De Diagonaal Methode

Tutorials en andere wijsheden
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9145
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

De Diagonaal Methode

Bericht door remoss »

Interessant leesvoer:
De Diagonaal Methode werkt als volgt: elke hoek van een vierkant of rechthoekig kunstwerk verdelen we in twee hoeken van 45 graden. De deellijn is de bissectrice en is tegelijkertijd de digonaal van de twee overlappende vierkanten in een rechthoek.

Uit onderzoek bleek dat kunstenaars op het gevoel details die zij belangrijk vonden, op deze bissectrices plaatsten/plaatsen. Mensen die tweedimensionale kunstwerken bekijken volgen op het gevoel dezelfde bissectrices, waardoor zij dezelfde details zien die de kunstenaar daar heeft geplaatst. De exactheid van de DM is belangrijk: details mogen maximaal 2 mm afwijken van de Diagonalen.
Bij de Diagonaal Methode gaat de subjectieve keuze van de kunstenaar blijkbaar hand in hand met de meest harmonieuze verdeling van een hoek van 90 graden in. De Diagonalen functioneren zo als een soort aandachtslijnen. Omdat details door kunstenaars onbewust en op het gevoel op de Diagonalen worden geplaatst, is de DM geen methode die bewust kan worden toegepast tijdens het fotograferen.

De DM heeft geen theoretische basis en is niet wetenschappelijk bewezen (hoewel dit momenteel onderzocht wordt op universiteiten): de DM is geheel ontstaan vanuit experimenteel onderzoek.
[url_nv]http://www.diagonaalmethode.nl/[/url_nv]
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”