Santorini *pano update*

Rapportages van waar je bent geweest

Jolanda
Berichten: 1143
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 16:11
Favoriete camera merk: Nikon 1
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: In het gezellige Zuiden des lands

Re: Santorini

Bericht door Jolanda »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Hele mooie foto, komt ook weer op het goede moment.
Heb al foto's van Zakynthos en nu Santorini gezien. Ben nog aan het twijfelen welk eiland het voor ons wordt.

Was dit overigens niet het eiland van Don Quichote met de windmolens??

Graag meer!

Jolanda
Zoek altijd nog vriendjes voor op Facebook......

SwederD300
Berichten: 182
Lid geworden op: za 02 jan 2010, 11:49
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Best
Contacteer:

Re: Santorini

Bericht door SwederD300 »

Heeeele gave fijne kleurtjes! :fluiten:
Erg mooie foto
De focus van fotografie is allang verschoven van vakkundig binnenhalen naar professioneel wegknikkeren!

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Santorini

Bericht door strangeartefact »

Zo das een fijne plaatzeg, mooi warmen veel overzicht. Yup fraai.

Peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

Topic Starter
yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Santorini

Bericht door yoyo »

Dank allen voor de reacties..! :heilig:
:danku:
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

Topic Starter
yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Santorini

Bericht door yoyo »

QWERTY schreef:Welke techniek heb je gebruikt met de PC-E 24?
Tilt, shift, combinatie van tilt en shift of nog andere mogelijke trucjes?
Bij deze foto heb ik de shift laten zakken (fall). Of ik minimaal tilt heb gebruikt om de scherptediepte meer in het vlak van het dorpje te leggen weet ik niet meer.

Ik heb na deze foto series gemaakt voor een pano, waarbij ik de shift horizontaal heb gebruikt.
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

Topic Starter
yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Santorini

Bericht door yoyo »

mikemix schreef:Puntje: het zwart oogt wat roeterig (heb je het zwart wat dicht laten lopen om ruis te knijpen?).
Links staat teveel donkere (minder interessante) partijen waar rechts wellicht iets te abrupt gesneden wordt nu (snap dat je het eiland in de verte er helemaal op wilt, maar toch).
Ik vond links ook wat teveel zwart en heb daarom een beetje D-lighting gebruikt. De schaduwen zijn wat lichter gemaakt en dat is niet altijd even slim om te doen. Ik vind nu ook dat er wat teveel detail in te zien is. Ik kan beter de levels aanpassen... :heilig:
Overigens is hij ook niet maximaal scherp. Ik had mijn lichte statief mee en was helaas mijn baterijen vergeten in mijn MC-36 te stoppen. Ik stond daar dus met een niet werkende draadontspanner en heb maar met Mup gewerkt en een vertraagde sluiter... niet ideaal...
Qua compo was het idd lastig, want rechts zou je altijd huisjes afkappen. Uiteindelijk vond ik dit de beste compromis voor dit beeldformaat. Met de bovenste molen en de horizon op de belangrijkste plek. Het eiland volledig in beeld en links een evenwichtige vlakverdeling.
Ik heb pano series gemaakt waarbij deze compo de centrale foto zou zijn. Rechts en links plak je er dan nog info aan vast. Maar die heb ik nog niet bewerkt en is qua kleuren ook niet helemaal wat ik wil...
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

Topic Starter
yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Santorini

Bericht door yoyo »

Jolanda schreef:Was dit overigens niet het eiland van Don Quichote met de windmolens??
Geen idee... Dit soort windmolentjes kom je op elk Grieks eiland tegen. Was Don Quichote niet Spaans..?

