Een knappe foto en dan ?

Tutorials en andere wijsheden

Topic Starter
a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Een knappe foto en dan ?

Bericht door a90 »

Een knappe foto en dan ?

Ja wat dan vroeg ik mij een aantal jaar geleden af. Ik heb een berg met digitaal materiaal maar alleen van het scherm af bekijken dat vind ik ook maar saai.

Aangezien de standaard afdrukjes op 10*15 op een gegeven ogenblik ook vervelen heb ik ergens in 2006 een A4 foto printer gekocht van Epson, Een RX800. Op zich een prima ding, mooie kleuren een transparant vernislaagje en ook nog redelijk betaalbaar. Ik heb heel veel geleerd van deze eerste printer, zaken als profielen, papierverschillen, calibratie, workflow ik heb het allemaal in meer of mindere mate onder de knie gekregen.

Uiteindelijk wilde ik groter printer, vraag me niet waarom. De RX800 werd een R2400 (A3) en die werd vervangen door een R3800 (A2). Vanaf de 2400 maakte ik ook kennis met mattte papieren wat weer een heel eigen terrein bleek. Al snel vond ik matte papieren vaak fraaier dan glossy. Met A2 ben je al aardig op weg met groot formaat printen maar toch bleef het knagen. A1 is wel erg stoer en daar konden gelijk van die mooie grote rollen in.

Om een lang verhaal kort te maken, die A1 printer is er gekomen en wel een Epson 7900, een enorme machine zo bleek bij binnenkomst, een aantal LC-ers hebben in levende lijve aan het werk gezien. (mijn dochter even op de doos gezet bij aflevering.)

Afbeelding

Ik wil hieronder stap voor stap vertellen over hoe ik grote afdrukken maak en hoe ik die prepareer om te presenteren. De foto's zijn veelal gemaakt met de iphone en van brakke kwaliteit maar het gaat om de uitleg die ik wil geven. Ik pretendeer niet dat dit de enige manier is om te komen tot resultaat, en ook verwacht ik niet dat ik al het kwaliteits niveau zal halen bij een vakman. Het is voor mij puur hobby en wil vanuit dat perspectief mijn ervaring delen.

Om een verdere uitleg te geven doe ik een uitleg van een print die ik recent heb gemaakt en zal stap voor stap het werk na het printen vertellen aan de hand van foto's.

De foto's waarvan ik vooraf verwacht dat ik die op groot formaat wil afdrukken neem ik eigenlijk altijd met de D3x. De 24 megapixels zijn zeker voor canvas voldoende voor een afdruk. Foto's bewerk ik voor in Capture en stuur ze als TIFF door naar PS. PS gebruik ik eigenlijk alleen maar om te kroppen en af te drukken. In PS kun je namelijk een crop maken die je op centimeter nauwkeurig kunt maken, precies wat nodig is bij het inlijsten of opspannen van afdrukken. Ik maak de crops vanuit de originele TIFF naar het juiste formaat in 300DPI. dit is meer dan nodig is voor canvas maar het geeft wel een goed resultaat. PS gaat prima om met het upscalen van het 24MP beeld en naverscherping is slechts beperkt nodig.

In PS maak ik eerst een laag aan die in hoogte en breedte 10 cm groter is dan het uiteindelijk af te drukken. Zo heb je aan de randen 5cm per kant over om om te slaan en vast te nieten. Deze stap is niet altijd nodig, je kunt immers ook gewoon de hoek om printen, maar vaak mis ik dan te veel beeld wat afvalt. Ook zou je het zwart niet hoeven printen als je er een lijst omheen doet maar ik vind het netjes.

Het printen gaat redelijk recht toe recht aan als alles klopt. Juiste instellingen voor het beeldscherm, calibratie, papier keuze, afmetingen etc. De printer zit vast aan een lokaal netwerk met kabels mede omdat dit soort printopdrachten best groot zijn (meerdere honderden megabytes op zijn minst). Wel blijft het altijd spannend hoe het er uiteindelijk uitkomt. Kloppen de kleuren wel, is het niet te donker, toch niet ergens een instellingkje vergeten etc.

