Nikon CLS en haar flits - camera instellingen

Tutorials en andere wijsheden

Topic Starter
ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Nikon CLS en haar flits - camera instellingen

Bericht door ALE »

Soms is het magnifieke Nikon Creative Lighting System (CLS) voor nieuwkomers moeilijk te doorgronden en dan met name hoe men de flitser / camera moet instellen. Ik zal hier voorzichtig proberen wat licht in de duisternis te schijnen met onderstaande uitleg. Ik beperk me nu uitsluitend tot het instellen van de flitsers op Remote (slave) en de camera wordt als commander gebruikt.

Achtergrond info
Nikon CLS is o.a. een draadloos systeem dat indien line-of-sight opgesteld, draadloze bediening van en op afstand flitsen mogelijk maakt. Een of meerdere flitsers kunnen aangestuurd worden in een enkele of meerdere groepen. Met deze methode kan o.a. Nikon's geroemde iTTL flitssturing worden gehandhaafd.
Overige voordelen van CLS zijn:
  • i-TTL-flitssturing. Biedt een krachtige voorflits waardoor de camera gemakkelijk de juiste meting voor de voorgrond en de achtergrond kan berekenen
  • Flitswaardevergrendeling (FV). Nadat de flitswaardevergrendeling is ingeschakeld, wordt de meting uitgevoerd op een klein deel van het beeld. De flitssterkte wordt gecorrigeerd, zodat dezelfde belichting wordt verkregen, zelfs als sluitertijd, diafragma, ISO-waarde en zoom worden aangepast
  • Automatische FP high-speed synchronisatie (op een beperkt aantal digitale reflexcamera's). Er wordt een snelle flitssynchronisatie toegepast op basis van de sluitertijd van de camera (bijvoorbeeld 1/250e seconde of korter)
  • Doorgifte van flitskleurinformatie. Als een CLS-compatibele flitser en camera op elkaar zijn aangesloten en worden aangezet, worden gegevens over het flitserspectrum naar de camera gezonden. Na de flits wordt ook informatie over de duur van de flits en het oplaadvoltage doorgegeven aan de camera. Deze informatie wordt gebruikt om de witbalans van de foto nauwkeuriger in te stellen
  • Brede AF-hulpverlichting. De nieuwe AF-hulpverlichting verlicht een veel breder gebied dan de bestaande flitsers. Hierdoor kunnen alle scherpstelvelden worden gebruikt, zodat bij weinig licht toch automatisch kan worden scherpgesteld op onderwerpen die niet in het midden van het beeld liggen
Om gebruik te maken van CLS moet je wel bepaalde type Nikon flitsers/camera's gebruiken. dSLR's die momenteel voldoen aan de CLS standaard: D3X, D3S, D3, D700, D2XS, D2X, D2HS, D2H, D300, D300S, D200, D90, D80, D5000, D3000, D70S, D70, D50, D60, D40X, en D40.


Instellen van de SB-600 (pag 61 van NL handleiding):
Houd de zoom en de - knop ongeveer 2 seconde ingedrukt totdat het custom menu verschijnt
Afbeelding

Druk of de + of de - knop in om naar het wireless flash icoon te scrollen.Zodra je het icoon ziet, druk je op de zoom of mode knop om de slave functie aan of uit te zetten
Afbeelding

Houde de Zoom en de - knop ongeveer 2 seconden ingedrukt om weer terug te keren naar het custom menu. Kanaal- of groep voorkeuze kan worden gewijzigd met de + en - knop
Afbeelding


Instellen van je SB-800 (pag.76 e.v. van NL handleiding):
Houd de Select knop ongeveer 2 seconde ingedrukt totdat het custom menu verschijnt
Afbeelding Afbeelding

Druk op multi selector knop naar rechts net zolang totdat je de wireless flash vindt
Afbeelding

Zodra je op de wireless flash icoon staat, druk je op de select knop en scroll je naar remote
Afbeelding

Selecteer remote en druk wederom op de select knop (minimaal 2 seconde indrukken)
Afbeelding


Instellen van je SB-900 (pag. D42 e.v. van NL handleiding):
Zet de aan/uit schakelaar op remote
Afbeelding

Wijzig de groepsvoorkeuze met het meest linkse knopje onder het display. Net boven het knopje zie je de letter Gr staan
Afbeelding

Wijzig de kanaalvoorkeuze met de 2e knopje van links onder het display. Net boven het knopje zie je de letters Ch staan
Afbeelding


Instellen commander mode op je camera (indien mogelijk)*
Ga weer naar je menu en scroll met de multi-selector knop naar Bracketing/Flash
Afbeelding Afbeelding

Kies E3 Build-in flash (D700 – Custom Setting: e3; D300 – Custom Setting: e3; D200 – Custom Setting: e3; D90 – Custom Setting: e2; D80 – Custom Setting: 22)
Afbeelding

Kies Commander mode
Afbeelding

Stel je flitser als TTL zoals hier weer gegeven. Je build in zal de Master worden,je SB-x00 de slave
Afbeelding

Klap je interne flitser op zodat deze de commando's aan de SB-x00 flitser kan geven. Je kunt in de commander mode de build-in flash ook op mode -- zetten. Die twee streepjes betekend dat de interne flitser uit staat. Let op, hij geeft nog wel licht af waardoor het lijkt dat hij flitst echter dat zijn de stuur flitsen. De wireless commander mode werkt enkel en alleen in het P, S, A of M programma!!

