Zuid Afrika 2011

Rapportages van waar je bent geweest
Plaats reactie

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Zuid Afrika 2011

Bericht door Renik »

Nou daar zijn we dan weer terug in Nederland... altijd even wennen en zeker na 3,5 week alleen maar heerlijke dingen doen en zien.
Wederom een fantastische reis met veel afwisseling maar alles in een lekker relaxed tempo. Met als persoonlijke hoogtepunt natuurlijk onze verloving! (hoogtepunt zat nog even te twijfelen luipaard of verloving hmm... :D )

In het begin veel zon gehad (koud 's nachts!) en later wat meer bewolking en ook flink wat regen op het einde.
Waar er gemiddeld in St.Lucia (ondanks dat het de wetlands zijn) in deze periode zo'n 20mm valt in 2 weken was er nu al 180mm gevallen!
Goed voor het gebied daar de waterstand de laatste jaren door menselijk toedoen te laag is geworden maar minder goed voor fotograferen natuurlijk.

Qua dieren mogen we ondanks een wat langzame start niet klagen. Vooral rond Pilanesberg & Marakele was nog genoeg water waardoor ze zich niet gemakkelijk lieten zien.
Het luipaard leek lange tijd niet aan ons besteed te zijn terwijl we mensen om ons heen moesten dulden die trots hun foto's lieten zien (niet cool). Het werd bijna knap hoe we telkens een uur te vroeg of zelfs 5 minuten te laat waren.
Halverwege in het Krugerpark hebben we de eerste glimp opgevangen van grote afstand en uiteindelijk de laatste 2 dagen (zelfs de ochtend van vertrek om 06:30) hebben we van dichtbij kunnen genieten van dit prachtige dier.
Qua foto's geen wereldshots maar hij staat erop (misschien dat iemand hier er iets meer mee kan maar dat komt nog wel).
Grappig ook is hoe je focus bij gebrek aan grote dieren verschuift naar kleinere dieren en vooral het spotten van vogels zijn we beide erg gaan waarderen.

Camera gear heeft alles prima doorstaan waarbij de TT tas echt perfect bleek.
De 300 2.8 moest ik even aan wennen maar is echt een fantastische lens. Volgende keer zou ik onder vergelijkbare omstandigheden echter toch de 200-400 meenemen.
Verder is alles in de tas eigenlijk goed gebruikt, 105 macro iets minder deze keer ook vanwege het weer/wind.

Ook de afwisseling van het zelf rijden en meerijden (voornamelijk in de private game reserves) was erg plezierig en interessant qua lokale kennis.
Met 6 personen in een Landcruiser werkte prima en had ook geluk dat iedereen snapte dat ze niet moesten bewegen op bepaalde momenten :positief:
Vanuit onze eigen auto hebben we geregeld rustig een uur stil gestaan en genoten van de omgeving.
Fotograferen met de telelens vanuit het raam was af en toe wat lastig (ook omdat je rechts zit ipv links) en moest vaak 'strijden' met m'n vriendin en haar filmcamera haha.

Omdat het natuurlijk niet alleen een vakantie voor Renik was met z'n camera heb ik eigenlijk in verhouding weinig foto's gemaakt. (zo'n 1000 stuks terwijl m'n vriendin het wel voor elkaar heeft gekregen 32GB aan filmpjes te schieten haha)
Vergeleken met vorige trips gemiddeld een stuk minder maar goed, het is natuurlijk ook even afwachten wat er van overblijft.
Het weer heeft hier ook wel iets in meegespeeld maar ook gewoon het rustig absorberen van de omgeving, de geuren en het gedrag van dieren ipv alles door je lens bekijken was eigenlijk wel fijn.
Staat een beetje in contrast met de 16kg zware rugtas :denkna: maar het was zo wel meer beleven ipv registreren.

