Photoshop: kleurzweem- en/of kleurcorrectie in CS3/CS4

Tutorials en andere wijsheden
Plaats reactie

Topic Starter
ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Photoshop: kleurzweem- en/of kleurcorrectie in CS3/CS4

Bericht door ALE »

Het gebruik van een grijskaart scheelt veel correctiewerk achteraf. Nog beter / flexibeler ben je door gebruik te maken van een X-Rite ColorChecker Passport.
Mocht je geen gebruik van deze hulpmiddelen hebben gemaakt, dan heeft onze vriend Scott Kelby een handige oplossing voor kleurzweem- en kleurcorrectie beschreven, te gebruiken in Photoshop CS3 en CS4. Het lijkt enorm veel maar je kunt ook een handeling van bepaalde zaken maken zodat dit in de toekomst sneller verloopt.

Eerst moeten we éénmalig enkele voorkeuren instellen:
- Open een willekeurige foto
- In je Gereedschappen, klik op het pipetje – Monstergrootte: gemiddeld 3x3 – Monster: alle lagen
- CTRL-M om dialoogvenster Curven te openen
- Dubbelklik op het zwartpunt pipetje (de meest linkse)
- In de kleurkiezer type je de volgende waarden in de velden RGB: R=10, G=10, B=10 en dan OK
- Dubbelklik op het witpunt pipetje voor de neutrale hooglichten (meest rechtse)
- In de kleurkiezer type je de volgende waarden in de velden RGB: R=245, G=245, B=245 en dan OK
- Dubbelklik op het middentonen pipetje voor de neutrale middentonen (de middelste)
- In de kleurkiezer type je de volgende waarden in de velden RGB: R=133, G=133, B=133 en dan OK
- Sluit nu het dialoogvenster Curven en beantwoord de vraag met JA

Dit deel is klaar en hoef je in de toekomst niet meer uit te voeren. Nu het echte werk.

Het neutraal grijspunt in je foto vaststellen:
1. Open je foto
2. In je Gereedschappen, klik op het pipetje
3. Een nieuwe laag maken onderaan het palet lagen
4. Bewerken – Vullen – 50% grijs – OK
5. Palet lagen, overvloeimodus op instellen op Verschil
6. Onderaan palet lagen – Nieuwe opvullaag – Aanpassingslaag – Drempel
7. In Dialoogvenster de schuifregelaar volledig naar links slepen (foto wordt geheel wit)
8. Nu de schuifregelaar langzaam naar rechts schuiven
9. De eerst delen die zwart worden zijn de neutrale middentonen. Stoppen met schuiven
10. Druk de shift toets in plaats de cursor op het eerste zwarte plekje en klik een keer
11. Je hebt nu een herinneringsteken in je foto (rondje met kruisje erin)
12. Klik op annuleren in het dialoogvenster Drempel
13. In palet lagen verwijder je de laag 50% grijs
14. CTRL-M om dialoogvenster Curven te openen
15. Kies het middelste pipetje en klik op de herinneringsteken (van punt 10) die in je foto staat
16. OK

De kleurzweem is nu eveneens gecorrigeerd. Punt 2 t/m 7 kan je een handeling van maken.

Nu de Kleurcorrectie, we gaan verder met deze foto waar we de kleurzweem hebben uitgehaald:
17. CTRL-M om dialoogvenster Curven te openen
18. Selecteer het zwartpunt pipet (meest linkse)
19. Zoek een gebied in je foto dat zwart zou moeten zijn en klik er een keer op met het zwartpunt pipetje
20. Selecteer het witpunt pipetje (meest rechtse)
21. Zoek het helderste deel in je foto en klik er een keer op met het witpunt pipetje
22. Selecteer het middentoon pipetje
23. Lokaliseer het herinneringspunt die je gemaakt hebt in punt 11 en klik er een keer op met het middentoon pipetje
24. Nu gaan we contrast toevoegen volgen de beste methode
25. Klik nu precies in het midden van het raster om een punt toe te voegen
26. Verplaats de cursor omhoog en naar rechts en klik vervolgens precies op het snijpunt van de rasterlijnen en de diagonale lijn
27. Vanuit het middenpunt verplaats je de cursor naar beneden en naar links en klik vervolgens precies op het snijpunt van de rasterlijnen en de diagonale lijn
28. Terwijl het punt links onderaan geselecteerd is, druk zo’n 8 tot 9 keer op pijltoets omlaag van het toetsenbord. Contrast in schaduwdelen neemt nu toe
29. Selecteer het punt rechts bovenin (gemaakt in punt 26) en druk zo’n 8 tot 9 keer op pijltoets omhoog van het toetsenbord. Contrast in de hooglichten wordt hiermee verhoogd
30. OK

That’s it.
Suc6,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9142
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Photoshop: kleurzweem- en/of kleurcorrectie in CS3/CS4

Bericht door remoss »

Gaaf Arthur, deze ga ik eens uitgebreid uit proberen. Misschien maak ik er ook wel een tutorial van met screenshots :)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Photoshop: kleurzweem- en/of kleurcorrectie in CS3/CS4

Bericht door Dennis71 »

TOP!! Thx Arthur voor je uitgebreide uitleg.
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”