Perspectief

Troubleshooting
Plaats reactie

Topic Starter
Freek
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 08 mar 2010, 08:39
Favoriete camera merk: Nikon [D700]
Bewerk mijn foto's: Ja

Perspectief

Bericht door Freek »

Dag allemaal!

Ik weet nit of ik hier in de juiste "afdeling" zit maar weet niet goed waar anders de vraag te stellen ;)

Onderstaande foto heb ik onlangs gemaakt:

Afbeelding

Voor m'n gevoel klopt t perspectief niet helemaal, ik kan alleen niet plaatsen waarom niet. als ik naar de schilderijen rechts en links kijk lijken mij die niet jofel uit te komen op de foto. Ze lijken naar voren te komen (de muren dus ook maar dat valt minder op)

Is er iemand die mij de "gouden tip" voor CS4 kan geven om dit op te lossen. Ik heb al op t www gezocht maar niks gevonden waar ik wat mee kan......

aan de ander kant; mss is t ook wel goed zo en zie ik dingen die er niet zijn :indewar: ;)

Gr

Freek

ohja alle evt verdere tekortkomingen in de foto, wil ik er ff buitenhouden het gaat me alleen ff om t perspectief.
Gebruikersavatar

Werner
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 10:40

Re: Perspectief

Bericht door Werner »

In PS ga je naar filter-lenscorrection-custom, daar kun je de foto makkelijk 'recht' zetten om jou gezochte perspectief beter uit te laten komen. Alleen verlies je dan wel meer foto...iets wat je vooraf in de gaten moet houden.

Je had ook de foto van een hoger standpunt kunnen nemen. En dat soort schilderijen hangen doorgaans ook iets naar voren hoor....
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Perspectief

Bericht door Marco »

Gebruik je ook LR3 dan kan je daar de eerste stappen zetten; LR snijdt de foto ook voor je uit. Eventuele verdere kleine correctie's dan in CS (stretch functie)

Zie ook deze tip voor LR3: forum/viewtopic.php?f=42&t=3251&p=41257 ... att#p41257

veel succes !
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

Topic Starter
Freek
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 08 mar 2010, 08:39
Favoriete camera merk: Nikon [D700]
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Perspectief

Bericht door Freek »

beetje late reaktie maar.......thanx guys!

Gr

Freek
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Perspectief

Bericht door Marco »

Heb je er iets aan gehad Freek ?
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...
Gebruikersavatar

Frederix
Berichten: 920
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 17:16
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Perspectief

Bericht door Frederix »

Freek schreef: Voor m'n gevoel klopt t perspectief niet helemaal, ik kan alleen niet plaatsen waarom niet. als ik naar de schilderijen rechts en links kijk lijken mij die niet jofel uit te komen op de foto. Ze lijken naar voren te komen (de muren dus ook maar dat valt minder op)
Het is allemaal niet zo moeilijk. Je hebt volgens de EXIF een groothoekobjectief (24 mm) gebruikt en de camera waarschijnlijk wat naar boven gericht. Hierdoor ontstaat in verticale zin een perspectivische vertekening. Dit heeft helemaal niets met een lensafwijking te maken en ook niet op die wijze op te heffen. Gewoon een kwestie van de verticale lijnen rechttrekken.
met een vriendelijke groet

Fred Oosterhuis

Fred Oosterhuis Photography (bedrijfswebsite)

Foto's van Fred (vrij werk)


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Software problemen”