dan op iets van 24mm wat je beeldvullend kun maken. Aan jouw de eer om dit sommetje te maken voor een DX-camera...

Groeten van Willem
Hi Willem,

Maar dan blijft het dus geen 1:1 zoals je zelf zegt ''Immers het brandpunt wordt groter maar je kunt nog wel op het zelfde punt scherpstellen. Misschien kom je dan op 1,5:1 o.i.d. ''
en kun je dus wel een vergroting realiseren met een TC...

Als ik jouw sommetje pak zou ik zeggen dat een DX sensor zo'n 24mm breed is bij 1:1. Wanneer je dan 1,5:1 gebruikt kom je op 16mm wat je beeldvullend kunt maken.
Maakt een +/- 2.2:1 verhouding als je dit omrekent naar kleinbeeld formaat...

Als ik er naast zit komt het omdat het na twaalven is :D

Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Libel op een stokje

Bericht door Renik »

Bij een 1.7 convertor zou het 2.55:1 worden op DX formaat om precies te zijn...

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Libel op een stokje

Bericht door Melliw »

Kijk met een convertor kan een objectief dus i.p.v. 1:1 een nog grotere vergroting maken. Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is het niet zo dat een TC 2.0 er ineens voor zorgt dat een 1:1 objectief 2:1 wordt. Je zou dit kunnen controleren door de verhouding van het brandpunt en de min. scherpstelafstand te vergelijken.
Maakt een +/- 2.2:1 verhouding als je dit omrekent naar kleinbeeld formaat...
Als iets 16mm breed is klopt dit, je rekent dan met de verhouding van de grootte van je onderwerp en de grootte van je sensor.

Het is echt niet zo dat een macro-objectief dat tot 1:1 kan op DX ineens een andere vergroting geeft. Wel is de foto anders want de sensor is immers kleiner. We spreken van 1:1 als het onderwerp precies even breed is als de sensor. Dat geldt voor DX, FX, middenformaat, compactjes enz.

Het is en blijft erg ingewikkeld. Wil je er gevoel mee krijgen dan moet je eens foto's gaan maken van een liniaal, gebruik dan alleen het objectief, tussenringen en het objectief, convertor en het objectief enz.

Oja, al het bovenstaande is eigenlijk helemaal niet interessant. Ga lekker fotograferen dat is veel beter.
@ Remoss, we wijken wat af van de startpost, wellicht kun jij even wat knippen en plakken?
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9142
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Libel op een stokje

Bericht door remoss »

Ach, het is mijn eigen startpost en ik vind het wel interessant. Ik zal een keer een testje doen met en zonder TC14E. Eens kijken of de vergroting wel of niet verandert.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Libel op een stokje

Bericht door Renik »

Geen technisch 100% goede test maar het geeft een indruk (denk ik)
Gisteren de 1.7 bij Dennis opgehaald (nogmaals dank!) en zojuist op kantoor wat vergelijkingsmateriaal geschoten...

Helaas geen liniaal omdat ik jullie stukjes net las nadat ik bedacht had het verschil te gaan bekijken (timing :lol: ) en omdat ik nog wel iets moet doen vandaag, doe ik het ook niet over haha...

Eerste is de 105 vs 105+1.7 op +/- 38cm afstand
Afbeelding


Tweede is de 105 vs 105+1.7 op de minimale scherpstelafstand
Afbeelding


Morgen naar m'n ouders in Friesland (heb zelf geen tuin in A'dam) dus daar zullen alle combi's (incl tussenringen die morgen opgehaald worden) uitgeprobeerd worden totdat we er bij neervallen!
Plaats reactie

Terug naar “Macro”