Photoshop: Doordrukken & Tegenhouden

Tutorials en andere wijsheden
Plaats reactie

Topic Starter
ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Photoshop: Doordrukken & Tegenhouden

Bericht door ALE »

Maar dan op de juiste manier zou goeroe Scott zeggen. Deze manier van bewerken blijft de originele beeldinformatie behouden.

Soms zie je in foto’s dat de lichtval niet is zoals gewenst zou zijn. Vaak wil je de lucht iets donkerder en sommige delen op de voorgrond mogen iets lichter worden. Dit kan je bereiken door middel van…

Doordrukken & Tegenhouden:
1. Menu – Laag – Nieuw – Laag… (of in het palet lagen ALT ingedrukt houden - Nieuwe laag maken kiezen)
2. In het dialoofvenster – Modus – Bedekken én markeer het vakje: “vullen met Bedekken-neutrale kleur (50% grijs)” - OK
3. Druk op de letter B voor het penselengereedschap en kies een middelgroot, zachte rand penseel, dekking 30%
4. Druk op de letter D voor de voorgrond zwart
5. Ga nu met het penseel over de delen die je donkerder wilt maken (doordrukken). Ga je meerdere keren over hetzelfde gebied wordt het geheel nog donkerder. Vind je het donker te intens ga je een stap terug en zet je de dekking op bijv. 20% of minder
6. Druk op de letter X om de voorgrondkleur wit te selecteren
7. Ga met het penseel over de delen die je lichter wilt maken (tegenhouden). Ga je meerdere keren over hetzelfde gebied wordt het geheel nog lichter. Ook hier kan je de dekking aanpassen naar bijv.20% of 10% indien je het geheel te licht vindt worden

That’s it.
Suc6,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9144
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Photoshop: Doordrukken & Tegenhouden

Bericht door remoss »

Een hele fijne tip Arthur. Misschien nog een uitbreiding: als je hele foto wat flets is kan je ook het emmertje gebruiken ipv het penseel. Ook hier wat spelen met de dekking om het juiste effect te krijgen. Dit werkt heel snel op een hele foto.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9144
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Photoshop: Doordrukken & Tegenhouden

Bericht door remoss »

Ik heb deze even [url_nv_extra=http://www.remoss.nl/index.php?pagina=t ... houden.php]gevisualiseerd[/url_nv_extra]:
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”