LR3 versus NX2

Troubleshooting
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9144
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

LR3 versus NX2

Bericht door remoss »

Op DPreview kwam ik een draadje tegen met een soortgelijk vergelijk. Specifiek door [url_nv_extra=http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=36060030]dit bericht [/url_nv_extra] ben ik ook eens gaan testen. Op LC was [url_nv_extra=viewtopic.php?f=63&t=792]dit draadje[/url_nv_extra] al eens geweest maar met de huidige nieuwe versies wel weer eens leuk.

Van het volgende origineel heb ik het rechterbovenhoekje genomen:
Afbeelding

De eerste is geopend in Capture NX2 met alle correcties uit (Quickfix aan leverde meer ruis op) en verder alleen gecropped en als tif naar Photoshop geschoten en opgeslagen in hoogste kwaliteit jpg:
Afbeelding

De tweede is geopend in LR3, alle schuifjes natuurlijk op 0, gecropped, daarna naar Photoshop geschoten en daar ook weer opgeslagen in hoogste kwaliteit jpg:
Afbeelding

Toch wel een aardig verschil. Ook nog een keer de NEF geopend in Camera Raw in Photoshop maar daar was geen verschil te zien met LR3, niet zo gek, ze gebruiken dezelfde convertor.

Nou dacht ik altijd dat NX2 het beste uit je NEF's haalde maar als ik dit resultaat dan weer zie...............
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: LR3 versus NX2

Bericht door strangeartefact »

Hmzzzz, dit geeft te denken ja......
het word tijd voor cnx3 denk ik. in de tijd van lr2 was nx2 wel beter, toch? Nieuwe craw en lr3 hebben bijgestudeerd denk ik.

Grts Peter.
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

David
Berichten: 1866
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 19:34
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: LR3 versus NX2

Bericht door David »

:yahoo: Toch wel blij met LR 3

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: LR3 versus NX2

Bericht door mikemix »

Ben zelf nooit een fan van Capture geweest.
Toen ik mijn D3 kocht werd mij geadviseerd om met Capture te werken omdat de software het beste aansluit bij de camera.
Immers, voor en door Nikon.
Ik heb meerdere testen gedraaid en heb het verschil in betere kwaliteit nooit kunnen ontdekken in vergelijking met PS.
Wat mij altijd direct opviel was de mindere prestaties wbt ruis maar ook de detaillering in de mid-tonen + kleur verlopen vond ik in PS altijd al beter.
Nog iets, Capture is zooooooooooow traag.
Ik heb er belang bij om alles in 1 programma te doen (snelheid), PS heeft mij nog nooit teleurgesteld en dat al meer dan 12 jaar ;)

Robin
Berichten: 1934
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 11:33
Favoriete camera merk: lichtbox
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: LR3 versus NX2

Bericht door Robin »

Zo dat verschil is pittig hoop toch dat er een nieuwe versie komt van CaptureNX (3) die hier beter mee om kan gaan.
mikemix schreef: Ik heb er belang bij om alles in 1 programma te doen (snelheid), PS heeft mij nog nooit teleurgesteld en dat al meer dan 12 jaar ;)
Daar kan ik me helemaal in vinden dit vind ik zelf een gemis in Capture, maar het voordeel van capture vind ik dat je een stap in en/of uit kan schakelen en ook makelijk toe kan voegen waardoor je makkelijk verschillende bewerkingen van 1 foto kan maken zonder opnieuw te moeten beginnen.
Robin's Flickrstream

Bad Sound Kills Good Music

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: LR3 versus NX2

Bericht door mikemix »

theshadow schreef:Zo dat verschil is pittig hoop toch dat er een nieuwe versie komt van CaptureNX (3) die hier beter mee om kan gaan.
mikemix schreef: Ik heb er belang bij om alles in 1 programma te doen (snelheid), PS heeft mij nog nooit teleurgesteld en dat al meer dan 12 jaar ;)
Daar kan ik me helemaal in vinden dit vind ik zelf een gemis in Capture, maar het voordeel van capture vind ik dat je een stap in en/of uit kan schakelen en ook makelijk toe kan voegen waardoor je makkelijk verschillende bewerkingen van 1 foto kan maken zonder opnieuw te moeten beginnen.
Kan in PS ook...
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9144
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: LR3 versus NX2

Bericht door remoss »

Zolang je met lagen werkt kan dit inderdaad heel uitgebreid.
Maar je kunt in Photoshop heel selectief terug in de tijd met het History penseel. Je kunt daarbij een history punt opgeven uit een lijst met bewerkingen die je hebt gedaan. Daarmee kun je een bewerking "wegschilderen" met alle mogelijkheden die dat penseel biedt (zelfs een stapel bewerkingen als je een punt instelt wat een aantal bewerkingen terug is) , zoals grootte, hardheid, druk en dergelijke. Zeer flexibel.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Robin
Berichten: 1934
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 11:33
Favoriete camera merk: lichtbox
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: LR3 versus NX2

Bericht door Robin »

Daarom is het ook nog steeds abracadabra voor mij. maar het moet er toch eens een keer van komen denk ik :)

Toch maar eens een zaaltje regelen?
Robin's Flickrstream

Bad Sound Kills Good Music

wblink
ex-LC'er
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 13:17
Favoriete camera merk: Panasonic
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: LR3 versus NX2

Bericht door wblink »

Hoi,

Ik heb gemerkt dat Capture NX2 HEEL goed maar verschrikkelijk langzaam werkt. Mi ok voor 1 fotobewerking. Moet je meer dan 1 foto doen is mi LR de beste keuze. Daarnaast is natuurlijk de organisatie van foto's in LR ongeévenaard.
Nou moe
Willem.

Panasonic DMC TZ70
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9144
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: LR3 versus NX2

Bericht door remoss »

Nou Willem, dat "HEEL goed" heb ik met dit kleine testje wel in een ander daglicht gezet dacht ik.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Software problemen”