Photoshop: Vervangen van de lucht

Tutorials en andere wijsheden
Plaats reactie

Topic Starter
ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Photoshop: Vervangen van de lucht

Bericht door ALE »

Soms heb je van die foto's waarbij de lucht volledig is uitgebeten en die zou je graag willen vervangen door een lucht uit een andere opname. Hmmm, hoe doe je dit nu indien er ook veel takken van bomen op staan? Probeer het onderstaande maar eens.
  1. Open de foto waar de lucht van vervangen moet worden
  2. Selecteer Kanalen in je lagenvenster
  3. Ga op het RGB kanaal staan en druk op je linker muisknop met de CTRL toets ingedrukt. Je hebt nu een selectie gemaakt van alle hooglichten
  4. Er zal iets teveel geselecteerd zijn, die kun je ongedaan maken met de lasso. Selecteer die en trek, met de ALT-toets ingedrukt een grove lijn om de teveel geselecteerde hooglichten
  5. Open de foto met een goede lucht partij. Selecteer de lucht (CTRL-A)
  6. Kopieer de lucht (CTR-C)
  7. Ga terug naar je eerste foto en dan Bewerken – Plakken in (Shift-CTRL-V)
  8. Met je verplaatsingsgereedschap zet je de lucht op de juiste plek
  9. In je lagenvenster kies je de overvloeimodus Vermenigvuldigen
  10. Ga op je snelmasker staan en kies dan je verloop gereedschap
  11. Voorgrondkleur Zwart kiezen
  12. Trek met ingedrukte Shift toets een lijn van onder naar het begin waar de lucht moet beginnen
  13. Druk op Q om het snelmasker te verlaten en op CTRL-H om de stippellijn te verbergen
  14. Selecteer Aanpassingen – Niveaus (CTRL-L) en schuif de middelste schuifbalk naar rechts om de lucht iets donkerder te maken of naar links om deze lichter te maken. Druk OK zodra je het goed vind
  15. Nu zie je nog wat lucht zitten waar het niet moet, die kan je makkelijk weggummen met het gummetje
  16. Voeg de foto’s samen tot 1 laag
That’s it.
Suc6,




ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9124
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Photoshop: Vervangen van de lucht

Bericht door remoss »

Dank voor de uitgebreide uitleg, kan goed van pas komen in Nederland met z'n vaak witte luchten.

! Tip: als je een mooie lucht ziet, of het nou in Nederland is of waar dan ook ter wereld, neem gewoon een paar foto's met veel lucht erop en bewaar ze om later toe te passen met Arthur's tip.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”