Wat Santorini zo bijzonder maakt is dat het eiland vulkanisch is en zijn huidige vorm te danken heeft aan een extreem zware uitbarsting in 1500 v Chr. die zo verwoestend was dat dit het uiteindelijke einde betekende van de Minoïers op Kreta. Het veroorzaakte een Tsunami van 200meter hoog en bij de tijd dat deze bij Kreta aankwam was hij nog 70 meter hoog. Zodoende werd de gehele vloot van de handelslustige minoïers verwoest... Zo gaat te theorie. Bij Knossos schijnt zelfs puimsteen gevonden te zijn, wat wijst op vulkanisch restmateriaal van de uitbarsting. Het lava kwam tot 38 kilometer hoog in de atmosfeer dus het is mogelijk dat zelfs het paleis bij Knossos hierdoor is verwoest...
Het centrum van het eiland is ingestort in het magmahuis en ligt nu op 400-600 meter onder de zeespiegel. De randen van deze caldera zijn heel steil en zo'n 200 tot 400 meter hoog. De mooiste dorpjes zijn aan deze calderarand gebouwd. De vulkaan heeft door het opnieuw vullen van de magmakamers weer eilandjes laten ontstaan in de caldera waaronder dus het eilandje met de huidige vier vulkaankraters. Je kunt deze vulkaan bezoeken en er komt gewoon nog warm gas uit de krater en 10cm onder het oppervlak voelt de grond gewoon heet aan.
De laatste uitbarsting dateert van 1950. De laatste aardbeving van 1956.
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Santorini

Bericht door mikemix »

yoyo schreef:
mikemix schreef:Puntje: het zwart oogt wat roeterig (heb je het zwart wat dicht laten lopen om ruis te knijpen?).
Links staat teveel donkere (minder interessante) partijen waar rechts wellicht iets te abrupt gesneden wordt nu (snap dat je het eiland in de verte er helemaal op wilt, maar toch).
Ik vond links ook wat teveel zwart en heb daarom een beetje D-lighting gebruikt. De schaduwen zijn wat lichter gemaakt en dat is niet altijd even slim om te doen. Ik vind nu ook dat er wat teveel detail in te zien is. Ik kan beter de levels aanpassen... :heilig:
Overigens is hij ook niet maximaal scherp. Ik had mijn lichte statief mee en was helaas mijn baterijen vergeten in mijn MC-36 te stoppen. Ik stond daar dus met een niet werkende draadontspanner en heb maar met Mup gewerkt en een vertraagde sluiter... niet ideaal...
Qua compo was het idd lastig, want rechts zou je altijd huisjes afkappen. Uiteindelijk vond ik dit de beste compromis voor dit beeldformaat. Met de bovenste molen en de horizon op de belangrijkste plek. Het eiland volledig in beeld en links een evenwichtige vlakverdeling.
Ik heb pano series gemaakt waarbij deze compo de centrale foto zou zijn. Rechts en links plak je er dan nog info aan vast. Maar die heb ik nog niet bewerkt en is qua kleuren ook niet helemaal wat ik wil...
:duimop:
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: Santorini

Bericht door QWERTY »

yoyo schreef:Ik heb na deze foto series gemaakt voor een pano, waarbij ik de shift horizontaal heb gebruikt.
.... dus 2 foto's per panorama met de camera in landschapsoriëntatie en de 1e foto met horizontale shift naar links en de 2e foto met horizontale shift naar rechts (objectief 180º roteren om de optische as)?

Deze werkwijze paste ik zelf ook vaak toe ..... geeft op een DX crop camera 93% meer pixels en een effectieve brandpuntssafstand van 12,4 mm (op basis van de resulterende panoramabreedte).
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz

Topic Starter
yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Santorini

Bericht door yoyo »

QWERTY schreef:
yoyo schreef:Ik heb na deze foto series gemaakt voor een pano, waarbij ik de shift horizontaal heb gebruikt.
.... dus 2 foto's per panorama met de camera in landschapsoriëntatie en de 1e foto met horizontale shift naar links en de 2e foto met horizontale shift naar rechts (objectief 180º roteren om de optische as)?

Deze werkwijze paste ik zelf ook vaak toe ..... geeft op een DX crop camera 93% meer pixels en een effectieve brandpuntssafstand van 12,4 mm (op basis van de resulterende panoramabreedte).
Objectief 90 graden gedraaid. Ik heb drie foto's gemaakt. Links, midden en rechts. Dan heb je wat overlap om mee te spelen.
Maar die foto's zijn met minder mooi licht gemaakt... Ik zal vandeweek even kijken.
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: Santorini

Bericht door QWERTY »

yoyo schreef:Objectief 90 graden gedraaid. Ik heb drie foto's gemaakt. Links, midden en rechts. Dan heb je wat overlap om mee te spelen.
Maar die foto's zijn met minder mooi licht gemaakt... Ik zal vandeweek even kijken.
Maximale shift gebruikt - ± 11 mm?

Ben benieuwd naar de panorama's.
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz
Plaats reactie

Terug naar “Landen”