Probleem met scannen negatieven

Troubleshooting
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Probleem met scannen negatieven

Bericht door Genster »

Ik heb een HP Scanjet 3670 waarmee het me niet lukt om negatieven te scannen. Het scannen van foto’s, plaatjes etc. lukt wel, maar negatieven niet. In de handleiding (http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/bps05808.pdf ) staan (o.a.) de volgende stappen aangegeven:
6.Selecteer Afbeelding.
7. Klik op Scannen.
8. Selecteer Dia's van transparantenadapter (TMA)
In het venster wat ik te zien krijg kan ik de opties “Selecteer afbeelding” en “Selecteer Dia’s van transparantenadapter (TMA)” helemaal niet kiezen. I.p.v. “afbeelding” kan ik wel voor “foto (standaard)” kiezen, maar voor “Selecteer Dia’s van transparantenadapter (TMA)” kan ik ook geen voor de hand liggend alternatief vinden:
Afbeelding

Zelf heb ik het idee dat ik niet voldoende heb aan de driver alleen, maar dat ik voor de negatieven speciale software moet hebben. HP levert wel software op cd, maar niet voor Win 7. Ook op internet heb ik HP scansoftware gevonden, maar die was voor XP tm Vista. Wel geprobeerd, maar tijdens de installatie kreeg ik het bericht dat de software niet te installeren was op mijn besturingssysteem (Win 7). De installatie werd afgebroken. Misschien is VueScan een oplossing (?), maar als ik $ 40 moet betalen voor software kan ik misschien beter een (nieuwe) negatievenscanner (of hoe noem je zo’n ding?) aanschaffen.
Iemand een idee wat hier aan de hand is (inderdaad een software probleem?) en hoe ik dit (liefst gratis natuurlijk) op kan lossen.
Alvast bedankt,

Genster
Gegroet,
"Genster"

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Probleem met scannen negatieven

Bericht door strangeartefact »

Voor je 40 dollar neerlegt kan je vuescan 30 dgn proberen, je krijgt alleen een watermerkje in je scan, maar je kan prima zien of het gaat werken met je scanner.

Kan je alleen maar dia selecteren? nergens een optie negatives?

Ik heb geen ervaring verder met flatbeds, hoop dat je er uit komt of iemand anders je opweg kan helpen.

Succes, Peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

gjee
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 15:22
Favoriete camera merk: Pentax
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Probleem met scannen negatieven

Bericht door gjee »

Heb je je negatief al ingeladen in de TMA (transparantenadapter)? Misschien triggert dat de keuzeopties in je menu?
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Probleem met scannen negatieven

Bericht door Genster »

strangeartefact schreef:Kan je alleen maar dia selecteren? nergens een optie negatives?
Bedankt voor de tip (30 dgn proberen) Peter.
Ik krijg nergens de mogelijkheid om voor dia, negatieven o.i.d. te kiezen :droef:
Gegroet,
"Genster"
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Probleem met scannen negatieven

Bericht door Genster »

gjee schreef:Heb je je negatief al ingeladen in de TMA (transparantenadapter)? Misschien triggert dat de keuzeopties in je menu?
Heb ik gedaan; zonder succes helaas. Bedankt voor je reactie!
Gegroet,
"Genster"
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Probleem met scannen negatieven

Bericht door Marco »

Genster, ik ken de scanner niet, maar moet je misschien nog de refelcterende mat verwijderen, waardoor de optie negatieven scannen wel gekozen kan worden ?
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Probleem met scannen negatieven

Bericht door Genster »

Marco schreef:Genster, ik ken de scanner niet, maar moet je misschien nog de refelcterende mat verwijderen, waardoor de optie negatieven scannen wel gekozen kan worden ?
Helaas, dat is het ook niet (maar bedankt).
Gegroet,
"Genster"

gjee
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 15:22
Favoriete camera merk: Pentax
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Probleem met scannen negatieven

Bericht door gjee »

Ik vond op internet een discussie waarin iemand de software voor de Scanjet 2400 heeft geinstalleerd en daarmee is het wel mogelijk, blijkbaar zit het probleem in Windows 7 en werkt HP nog aan een update.

http://forums13.itrc.hp.com/service/for ... Id=1393106

Op hiervandaan de software downloaden volgens een andere site: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... bmit=Go%20?
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Probleem met scannen negatieven

Bericht door Genster »

Thanks!
Als ik het goed begrijp moet ik mijn driver van de 3600 verwijderen en de complete set voor de 2400 installeren...
Ik heb alleen nooit een driver geïnstalleerd, dat werkte vanzelf.
Enig idee hoe ik nu moet handelen/ Toch de driver verwijderen? Weet je (of iemand anders) ook hoe?
Gegroet,
Genster
Gegroet,
"Genster"

gjee
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 15:22
Favoriete camera merk: Pentax
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Probleem met scannen negatieven

Bericht door gjee »

Gewoon in je configuratiescherm van Windows zoeken naar Programma's en onderdelen (zo heet het in Win Vista) en daar de driver selecteren van je scanner en vervolgens voor verwijderen kiezen. Daarna de gedownloade driver van de 2400 installeren, en dan zou het volgens die discussie moeten werken. Succes!
Plaats reactie

Terug naar “Software problemen”