Hier is de printer aan het werk en verschijnt baan voor baan de afdruk. De printer is voorzien van papier of canvas op de rol. De rollen zijn meestal een meter of 20 lang dus brede afdrukken zijn prima te maken. Ik heb hier canvas gebruikt van Hahnemuhle, de Canvas Artist van 340 gram.



Als uiteindelijk de print klaar is (in dit geval een 60x130 print) moet hij een nachtje drogen.

Afbeelding

Na het drogen breng ik vernis aan van Hahnemuhle, in dit geval de matte en ik had 2 prints tegelijk. Een grote van 130 x 60 en een van 60 x 85. Het ziet er wat lomp uit zo met de roller maar het werkt erg goed en droogt prima op. Uiteraard is de vernis netjes uitgrerold zonder strepen.



Afbeelding

Na het vernissen moeten ze ook weer een nachtje drogen voor de volgende stap namelijk het opspannen. Hier heb ik de spullen klaargelegd en ga beginnen met de grote afdruk, de kleine afdruk is al klaar en staat erachter tegen de muur.

Afbeelding

Ook die is best fraai geworden al zeg ik het zelf.

Afbeelding

Het begint allemaal met wat hout.

Afbeelding

Dat timmeren we in elkaar en passen het netjes haaks af. Vanaf een meter lengte komt er een tussenhoutje voor de stevigheid.

Afbeelding

Vervolgens dan het opspannen. Ik heb een handig apparaat van CanStrech. Deze werkt het lange klemmen die je aan het canvas verbindt. In dit geval is de lengte groter dan de standaard stretcher en moet ik verlengstukken aanbrengen.

Afbeelding

Met verlengstukken

Afbeelding

Zodra de verlengstukken erop zitten en het canvas vast zit kan er gespannen worden. Dit gaat met een spanband die de uiteinden bij elkaar trekt

Afbeelding

Als het goed strak zit (wel juist uitlijnen dat de foto gecentreerd zit om de latten heen) dan kan er geniet worden.

Afbeelding

Wanneer beide kanten vast zitten dan is het tijd om de Canstrecher in te korten en de korte kanten aan te trekken

Afbeelding

Alles netjes geniet...

Afbeelding

Hoekjes vouwen is nog niet mijn specialiteit :schaam:

Afbeelding

De spietjes erin om de spanning nog wat op te voeren.

Afbeelding

En klaar is het opspannen

Afbeelding

Maar zo is het nog wel een kale bedoeling. Daar maken we nog een net lijstje omheen.

Even de randjes zwart maken, dat scheelt weer een lelijke inkijk zometeen

Afbeelding

Uitleggen en de wiggetjes er een beetje in stoppen

Afbeelding

Zo dus

Afbeelding

Met wat gepast geweld

Afbeelding

En klaar is kees

Afbeelding

Koperen houdertjes aanbrengen

Afbeelding

Doek erin en vastschroeven

Afbeelding

Het ophang stukje niet vergeten, aan het frame en niet aan de lijst !

Afbeelding

Voilá !

Afbeelding

En een impressie hoe het aan de muur kan hangen.

Afbeelding

Dan nog over de materialen. Ik gebruik hiervoor de spullen van Combiframe die zowel de spielatten als de lijsten leveren. Een korte impressie van de materialen en hoe eea vandaag is binnengekomen.

Levering van Combiframe, mijn grote baklijsten waren op.

Afbeelding

Baklijsten in verschillende lengtes en kleuren.

Afbeelding

Spielatten

Afbeelding

De voorraad, we kunnen nog even voort.

Afbeelding

En dan het gereedschap, dat is best heel wat inmiddels. Hierbij een impressie

Afbeelding

En dan uiteindelijk wat nodig is voor een fraaie afdruk. Het canvas, de inkt, de vernis en het hout plus lijst.

