The Arctic 2010: Sorgfjorden

Rapportages van waar je bent geweest

Topic Starter
ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

The Arctic 2010: Sorgfjorden

Bericht door ALE »

Meerdere foto's van deze expeditie zijn te vinden op:
The Arctic 2010: Sallyhamna
The Arctic 2010: Alkefjellet, Hinlopenstretet
The Arctic 2010: Kongsfjord - Blomstrandhalvoya
The Arctic 2010: Kongsfjord - Ny Alesund
The Arctic 2010: Sightseeing @ Svalbard
The Arctic 2010: And then there was light
The Arctic 2010: Bellsund: Ingeborgfjellet & Ahlstrandodden
The Arctic 2010: Longyearbyen
The Arctic 2010: Birds @ Svalbard
The Arctic 2010: Ice, ice and..... Ice



Sorgfjorden
GPS 15:30 uur: 79°56 N, 16°43 E
Weer: 0.3°C, veel wind, ruige zee, bewolkt

Rond 16:00 uur arriveerden we bij de Sorgfjorden, het fjord van het verdriet, waarschijnlijk genoemd naar een periode uit 1693 toen veertig Nederlandse walvisvaarders werden aangevallen door drie Franse oorlogsschepen. Dertien Nederlandse schepen werden geënterd en vele walvisvaarders gedood. Met de zodiac voeren we aan wal van Eolusnesset. Op de heuvel aan de westzijde van de Sorgfjorden ligt Eoluskrossen, welke 6 juni 1855 opgericht is door J. Holmgren, kapitein op de schoener Aeolus uit Bergen. Uit de inscriptie, die nu verdwenen is, bleek dat het schip op 5 juni aanmeerde en was omgeven door ijs. Naast het kruis staat een stenen mannetje "Eolusvarden". Ten noorden op de Kaap zijn verder de graven van Russische walvisvaarders en eventueel ook die van de Nederlanders die in de periode van 1693 waren gedood.
Aan de andere kant van de baai ligt Heclahamna, vernoemd naar het expeditieschip van W.E. Parry die hier voor anker ging in de zomer van 1827, waarna Parry en James Clark Ross verder naar de Noordpool trokken. De expeditie werd onmiddellijk gestaakt toen men zich realiseerde dat het ijs vanuit het zuiden sneller oprukte dan de heren naar het noorden konden reizen. In de buurt ligt ook Heclahuken en Fosterneset, vernoemd naar Henry Foster die zorgde voor de Hecla tijdens de afwezigheid van Parry.

Maar de echte sterren die de show maakten was een groep van zo’n veertig sterke mannelijke walrussen die lagen te luieren op het strand. Hun verkoudheid en snurken kon door iedereen worden gehoord en soms ontwaakte, knorrend en kreunend, een boze walrus uit zijn slaap doordat een van zijn kameraden over hem heen klauterde. Walrussen zijn thigmotactisch wat inhoudt dat ze genieten van de aanraking van elkaars huid, een gemeenschappelijk kenmerk van andere vinpotige zoals de noordelijke en zuidelijke zeehond. Een paar walrussen werden ook zwemmend in de oceaan gespot met hun prominente snorharen en enorme slag tanden boven de golven uitkomend. Het was een geweldige middag vol historische bezienswaardigheden en een spectaculaire natuur. Wat zal de volgende serie brengen....?

Achtergrond info:
De walrus (Odobenus rosmarus) is een robbensoort die in de koude zeeën van het noordelijke halfrond voorkomt. De walrus hoort tot de orde van de roofdieren en is de enige nog levende soort in de familie der walrussen. Het meest opvallende kenmerk van de walrus zijn de lange slagtanden. Ze komen voor bij beide geslachten maar bij het mannetje zijn ze meestal langer, rechter en steviger. Over het algemeen worden de slagtanden zo'n vijftig centimeter lang maar er zijn uitzonderingen tot een meter waargenomen. Een ander opvallend kenmerk zijn de borstelachtige snorharen die van de bovenlip naar beneden hangen. De kop van de walrus is vrij klein, zeker in verhouding tot het lichaam. Ook de ogen en de oren zijn klein.
De mannetjes (stieren) zijn meestal veel groter dan de vrouwtjes (koeien). De stieren worden 280 tot 360 cm lang, gemiddeld 320 cm en de koeien 230 tot 310 cm, gemiddeld 270 cm. Een stier weegt vaak meer dan een ton, gemiddeld zo'n 1270 kilogram en een koe gemiddeld 850 kg. De walrus heeft een schouderhoogte van gemiddeld één meter.

