The Arctic 2010: Sallyhamna

Rapportages van waar je bent geweest

Topic Starter
ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

The Arctic 2010: Sallyhamna

Bericht door ALE »

Meerdere foto's van deze expeditie zijn te vinden op:
The Arctic 2010: Alkefjellet, Hinlopenstretet
The Arctic 2010: Sorgfjorden
The Arctic 2010: Kongsfjord - Blomstrandhalvoya
The Arctic 2010: Kongsfjord - Ny Alesund
The Arctic 2010: Sightseeing @ Svalbard
The Arctic 2010: And then there was light
The Arctic 2010: Bellsund: Ingeborgfjellet & Ahlstrandodden
The Arctic 2010: Longyearbyen
The Arctic 2010: Birds @ Svalbard
The Arctic 2010: Ice, ice and..... Ice



De afgelopen maanden hebben jullie mij niet veel op het forum gezien omdat ik me aan het voorbereiden was voor een Noordpool expeditie. Veel lezen en vooral conditie opbouwen (17kg lichter...). De trip heeft de afgelopen twee weken plaatsgevonden en was fenomenaal. Van alles gezien: poolberen, rendieren, walrussen, walvissen, beloega's, zeehonden en heel veel vogels. En nu 3.710 foto's met de Nikon en een paar 100 opnamen met de Leica verder....

Ik zal in diverse draadjes mijn trip proberen weer te geven, beginnend met een kleine intro van het reisverslag die ik heb bijgehouden. Sommige van jullie zullen dit (hopelijk) leuk vinden en andere misschien niet. Die laatste groep kan het geschreven woord overslaan en meteen naar de foto's scrollen.


Sallyhamna
GPS 07:30 uur: 79°53 N, 10°57 W
Weer: 4°C, zonnige, licht briesje, kalme zee

De dag begon met een last minute wijziging. Na het ontbijt ontvingen we een briefing over de nieuwe plannen. Aangezien grote ijsschotsen vanuit het noorden naar beneden dreven, werden we gedwongen de plannen om naar Phippsoya te varen op te geven. Gelukkig voor ons gingen we naar Sallyhamna!! Dit was mijn inziens een van de meest bevoorrechte expedities van onze reis. Sallyhamna werd "bewaakt" door een jacht, maar snel ontdekten we dat het was ook een favoriete ontmoetingsplaats van de beren was. Ten minste tien beren hebben we waar genomen in deze regio, vooral moeders met hun kroost. De reden van hun aanwezigheid op deze bijzondere plek werd duidelijk toen we het met bloed doordrenkte ijs zagen waaronder een groot walvis karkas verborg lag. Onze zodiacs benaderde de rand van het ijs met stealth-achtige precisie, steeds dichter bij kruipende naar de steen groeve. Een moeder maakte haar weg naar de heuvel met haar twee kinderen er achter aan en ze verdwenen uit zicht achter de bergkam. Een eenzame beer lag uitgestrekt halverwege de heuvel en bleef er gewoon liggen, onverschrokken, voor de duur van ons bezoek. Dicht bij de kust lijn lag een slapende moeder met haar kroost, mogelijk eenjarige, en soms ontwaakte ze uit haar slaap om te ruiken in de lucht en bekeek ze wat wij aan het doen waren. Iets verder naar beneden in de baai lag een andere moeder beer met een zeer jong beertje. Uiteindelijk stond ze op en nam ze haar kleine mee naar de walvis voor de lunch. We keken gefascineerd zodra de moeder en kind de ingewanden van de walvis verscheurden en ze likte de ribben schoon om zodoende het vet binnen te krijgen. Een wachtrij van blauwgrijze meeuwen zaten op hun beurt te wachten in de coulissen voor het verder opruimen van het karkas.

Achtergrond info:
De ijsbeer is een grote geelwitte beer, die langer en groter is dan de andere beren (Ursidae). De ijsbeer komt enkel voor in en rond het Noordpoolgebied. Hij is het meest carnivoor van alle beren, en leeft vooral van zeehonden.

De ijsbeer is zeer groot, hij kan tot 3 meter lang en 850kg zwaar worden. Hij heeft een lange nek en een grote neus. De huid is zwart, ook naakte delen als de neus en de lippen. De haren in de vacht zijn niet wit, maar doorzichtig en hol. De kleur van de vacht is, afhankelijk van de tijd van het jaar, lichtval en de hoeveelheid vuil in de vacht, gelig wit tot vuilgrijs. Het is waterafstotend en houdt de warmte van de zon vast. Daarnaast heeft de ijsbeer een dikke onderhuidse vetlaag, waarmee hij warmte vasthoudt. De ijsbeer heeft vliezen tussen zijn tenen, waardoor hij beter kan zwemmen. Zijn achterpoten gebruikt hij als een soort roer om mee te sturen. Mannetjes zijn groter dan vrouwtjes en hebben een opvallend grotere neus. Mannetjes worden gemiddeld 190 tot 240 centimeter lang en 300 tot 850kg zwaar, vrouwtjes 170 tot 200 centimeter lang en 150 tot 400kg zwaar. IJsberen hebben een klein staartje, ongeveer acht tot tien centimeter lang.

