Partyfotografie

Tutorials en andere wijsheden

ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Partyfotografie

Bericht door ALE »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Goede tip Dennis! Ik blijf overigens wel een sluitertijd van 1/4 erg krap vinden. Ik zou liever de voorkeur willen geven aan sluitertijden die equivalent zijn aan je brandpuntsafstand indien je deze techniek gebruikt.
Riemke schreef:... Ik heb toen geloof ik Slow Sync gebruikt.
Misschien een kleine aanvulling betreffende Slow-sync versus Rear-sync. Er zit wel degelijk verschil tussen beide echter zo 123 zie je die niet. Eerst de verschillen:

Slow-sync:
  • De flits wordt gecombineerd met een lange sluitertijd tot 30 sec. om in het donker of bij weinig licht zowel het hoofdonderwerp als de achtergrond vast te leggen. Slow-sync is alleen beschikbaar in programma P en A !!
Rear-sync:
  • Met het programma S en M flitst je SB-xx vlak voordat de sluiter wordt gesloten. Gebruik deze stand om het effect van een lichtstroom te creëren achter bewegende voorwerpen. In het programma P en A wordt synchronisatie op het tweede gordijn en lange sluitertijd gebruikt om zowel het onderwerp als de achtergrond vast te leggen (combinatie van beide).
Zoals hierboven blijkt gaat mijn voorkeur te allen tijde uit naar Rear-sync. Je slaat dan twee vliegen in een klap:
- Je kunt alle programma's gebruiken (P, S, A en M)
- als je een bewegend voorwerp fotografeer krijg je niet van die rare effecten

Denk bij het laatste aan bijv. een brommer. Deze komt langs en jij fotografeert deze op Slow-sync. Je brommer staat nog links op je foto maar de achterlichten (streep) loopt al helemaal door naar rechts, met andere woorden de achterlichten gaan voor de brommer uit..... Geen gezicht dus. Vandaar dat je op het achterste gordijn (Rear-sync) gaat instellen zodat de rode streep netjes achter de brommer aangaat.

Groet,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod

Topic Starter
Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Partyfotografie

Bericht door Dennis71 »

Mooie aanvulling Arthur. Thx, weer wat wijzer geworden :)

Vwb de 1/4 is dit wel nodig als je lekker wat omgevingslicht binnen wil halen. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Als ik foto's van het begin ga bekijken dan stralen die niet zoveel sfeer uit als de latere foto's die ik gemaakt heb. Puur omdat ik begon met snellere sluitertijden om ook aan mijn brandpunts equalivalent te komen.
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com

luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: Partyfotografie

Bericht door luc »

ALE schreef:Goede tip Dennis! Ik blijf overigens wel een sluitertijd van 1/4 erg krap vinden. Ik zou liever de voorkeur willen geven aan sluitertijden die equivalent zijn aan je brandpuntsafstand indien je deze techniek gebruikt.

Rear-sync:
  • Met het programma S en M flitst je SB-xx vlak voordat de sluiter wordt gesloten. Gebruik deze stand om het effect van een lichtstroom te creëren achter bewegende voorwerpen. In het programma P en A wordt synchronisatie op het tweede gordijn en lange sluitertijd gebruikt om zowel het onderwerp als de achtergrond vast te leggen (combinatie van beide).
Zoals hierboven blijkt gaat mijn voorkeur te allen tijde uit naar Rear-sync. Je slaat dan twee vliegen in een klap:
- Je kunt alle programma's gebruiken (P, S, A en M)
- als je een bewegend voorwerp fotografeer krijg je niet van die rare effecten

Denk bij het laatste aan bijv. een brommer. Deze komt langs en jij fotografeert deze op Slow-sync. Je brommer staat nog links op je foto maar de achterlichten (streep) loopt al helemaal door naar rechts, met andere woorden de achterlichten gaan voor de brommer uit..... Geen gezicht dus. Vandaar dat je op het achterste gordijn (Rear-sync) gaat instellen zodat de rode streep netjes achter de brommer aangaat.

Groet,
ALE
Heb ook eens wat zitten puzzelen en tot mijn verbazing blijkt rear-sync niet te werken met CLS wat ik jammer vind omdat ik de voorkeur heb om off camera te flitsen.(komt natuurlijk omdat CLS met voorflitsen werkt)

Maar met de remote triggers cactus V2 set die ik van de week heb aangeschaft blijkt rear sync wel gewoon te werken zoals het hoort. Weer een plus punt voor de remote triggers. Ik heb gisteren een shoot gedaan en uitsluitend met de triggers gewerkt en moet eerlijk toegeven dat het me heel erg goed is bevallen.

In eerste instantie lijkt het veel ingewikkelder als met CLS maar eigenlijk is het veel eenvoudiger en geeft het ook een veel vastere basis voor je instellingen "het bekende manual=bewuster verhaal"

Gewoon het vermogen op je flitser in M instellen en met je diafragma de flitsbelichting regelen. je ontwikkeld al snel een gevoel voor wat je nodig hebt aan vermogen bij een bepaald diafragma/afstand. Met de sluitertijd kun je dan mooi de omgeving er in of uit regelen en dus ook de dynamiek met rear-sync.