Ik zal m'n best doen om zsm foto's te plaatsen maar omdat we vlak voor de vakantie een nieuw huis gekocht hebben (dadelijk naar de aannemer) en ik ook een nieuwe baan heb aangenomen kan het eventjes wat langer duren allemaal...
Inmiddels staat wel alles op de :macbook: en zijn de backups gedraaid dus we kunnen beginnen! Wilde iig even vast de inleiding schrijven (ben normaal niet zo van de verhaaltjes) en me weer even melden.
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9145
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Zuid Afrika 2011

Bericht door remoss »

Als eerste gefeliciteerd met je verloving :)

Nou, het klinkt als een zeer geslaagde reis. Nu snel je huis aan kant maken en aan de foto's en plaatsen die handel ;) Ben zeer benieuwd.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Henk
Berichten: 704
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 10:29
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: In de Betuwe
Contacteer:

Re: Zuid Afrika 2011

Bericht door Henk »

Welkom terug! Inderdaad, uiteraard gefeliciteerd met jullie verloving.
Prima te vernemen dat je uitgezochte gear goed bevallen is en jullie uiteindelijk ook 't luipaard hebben kunnen spotten!

Zoals je zelf al aangeeft bestaat 't leven uit meer dan fotografie; we wachten je fantastische serie dan ook geduldig af. :)

P.s. Na deze inleiding is je serie hier straks toch wel uitgebreid met een link naar een filmpje gemaakt door je vriendin?
Groet, Henk

Bekijk [url_nv_extra=http://www.flickr.com/photos/h_v_m/]Flickr[/url_nv_extra], [url_nv_extra=http://hvmphotography.com/]website[/url_nv_extra] of "like" [url_nv_extra=http://facebook.com/HVMPhotography/]Facebook[/url_nv_extra].
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: Zuid Afrika 2011

Bericht door Daniël »

Leuk om te lezen Renik.
Wel mooi dat je genoten hebt.
Helemaal mooi dat de tas goed bevallen is.
Betreft de kleinere dieren, ook erg leuk. Zullen vast een zooi vogels zijn die hier in EU niet te zien zijn.
Ben benieuwd naar jouw resultaten en naar de resultaat van je vriendin.

En... heeft ze ja gezegd?
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: Zuid Afrika 2011

Bericht door Arend-ho »

ook hier de felicitaties.
klinkt als een geslaagde reis.
erg benieuwd naar je foto's

kom maar op !!!

nikonshooter
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 19:48
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Rijswijk

Re: Zuid Afrika 2011

Bericht door nikonshooter »

Gefeliciteerd iig :dans:
Ben ook zeer benieuwd naar de foto's.

greetz
Nikonshooter

Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Zuid Afrika 2011

Bericht door Riemke »

Welkom terug Renik en ook van mijn kant gefeliciteerd met deze belangrijke stap.
Ik kijk uit naar de resultaten van deze mooie reis.

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Zuid Afrika 2011

Bericht door strangeartefact »

Gefeli en laat maar komen die foto's!

Peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

Jolanda
Berichten: 1143
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 16:11
Favoriete camera merk: Nikon 1
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: In het gezellige Zuiden des lands

Re: Zuid Afrika 2011

Bericht door Jolanda »

Proficiat!
Foto's zie ik hier graag verschijnen.
Nu dus veel te regelen EN een bruiloft te organiseren!

Jolanda
Zoek altijd nog vriendjes voor op Facebook......

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Pilanesberg & Marakele National Parks

Bericht door Renik »

Allereerst iedereen bedankt voor de leuke reacties & felicitaties!

Alle foto's zijn eindelijk gesorteerd per gebied en heb er vast enkele uitgepikt. Als ik het zo inschat kom ik op 60-80 geschikte (in mijn ogen uiteraard) foto's in totaal...

Zal ze de komende dagen (weken?) genummerd per gebied plaatsen (Pilanesberg & Marakele / Tzaneen / Kruger Noord / Balule NP / Hazyview / Kruger Zuid / Swaziland / Hluhluwe & Imfolozi / St.Lucia) en uiteraard zijn op/aanmerkingen welkom! Zoals gewoonlijk zijn de raw files meestal licht bewerkt (verscherping, contrast, uitsnede) en waar iets meer mee gebeurd is wordt vermeld. Heb er nog een aantal die het misschien waard zijn echt goed te bewerken en kom daar nog wel op terug voor hulp :D

Thnx en hoop dat ze bevallen!
Plaats reactie

Terug naar “Landen”