Extremadura Spanje April 2016

Rapportages van waar je bent geweest
Gebruikersavatar

Topic Starter
Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Extremadura Spanje April 2016

Bericht door Arthur Mol »

Zoals de titel weergeeft zijn we een paar dagen in Spanje geweest. Met de ruitenwissers op dubbele snelheid en temperaturen tussen de 4 en 8 graden was het met dikke truien en regenkleding aan best uit te houden, althans, met de kachel op standje "hete storm".. Maar dat mocht de pret niet drukken, we gingen voor de vogeltjes en ander moois, hieronder een indruk van wat we hebben gezien:

01 Sfeerbeeld van een Bijeneter tussen de Steeneiken.
Afbeelding

02 Graszanger
Afbeelding

03 Bruine Wouw
Afbeelding

04 Imperial Eagle
Afbeelding

Om even aan te geven hoe ver die weg zat op dat stokje:
Afbeelding

05 Bruine Wouw
Afbeelding

06 Purperrijger
Afbeelding

07 Ja, en veel regen heeft ook voordelen, de bloemen bloeien en genieten er met volle teugen van en de stroompjes maken de landschappen zoveel interessanter.
Afbeelding

08 Kersenbloesem zo ver als je kunt kijken in de Kersenvalei
Afbeelding

09 Een voorbij vliegende Vale Gier op 10 meter afstand vanaf Castillo de Monfraque
Afbeelding

10 Lepelaar bij de wetlands in de buurt van de kerncentrale van Almaras
Afbeelding

11 Een paar Grote Trappen op de uitgestrekte Steppes van La Serena. Deze vogels zijn 90-105 cm hoog!
Afbeelding

12 Iberische Klapekster
Afbeelding

13 Een natte Rode Patrijs
Afbeelding

14 Een om zon en warmte schreeuwende Grauwe Gors, deze foto typeert ons verblijf wel een beetje haha!
Afbeelding

15 Nog zo'n nat gedrocht, een Scharrelaar deze keer..
Afbeelding

16 De Blauwe Ekster in de voortuin
Afbeelding


En zo kan ik nog wel even doorgaan, bloemen zal ik in een ander topic posten.
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr
Gebruikersavatar

Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extremadura Spanje April 2016

Bericht door Kroontje »

Blijkt dat er veel te zien en te klikken is. Vind de compo's wel mooi ;) Is ook mooi om die grote jongens te zien vliegen :):
Maar ik mis bij sommige de scherpte, zoals ik normaal wel bij jouw foto's aantrof (Nikon) :denk:

Gr Mark
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje
Gebruikersavatar

Topic Starter
Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: Extremadura Spanje April 2016

Bericht door Arthur Mol »

Wees eens specifieker Mark, welke bedoel je?
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Extremadura Spanje April 2016

Bericht door remoss »

Heel fraai werk Artur, er zitten beauty's bij hoor, nr 2, 6 9 en 10 om er maar een paar te nomen.

Ik snap Mark z'n opmerking wel, De Iberische Klapekster op 12 en de Grauwe Gors op 14 zijn niet helemaal gestoken scherp, maar zeker nr 14 is wel een te gave foto om eruit te laten. Ook nr 16 is het plantje achter de vogel scherper dan het ook van de vogel zelf.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extremadura Spanje April 2016

Bericht door Kroontje »

Oke...Zal het proberen om te vertellen hoe het bij mij overkomt ;)

Foto-3 Ruis..Vind de takken ook niet mooi gedetailleerd over komen.
Foto 7 - 8 Vind ik lastig te omschrijven..pfff Het komt bij mij grof over. lijkt me veel ruis..
Vind dat de kleine details niet meer te zien zijn.
Foto-9 Veel ruis, vanwege de grote crop misschien :denk:
Foto-12 Scherpte op de vogel
Ook bij foto-14 mis ik het...

Dat het Bokeh anders is, was al een keer aangegeven hier op het forum..Vind het een groot gemis t.o.v. de foto's die kende uit de Nikon tijdperk. Met alle respect.
Het is niet zo zacht soms.