Luc

ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Partyfotografie

Bericht door ALE »

luc schreef:Heb ook eens wat zitten puzzelen en tot mijn verbazing blijkt rear-sync niet te werken met CLS wat ik jammer vind omdat ik de voorkeur heb om off camera te flitsen.(komt natuurlijk omdat CLS met voorflitsen werkt)
Sorry Luc, hier ben ik het niet mee eens. Rear-sync met CLS werkt wel degelijk. Ik werk bijna niet anders indien ik flits. Het enige wat verstek laat gaan indien je off-camera werk is de TTL-BL functie. Dan ben je aangewezen op bijv. een SC-29. Lees DIT maar eens door en dan zie je alle binaire codes die worden uitgezonden door de commander.
Groet,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod

Topic Starter
Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Partyfotografie

Bericht door Dennis71 »

^^dat dus :)
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com

luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: Partyfotografie

Bericht door luc »

ALE schreef:
luc schreef:Heb ook eens wat zitten puzzelen en tot mijn verbazing blijkt rear-sync niet te werken met CLS wat ik jammer vind omdat ik de voorkeur heb om off camera te flitsen.(komt natuurlijk omdat CLS met voorflitsen werkt)
Sorry Luc, hier ben ik het niet mee eens. Rear-sync met CLS werkt wel degelijk. Ik werk bijna niet anders indien ik flits. Het enige wat verstek laat gaan indien je off-camera werk is de TTL-BL functie. Dan ben je aangewezen op bijv. een SC-29. Lees DIT maar eens door en dan zie je alle binaire codes die worden uitgezonden door de commander.
Groet,


ALE
Ik heb nog eens en poging gewaagd met een Sb-900 en het lijkt nu inderdaad wel te werken :denk: . ik las in de handleiding van de SB-900 dat rear sync niet werkte in wireless CLS mode het detail daarbij kan geweest zijn icm TTL-BL Uiteindelijk heb ik het wel getest met een SB-600 wat toen niet het gewenste resultaat gaf. Mij is nog steeds niet duidelijk waardoor het aanvankelijk niet leek te werken. Flitser ging wel af maar ik zag geen verschil in beweging achter/voor.

CLS is ingewikkeld maar het is wel een mooi systeem Arthur heeft gelijk het werkt dus WEL ...

Luc

Hessie
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 09:43

Re: Partyfotografie

Bericht door Hessie »

Heb je geen last van die voorflits tijdens de lange sluitertijden. Want ik krijg namelijk eerst de voorflits en dan op het einde de echte rear-sync flits. Of is dit op een of andere manier uit te zetten?

Wouter

ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Partyfotografie

Bericht door ALE »

Hessie schreef:Heb je geen last van die voorflits tijdens de lange sluitertijden. Want ik krijg namelijk eerst de voorflits en dan op het einde de echte rear-sync flits. Of is dit op een of andere manier uit te zetten?
Hier zijn twee methodes voor:
- TTL afzetten en overstappen op manueel. Dit vergt veel oefening (zelf flitssterkte aanpassen) en je flexibiliteit gaat verloren (of kan verkoren gaan) en wijkt af van de tip van Dennis
- FV-lock programmeren onder je Fn knop. Ook dit vergt oefening en je zal de mensen vooraf moeten informeren. Hierbij blijft de TTL functie wel geactiveerd...

FV-lock is camera afhankelijk. Niet alle camera's bezitten deze functie. Pas wel op met FV-lock. Indien je een flitssterkte hebt gelocked blijft deze de waarde houden totdat je de knop nogmaals indrukt. Dan wordt hij un-locked. Voordeel is wel dat je onderwerp niet in het midden hoeft te staan (...). Nogmaals, een enorm fijne functie die ik heel vaak gebruik met name bij lieden die snel hun ogen dichtknijpen en bij dieren maar je moet de functie wel zeer bewust gebruiken.

Hope this helps,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod

Hessie
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 09:43

Re: Partyfotografie

Bericht door Hessie »

Die laatste tip heb ik net even uitgeprobeerd en is inderdaad wel handig. Je hoeft dan alleen te zeggen dat je eerst een test flitst maakt, of maakt deze voorflits tijdens het opstellen van de personen.

Bedankt voor je altijd bruikbare (flits)tips.

Wouter

ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Partyfotografie

Bericht door ALE »

Het is inderdaad een vorm van een testflits die de intensiteit berekent voor de daadwerkelijke flits. Let wel op dat de afstand tussen jou en de geportretteerde niet meer mag veranderen en dat je na de opname het knopje nogmaals indrukt. Voor de rest werkt FV-lock als een tierelier.

Sorry Dennis dat ik iets inzoom op deze materie in jouw draadje.
Groet,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod

Topic Starter
Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Partyfotografie

Bericht door Dennis71 »

ALE schreef:
Sorry Dennis dat ik iets inzoom op deze materie in jouw draadje.
Groet,

ALE
Daar is het toch voor bedoeld Arthur? :duimop: :duimop: :duimop: :duimop:
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”