1) Afbeelding

2) Afbeelding

3) Afbeelding

4) Afbeelding

5) Afbeelding

6) Afbeelding

7) Afbeelding

8) Afbeelding

9) Afbeelding

10) Afbeelding

11) Afbeelding

12) Afbeelding

13) Afbeelding

14) Afbeelding

15) Afbeelding

Alle platen zijn tevens voorzien van GPS coördinaten.
Op- en/of aanmerkingen zijn zoals altijd van harte welkom.
Groet,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod

Yizu
Berichten: 342
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 23:40
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Paramaribo
Contacteer:

Re: The Artics 2010: Sallyhamna

Bericht door Yizu »

Op LC zijn ze nog mooier :klappen:

Chapeau, ze kunnen jouw wel op een boodschap sturen .....

Ben benieuwd naar de volgende 3695 foto's :beg:
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: The Artics 2010: Sallyhamna

Bericht door a90 »

Geweldig dit Arthuur, om meerdere redenen. Ik ben erg benieuwd naar de rest van je reisverslag en de foto's die je hebt gemaakt.
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"
Gebruikersavatar

Henk
Berichten: 704
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 10:29
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: In de Betuwe
Contacteer:

Re: The Artics 2010: Sallyhamna

Bericht door Henk »

Ja hoor.. 15x een foto met een of meer ijsberen. Te veel van het goede?
Nee, het zijn stuk voor stuk erg goede foto's Arthur!

Top werk, klasse! Ik ben sinds kort "actief" op LC. Moet zeggen dat die zwarte achtergrond de foto's net even wat extra geeft.
Blijf plaatsten!

Groet, Henk
Groet, Henk

Bekijk [url_nv_extra=http://www.flickr.com/photos/h_v_m/]Flickr[/url_nv_extra], [url_nv_extra=http://hvmphotography.com/]website[/url_nv_extra] of "like" [url_nv_extra=http://facebook.com/HVMPhotography/]Facebook[/url_nv_extra].
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9145
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: The Artics 2010: Sallyhamna

Bericht door remoss »

Super Arthur dat je die trip hebt gemaakt :D En dan meteen even een serie ijsberen neerleggen zeg, prachtig. Smaakt naar meer en dat komt vast wel.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Jolanda
Berichten: 1143
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 16:11
Favoriete camera merk: Nikon 1
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: In het gezellige Zuiden des lands

Re: The Artics 2010: Sallyhamna

Bericht door Jolanda »

Ik wist dat ik er spijt van ging krijgen om dat ene plekje op de boot niet in te vullen........

Echt prachtig! Je trof ook nog eens goede omstandigheden.

Net als de anderen zeer benieuwd naar de rest.

Jolanda
Zoek altijd nog vriendjes voor op Facebook......
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: The Artics 2010: Sallyhamna

Bericht door Marco »

De een gaat in Mexico op het strand liggen en wat hopen oude stenen bekijken, de ander verkiest de koude en gaat naar de Noordpool.

Tjonge wat een mooie reis moet je gehad hebben, zeker te zien aan de eerste foto's.
Ik ben benieuwd naar de rest van de foto's !!

groeten,
Marco

P.S. ik was al bang dat je ons verlaten had.....
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: The Artics 2010: Sallyhamna

Bericht door Daniël »

:klappen: ALE.

Verhaal zeer boeiend om te lezen. Leuk dat je ook een GPS positie gaf.
Ik wist dus niet dat IJsberen niet wit waren.

Je foto's zijn ook echt geweldig. Wat heb je het naar je zin gehad om ze vast te leggen.

Heb je nog iets extra's gedaan voor je body en lenzen?

Ik ben inderdaad benieuwd naar je andere foto's. Ik kijk er nu al naar uit

edit:
jammer dat de exif niet automatisch getoond word. Maar met behulp van een exif viewer toch de GPS posities kunnen vinden.
Erg leuk om zo te zien waar je het genomen hebt.

SwederD300
Berichten: 182
Lid geworden op: za 02 jan 2010, 11:49
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Best
Contacteer:

Re: The Artics 2010: Sallyhamna

Bericht door SwederD300 »

Uitgebreid fotoverslag wordt gewaardeerd :duimop:
Leuke trip...weer eens wat anders...meestal gaan mensen naar de zuidpool ;-) lieve schattige pinguins kijken... :lol:

#6 leuke die meeuw...het vriest tig graden in de middle of nowwhere en toch kom je de meeuw tegen...
#9 een brok geweld...

Ale kennende komt er dus nog veel meer moois!
De focus van fotografie is allang verschoven van vakkundig binnenhalen naar professioneel wegknikkeren!

Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: The Artics 2010: Sallyhamna

Bericht door Riemke »

Ik miste je al :D , maar nu weten we dus waar je uithing al die tijd.
Wat een schitterend begin van een reportage Arthur. Dat is nog eens wat anders dan zo'n prachtig dier in de dierentuin zien!
Een Noordpool expeditie, echt een ultieme uitdaging. Ook ik ben reuze benieuwd naar de rest van je foto's!

17 kilo lichter is overigens ook een uitdaging :D Knap!
Plaats reactie

Terug naar “Landen”