1) Afbeelding

2) Afbeelding

3) Afbeelding

4) Afbeelding

5) Afbeelding

6) Afbeelding

7) Afbeelding

8) Afbeelding

9) Afbeelding

10) Afbeelding

Alle platen zijn tevens voorzien van GPS coördinaten.
Op- en/of aanmerkingen zijn zoals altijd van harte welkom.
Groet,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod

Jolanda
Berichten: 1143
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 16:11
Favoriete camera merk: Nikon 1
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: In het gezellige Zuiden des lands

Re: The Arctic 2010: Sorgfjorden

Bericht door Jolanda »

Foto 7 en foto 10 zijn geweldig!
Zoek altijd nog vriendjes voor op Facebook......
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: The Arctic 2010: Sorgfjorden

Bericht door Marco »

Nr. 4 mag er ook wel zijn, zeker qua kleurtonen en de aangezette lucht !
Heb je deze ook in landscape genomen ?
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

Topic Starter
ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: The Arctic 2010: Sorgfjorden

Bericht door ALE »

Marco schreef:Nr. 4 mag er ook wel zijn, zeker qua kleurtonen en de aangezette lucht !
Heb je deze ook in landscape genomen ?
Yep, eentje maar daar bevalt me de compositie totaal niet van. Op jouw verzoek:

11) Afbeelding

Groet,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: The Arctic 2010: Sorgfjorden

Bericht door Arend-ho »

weer mooi hoor Arthur...
de landscape is veel minder krachtig dan nr
9 is grappig ondanks dat ik scherpte mis...maar het zal wel een dikke crop zijn.
weer genoeten van het verhaal.
thuis achter de pc op expeditie.....kom maar op !

Arend
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: The Arctic 2010: Sorgfjorden

Bericht door Daniël »

wauw Arthur.

Wederom een geweldige serie en uitleg. Heb weer onwijs genoten.
Diashow aan en genieten maar.

9 is dan wat onscherp. Maar dat zal wel te maken hebben met de crop zoals Arend zegt.
Verder kan ik er niks op aanmerken. Gewoon super en heerlijk genoten.

Ben benieuwd naar je nieuwe serie

edit: :oops: sorry. Naam aangepast :lol:
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9145
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: The Arctic 2010: Sorgfjorden

Bericht door remoss »

Daniël schreef:zoals René zegt.

:tease:

Mooie serie weer Arthur. Erg leuk om de verhalen te lezen, dat geeft de foto's nog meer waarde. Ben ook wel blij dat je nr 9 gewoon hebt geplaatst.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

David
Berichten: 1866
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 19:34
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: The Arctic 2010: Sorgfjorden

Bericht door David »

Weer een prachtserie!! Met als uitschieters nr 4 en 5!

Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: The Arctic 2010: Sorgfjorden

Bericht door Dennis71 »

Pfff, prachtige serie weer. Persoonlijk zou ik de crop-versie weglaten, die past niet in de rest van de scherpe serie.
Die 4e...man man man, dat is een lekker plaatje! Misschien zelfs nog een klein stukje van de onderkant weghalen.

Heb je die al eens door een filtertje van Niksoft gehaald?
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com

Topic Starter
ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: The Arctic 2010: Sorgfjorden

Bericht door ALE »

Dennis71 schreef:Heb je die al eens door een filtertje van Niksoft gehaald?
Nope, dit is de NEF die d.m.v. CRA alleen is voorzien van een graduated filter in de wolkenpartij. Zal ik op een later tijdstip nog eens proberen. Bedankt voor de tip!
Groet,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod
Plaats reactie

Terug naar “Landen”