Afbeelding

Een print zo maken is best arbeidsintensief. Commercieel is bovenstaande werkwijze in het geheel niet en aanbieders zijn er genoeg die dit veel sneller en goedkoper kunnen bieden. Ik vind het voornamelijk leuk om te doen en heb veel voldoening als ik het uiteindelijke werk voor mij zie om bv. cadeau te geven aan iemand of om tegen geringe vergoeding te leveren. Het is zelfs al zover gekomen dat ik ze signeer. 8-)

Ik hoop jullie hiermee een idee te hebben gegeven wat er na het maken van een foto kan plaatsvinden. Immers een fraaie plaat maken eindigt met een fraaie afdruk.

ps. de eigenaar van deze auto weet nu nog niet dat ik dit voor hem heb gemaakt. Van de week ga ik het bij hem langsbrengen.
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Een knappe foto en dan ?

Bericht door remoss »

Een super overzicht/uitleg als dit maken is ook al zo arbeidsintensief ;) Top man :duimop:

Ik ga dit op mijn gemak lezen als ik weer thuis ben, ga zo aan de arbeid.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Een knappe foto en dan ?

Bericht door strangeartefact »

Vermoedelijk zal ik de stap naar zelf printen nooit wagen, jou verhaal is ondanks dat super leuk te lezen en te volgen hoe je dit oppakt.
Moet wel een dikke smile geven als het dan eenmaal klaar is!

Peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Een knappe foto en dan ?

Bericht door mikemix »

Mooi man!
Je bent niet over een nacht ijs gegaan.
Ik snap volledig dat dit een enorme voldoening geeft.
Dank voor het delen, Michael.

Jolanda
Berichten: 1143
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 16:11
Favoriete camera merk: Nikon 1
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: In het gezellige Zuiden des lands

Re: Een knappe foto en dan ?

Bericht door Jolanda »

Ik ben echt onder de indruk!

Leuk zeg.
Jolan
Gebruikersavatar

Henk
Berichten: 704
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 10:29
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: In de Betuwe
Contacteer:

Re: Een knappe foto en dan ?

Bericht door Henk »

Wow! Mooi, uitgebreid en interessant verslag.

Kan me voorstellen dat dit voldoening geeft. Wij hebben eens op het ex-werk van mijn vriendin geprint. Het canvas op maat geknipt. En zonder verdere hulpmiddelen opgespannen (heel gepruts) op een frame van een schilders canvas.

Gewoon omdat het kan...
Misschien wat amateuristisch maar leuk om te doen en blij met het resultaat.
Groet, Henk

Bekijk [url_nv_extra=http://www.flickr.com/photos/h_v_m/]Flickr[/url_nv_extra], [url_nv_extra=http://hvmphotography.com/]website[/url_nv_extra] of "like" [url_nv_extra=http://facebook.com/HVMPhotography/]Facebook[/url_nv_extra].

pbreev
Berichten: 451
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 15:31
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Een knappe foto en dan ?

Bericht door pbreev »

Mooi relaas om te zien/horen. Maar lijkt mij nog kostbaarder dan fotograferen en en afdrukken bij bv Profotonet .... los van de lijsten e.d.

maar een leuke hobby :D
Groet Patrick.

"Er zijn twee mensen nodig om een foto mooi te vinden. Eén die hem maakt en één die hem bekijkt !"

Erich Snijder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 20:25
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Een knappe foto en dan ?

Bericht door Erich Snijder »

Erg goed verslag/ verhaal.
Was heel leuk om te lezen en te bekijken.

Topic Starter
a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Een knappe foto en dan ?

Bericht door a90 »

Leuke reacties, dank daarvoor.

Ik weet niet of het goedkoper of kostbaarder is om af te laten drukken, daarbij spelen natuurlijk veel factoren. Als je sec gaat kijken naar de gebruikte materialen zoals het canvas, de inkt en de latten dan zul je daar inderdaad niet aan komen, echter als je de tijd / aandacht en de afschrijving van de machine meeneemt dan is het verreweg het goedkoopste om te kopen.
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

veneboer
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 14:09
Favoriete camera merk: Sony Nex
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Nederland

Re: Een knappe foto en dan ?

Bericht door veneboer »

Wat mooi hoe dit vastgelegd is. Ik had me nooit gerealiseerd dat hier zoveel handwerk bij zou komen. Verder prachtige foto's die je afdrukt op deze wijze. Petje af!
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”