Om de flitsers weer terug te zetten in de de normale flitsstand moet je het volgende uitvoeren:
  • SB-600 & SB-800: druk de on/off en mode toets tegelijk in en houd deze 2 seconde ingedrukt. De flitser reset zich zelf
  • SB-900: draai eenvoudig een on/off schakelaar naar de on positie
Hope this helps,





ALE



* Uiteraard kun je de SB-800 & SB-900 ook als commander gebruiken. Voor diegene die de Engelse taal goed beheersen raad ik aan deze spoedcursus eens door te nemen.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod

Gino
In memoriam ♰
Berichten: 807
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 11:03
Favoriete camera merk: Nikon en Leica
Locatie: Kapellebrug
Contacteer:

Re: Nikon CLS en haar flits - camera instellingen

Bericht door Gino »

Zoals we stilletjes aan van jou gewend aan het geraken zijn weer een uitstekend verhaal. :klappen: :klappen: :klappen:
Wat een berg informatie weer.
Ga het nog maar eens een paar keer nalezen.
Bedankt voor je inzet.
Groeten, Gino

Every man dies, not every man really lives!!!! (William Wallace)

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Nikon CLS en haar flits - camera instellingen

Bericht door Riemke »

The masters voice :D Heldere uitleg Arthur. Vooral als je dit soort dingen niet veel gebruikt is het een handig geheugensteuntje! Dank!

luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: Nikon CLS en haar flits - camera instellingen

Bericht door luc »

Bedankt ALE,

Mooie overzichtelijke uiteenzetting.

Ik heb nog een paar handigheidjes, weetjes als je met CLS aan de gang gaat waar ik zelf tegen aan gelopen ben toen ik met Nikon CLS begon te flitsen.

1: Flitsmeting is altijd centrum gericht. Heb je dus een onderwerp wat zich niet in het centrum bevind gebruik dan de FV lock en meet eerst het flits licht van het onderwerp in het centrum van je beeld.

2: TTL BL de term word vertaald als Back Light en word vaak zo uitgelegd dat het zou zijn om de achtergrond beter of gelijkmatiger uit te lichten, nu is dat wel zo alleen is het niet de bedoeling dat het uitlichten van de achtergrond met flitslicht gebeurd.

Ik noem het altijd de Bright Light stand en pas het toe om in te flitsen (fill) bij fel omgeving (ambient) licht in de automatische standen P,A,S
Het kan bijv. geweldig werken in combinatie met auto FP in de A stand met grote diafragma's f2.8, f3.5 om toch een kleine scherpte diepte te krijgen en geen vervelende schaduwen.
Vaak is er wel een correctie van de flitser nodig van -1 tot -2 stops om een natuurlijk ogende fill te krijgen.

Dit zijn in mijn ervaring de 2 meest voorkomende flitsvalkuilen waar je als beginnend CLS gebruiker in kunt vallen.



Luc

Jolanda
Berichten: 1143
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 16:11
Favoriete camera merk: Nikon 1
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: In het gezellige Zuiden des lands

Re: Nikon CLS en haar flits - camera instellingen

Bericht door Jolanda »

Bedankt Ale en Luc voor de aanvulling.

Ik dacht dat BL voor Balance Light stond; zo onthoud ik het ook altijd. Een uitgebalanceerde belichting tussen achter- en voorgrond.

Dat LG-FlashFest moet maar eens gauw georganiseerd worden!

Jolanda
Zoek altijd nog vriendjes voor op Facebook......

Barry
Berichten: 507
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 12:19
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Longwaycity

Re: Nikon CLS en haar flits - camera instellingen

Bericht door Barry »

Geweldige info Arthur :D Ik heb het al ingesteld en het werkt fantastisch :klappen:

Barry
Berichten: 507
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 12:19
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Longwaycity

Re: Nikon CLS en haar flits - camera instellingen

Bericht door Barry »

Hier is mijn eerste test. Het is alleen lastig om met 1 hand de camera stil te houden :?

1
Afbeelding

Dit is de making of :lol:
Afbeelding

Ik kan nu niet meer mijn sb-600 een stop meer of minder geven. De pop up flits heb ik staan op 0.0

Mike
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 08:19
Favoriete camera merk: The Dark master. S
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Rosevally
Contacteer:

Re: Nikon CLS en haar flits - camera instellingen

Bericht door Mike »

Ale superbedankt voor de uitleg.

Diegene met een pop-up flitser kunnen dit dus met 1 flitser.
Arme sloebers zoals ik moeten er een flitser bij gaan kopen................. :fluiten:
Groeten Mike.

Flickr

Barry
Berichten: 507
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 12:19
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Longwaycity

Re: Nikon CLS en haar flits - camera instellingen

Bericht door Barry »

Mike schreef:Ale superbedankt voor de uitleg.

Diegene met een pop-up flitser kunnen dit dus met 1 flitser.
Arme sloebers zoals ik moeten er een flitser bij gaan kopen................. :fluiten:
Ik zal morgen rond gaan met de pet :tease: :tease: :lol: :lol: :lol:

luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: Nikon CLS en haar flits - camera instellingen

Bericht door luc »

Inderdaad Jolanda balanced of back Light, je komt ze beide tegen. Weet zo even niet wat er officieel in het boekje staat.

Barry als je de interne flitser op -- zet doet hij helemaal niet meer mee aan de belichting.

Flashfest komt er aan zodra de gelletjes binnen zijn spreken we wat af... :D

Luc
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”