The Arctic 2010: Bellsund: Ingeborgfjellet & Ahlstrandodden

Rapportages van waar je bent geweest
Plaats reactie

Topic Starter
ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

The Arctic 2010: Bellsund: Ingeborgfjellet & Ahlstrandodden

Bericht door ALE »

Meerdere foto's van deze expeditie zijn te vinden op:
The Arctic 2010: Sallyhamna
The Arctic 2010: Alkefjellet, Hinlopenstretet
The Arctic 2010: Sorgfjorden
The Arctic 2010: Kongsfjord - Blomstrandhalvoya
The Arctic 2010: Kongsfjord - Ny Alesund
The Arctic 2010: Sightseeing @ Svalbard
The Arctic 2010: And then there was light
The Arctic 2010: Longyearbyen
The Arctic 2010: Birds @ Svalbard
The Arctic 2010: Ice, ice and..... Ice



Bellsund: Ingeborgfjellet & Ahlstrandodden (Bamsebu)
GPS 07:30 uur: 77˚41’N, 14˚3’E
Weer: 2.7˚C, bewolkt

Bellsund werd ontdekt door Willem Barents in 1596. In 1610 was het Jonas Poole die deze fjord de naam gaf die het tot op de dag van vandaag nog draagt. Hij kwam op de naam Bellsund vanwege de welgevormde bergen die er uitzagen als klokken.
De Nederlander Willem Cornelisz. van Muyden waagde in 1612 de eerste poging om hier walvissen te vangen, maar hij was niet erg succesvol. In 1613 werd Bellsund het toevluchtsoord van Baskische, Nederlandse en Franse walvisschepen, die elk een soort van tol moesten betalen aan de zwaar bewapende Engelse vloot.
In 1614 kwamen de Nederlanders overeen om Bellsund voor een seizoen over te dragen aan de Engelse. In 1615 bouwde Nederlanders de eerste semi-permanente walvisvangst station in Spitsbergen aan de monding van Schoonhoven (Recherchefjorden), aan de zuidkant van Bellsund. Het jaar erop werd dit station door de Engelse toegeëigend.

Bamsebu (op Ahlstrandodden) is een historische plaats en werd vooral bekend als het centrum voor de walvisvangst uit de twintigste eeuw en met name, de Beluga walvis.
Op het moment dat we aan wal kwamen werden we "begroet" met een wat lugubere aanblik van letterlijk duizenden Beluga botten en schedels die over het landschap lagen bezaaid. Het duurde niet lang toen de radio's van onze gidsen ons alarmeerde dat er een aanzienlijke kolonie van Belugas was verschenen in de baai, zeer dicht bij het strand. Ik was helaas aan de verkeerde kant van de baai, heb die grote knapen nog wel gezien echter te ver weg om het vast te leggen. Achteraf gezien was het toch wel vreemd dat deze Beluga familie langs een enorme kerkhof van hun verwanten zijn gezwommen.

Op Ingeborgfjellet bivakkeren veel kleine Alken die zich daar uitstekend thuisvoelen in de bergen. Ook de vele planten profiteren hier van alles wat de toendra te bieden heeft. Op die toendra kwamen we een kudde rendieren tegen die vergezeld werden door een Sneeuwgors.
Het rendier en de kariboe leven in het Arctische deel van Europa, Azië en Amerika. Ze zorgen voor hun eigen voedsel, het rendiermos (een korstmos), dat ze zelfs als er een dikke sneeuwlaag ligt weten te vinden. Het rendier leeft in grote kuddes, tot soms wel duizenden dieren toe. Hierbij is de bepaling van de sociale rangorde belangrijk. Hiertoe dient mede het gewei; zowel mannetjes als vrouwtjes zijn geweidragend.
Het gewei van het vrouwtje is wat kleiner en telt minder punten. Voor het mannetje geldt: hoe groter het gewei, des te hoger staat hij op de maatschappelijke ladder. De vachtkleur varieert met het seizoen van donker bruin-grijs, bijna zwart tot tegen wit aan toe.


1) Afbeelding

2) Afbeelding

3) Afbeelding

4) Afbeelding

5) Afbeelding

6) Afbeelding

7) Afbeelding


8) Afbeelding

9) Afbeelding

10) Afbeelding

11) Afbeelding

12) He wat lekker!
Afbeelding

Alle platen zijn tevens voorzien van GPS coördinaten.
Op- en/of aanmerkingen zijn zoals altijd van harte welkom.
Groet,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: The Arctic 2010: Bellsund: Ingeborgfjellet & Ahlstrandod

Bericht door Daniël »

1e 6, wauw.

Wat is die steen bij foto 7?

8 en verder, mooi. Aparte rendier. Hoe zie je het verschil tussen de rendier en de kariboe?

11 is denk ik net te ver ingezoomd met software.

12 :lol: , je kan de opluchting van zijn/haar gezicht aflezen
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: The Arctic 2010: Bellsund: Ingeborgfjellet & Ahlstrandod

Bericht door Arend-ho »

2,4,5 en 6
de laatste is na de opmerking hiervoor inderdaad wel grappig !

top serie weer..top reis

Arend
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9145
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: The Arctic 2010: Bellsund: Ingeborgfjellet & Ahlstrandod

Bericht door remoss »

Ze zijn weer heerlijk Arthur en de begeleidende tekst maakt het wel af zo.

Twee t/m zeven zijn top, zonder de andere tekort te willen doen.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Topic Starter
ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: The Arctic 2010: Bellsund: Ingeborgfjellet & Ahlstrandod

Bericht door ALE »

Daniël schreef:Hoe zie je het verschil tussen de rendier en de kariboe?
Rendieren zijn bijna tamme dieren uit Scandinavië en Groenland, terwijl de kariboes volledig wild door Noord-Amerika en Siberië zwerven. De kariboe heeft langere poten dan het rendier, is groter en zwaarder. In de winter lijken ze zwaarder van bouw door het opgeslagen vet en de dikkere wintervacht. De oren en de staart zijn kort en de neus is behaard, een uniek verschijnsel. Dit zijn aanpassingen aan het barre klimaat, die ervoor zorgen dat het lichaam zo weinig mogelijk warmte verliest. Rendieren en kariboes zijn de enige hertensoorten waarbij beide geslachten geweien dragen, die echter bij de mannetjes wel wat forser zijn. De mannetjes hebben bovendien een `kraag` van lang haar om de nek.

Hope this helps,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod

Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: The Arctic 2010: Bellsund: Ingeborgfjellet & Ahlstrandod

Bericht door Dennis71 »

Goh wat mooi weer zeg. Lekkere platen Arthur!
More more more!!!!!!
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com
Gebruikersavatar

Ree
Berichten: 673
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 16:19

Re: The Arctic 2010: Bellsund: Ingeborgfjellet & Ahlstrandod

Bericht door Ree »

Mooie serie weer Arthur, blij dat we zo een beetje je reis mee kunnen maken...
Man wat zal jij genoten hebben!
Plaats reactie

Terug naar “Landen”