Lastig hoor ;)
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje

Diatoontje
Berichten: 52
Lid geworden op: do 17 sep 2015, 12:34
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Extremadura Spanje April 2016

Bericht door Diatoontje »

Ook ik zie de verschijnselen die Kroontje ziet.
Ik probeer dit dan te verklaren.
Nu zie ik in het onderschrift van Arthur "Oly MC-14".
Laat dat nu net de verkeerde tele-converter zijn.
Deze moet volgens mijn zegsman bij de dealer (en ook volgens de site van Olympus), alleen voor de 40-150 2.8 Pro gebruikt worden.
Voor de 300mm 2.8 moet de EC-14 gebruikt worden. Maar ondanks dat gaat de algehele kwaliteit van de opnamen toch wel achteruit. Daarom Ik heb afgezien van de aanschaf van een tele converter bij de 300mm. Het is afgezet tegen een full-frame dslr toch al 600mm, wat ook weer extra eisen stelt aan statief en luchtomstandigheden.
Dit zou de vreemde onscherpte en de ruis kunnen verklaren.
Het zijn schitterende opnamen, maar jammer van de technische onvolkomenheden.
Gebruikersavatar

Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extremadura Spanje April 2016

Bericht door Kroontje »

Oh..dat is een aanvulling ;) dat zou zeher het kunnen zijn...als ik naar andere Olympus gebruikers kijk..Zoals Arend Spaans bijv
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje
Gebruikersavatar

Topic Starter
Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: Extremadura Spanje April 2016

Bericht door Arthur Mol »

@Kroontje:

Foto 3?? Dat vind ik juist een hele mooie, prachtig zoals die vogel zich heeft neergevlijd tussen die met mos begroeide takken, ogen mooi scherp, toch??

Met sommige aanmerkingen ben ik het met je eens, soms kies ik bewust voor ruis boven scherpte.

De bokeh komt soms vreemd over, helemaal met je eens, de klacht heb ik al bij meerdere vertegenwoordigers neergelegd. Het komt voor op onvoorspelbare momenten, het lijkt onder de 1/1000 zo te zijn, de klacht wordt binnenkort voorgelegd aan de hoge heren van Olympus, ik schijn niet de enige te zijn.. Moet niet mogen bij een lens van + 2500 euries..

Neem verder in ogenschouw dat het hier vaak om crops gaat en flinke afstanden. Foto 4b is daar een goed voorbeeld van, deze is met m'n Samsung Note 4 genomen.

De Vale gier van Foto #9 kwam heel dichtbij, heb je wel eens geprobeerd om een vliegende vogel te fotograferen met een lens met een beeldhoek van 840mm? Dat beweegt flink hoor, ik ben al blij dat ie er op staat.. :wink: Je zou toch zeggen dat de boel flink "bevroren" moet zijn met 1/3200..

Foto 13 was een bijzondere waarneming, vond hem goed genoeg om hier te laten zien, dit topic is bedoeld om te laten zien wat we gezien hebben, niet in eerste instantie om te laten zien hoe goed ik kan wel of niet kan fotograferen. Dat geldt zeker voor foto #14, die blinkt niet uit in perfectie, zie de begeleidende tekst :):


Maar het is nu net of ik mezelf zit te verdedigen.. Ik ben er erg blij mee en daar gaat het om! :): De bloemetjes.. dat is een ander verhaal, ook met de 300F4, binnenkort ook in dit theater :proost:




@Diatoontje: Ik denk dat je verkeerd geinformeerd bent, quote:
The MC-14’s splashproof, dustproof and freezeproof all metal construction is compatible with the M.Zuiko ED 40-150mm f2.8 PRO and the M.Zuiko ED 300mm f4.0 PRO.
Bron: GetOlympus

De EC14 is voor andere lenzen, zie de site van Olympus



EDIT: even de beschrijving van de lens opgezocht, op blz 57 staat dat ie compatible is met de MC14 http://download.aws.olympus.eu/consumer ... _MULTI.pdf
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr
Gebruikersavatar

Topic Starter
Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: Extremadura Spanje April 2016

Bericht door Arthur Mol »

Kroontje schreef:Oh..dat is een aanvulling ;) dat zou zeher het kunnen zijn...als ik naar andere Olympus gebruikers kijk..Zoals Arend Spaans bijv

Met name Andre Spaans onderschrijft het probleem, die heeft het al over een firmware update. Ook Alexander Koenders heb ik er mee geconfronteerd, maar die houdt zich voorlopig afzijdig..
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr
Gebruikersavatar

Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extremadura Spanje April 2016

Bericht door Kroontje »

Daar gaat het ook om Arthur...geen verwijt naar jouw..dat je niet kan fotograferen ;) maar het valt me gewoon op. En als jij maar tevreden bent ;)
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje
Plaats reactie

Terug naar “Landen”