beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Troubleshooting

Topic Starter
rbfoto
Berichten: 142
Lid geworden op: do 30 jun 2011, 10:13
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door rbfoto »

Jaja, ik ga over op lightroom. Was altijd tevreden over capturenx2 maar ik zit niet stil :)
Ben nu een workflow aan het "ontwikkelen" voor mezelf waarin ik snel kan werken.

Nu dus de vraag, kun je ook alleen de foto's selecteren die je beveiligd hebt? En hoe doe je dat?

Skippy
Berichten: 6555
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door Skippy »

Schijnt te kunnen, met een plugin.
Zie http://www.lightroomforums.net/showthre ... ive-import

Edit link werkt niet meer!


Ben of ga je over naar Lightroom?

P.S.
Hoe ben je gegaan met die Firewire-cardreader? Ben wel benieuwd of Lightroom de boel inleestzonder de problemen die je met Nikon Transfer hebt.

Topic Starter
rbfoto
Berichten: 142
Lid geworden op: do 30 jun 2011, 10:13
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door rbfoto »

Ik importeer ze nu met photomechanic en importeer ze daarna via lightroom.
Beiden in de proefperiode om uit te testen dus ik kan nog niet zeggen dat ik over ben maar de kans is erg groot.

Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door Riemke »

Als je met twee kaarten werkt, kun je de tweede kaart als backup gebruiken. Op de eerste kaart beveilig je dan de bestanden die je wil en je kunt dan de rest van de kaart wissen. De beveiligde bestanden importeer je vervolgens in Lightroom. Zou dat werken voor je?

Topic Starter
rbfoto
Berichten: 142
Lid geworden op: do 30 jun 2011, 10:13
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door rbfoto »

Riemke schreef:Als je met twee kaarten werkt, kun je de tweede kaart als backup gebruiken. Op de eerste kaart beveilig je dan de bestanden die je wil en je kunt dan de rest van de kaart wissen. De beveiligde bestanden importeer je vervolgens in Lightroom. Zou dat werken voor je?
Zo heb ik altijd gewerkt maar daar wil ik juist vanaf. De D4 heeft maar 1 CF-slot en een slot voor een nieuw kaarttype. Die zal vast wel weer veel te duur zijn en daarnaast heb ik ook geen kaartlezer voor die dingen. Dat zal ook wel weer kostbaar zijn.
Ik kan ze wel selecteren via photomechanic maar als ik naderhand nog wat meer foto's importeer, dan kan ik de beveiligde bestanden niet snel weer filteren.
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door Marco »

rbfoto schreef: De D4 heeft maar 1 CF-slot en een slot voor een nieuw kaarttype. Die zal vast wel weer veel te duur zijn en daarnaast heb ik ook geen kaartlezer voor die dingen. Dat zal ook wel weer kostbaar zijn.
Ik las dat Sony voorlopig de enige leverancier zal zijn, omdat Sandisk en Lexar voorlopig niet mee doen. Iets van € 129 voor een 16Gb kaart.
Kaartlezer leveren ze ook, prijs ?

Als de prijs van de kaartjes klopt, kan dat er toch best vanaf ?
Of vraag je vaste cameraleverancier of hij er een gratis kaart bij doet ;)
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

Topic Starter
rbfoto
Berichten: 142
Lid geworden op: do 30 jun 2011, 10:13
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door rbfoto »

Marco schreef:
rbfoto schreef: De D4 heeft maar 1 CF-slot en een slot voor een nieuw kaarttype. Die zal vast wel weer veel te duur zijn en daarnaast heb ik ook geen kaartlezer voor die dingen. Dat zal ook wel weer kostbaar zijn.
Ik las dat Sony voorlopig de enige leverancier zal zijn, omdat Sandisk en Lexar voorlopig niet mee doen. Iets van € 129 voor een 16Gb kaart.
Kaartlezer leveren ze ook, prijs ?

Als de prijs van de kaartjes klopt, kan dat er toch best vanaf ?
Of vraag je vaste cameraleverancier of hij er een gratis kaart bij doet ;)
Ja en de uitwisselbaarheid tussen de diverse camera's alhier is dan ook opgelost? Helaas :) Wel leuk bedacht, ze zien me al aankomen hahaha.
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door Marco »

Dat ligt aan het aantal D4's dat je wil aanschaffen. ;)

Je hebt wel gelijk, ze brengen jullie Pro's wel in moeilijkheden, maar daar krijg je wel wat voor terug.


Om terug te komen op LightRoom, ik zou LR4beta gaan proberen, testen, veel lezen en instructiefilmpjes bekijken. Er zijn toch wel wat veranderingen tov. LR3.
De beta doet het erg goed, alleen samenwerking met CS5 werkt vanuit je NEF niet, omdat ACR 7 voor CS5 er nog niet is. Dat zal wel gelijk met de definitieve versie van LR4 komen. Je kunt wel een Tiff genereren en die automatisch openen in CS5.

De beta werkt tot de dag dat LR4 uitkomt.

Je productiewerk zou ik dan nog even met NX2 doen.
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door Riemke »

rbfoto schreef:
Ik kan ze wel selecteren via photomechanic maar als ik naderhand nog wat meer foto's importeer, dan kan ik de beveiligde bestanden niet snel weer filteren.
De beveiligde bestanden die je geïmporteerd hebt kun je een bepaalde rating geven. Als je er na het importeren van die beveiligde bestanden nog meer foto's bij zet kun je de beveiligde snel selecteren aan de hand van de rating. Op die manier kan ik bijvoorbeeld ook snel het onderscheid maken tussen foto's die in één map staan, maar met twee verschillende camera's zijn gemaakt (Lumix en D3)

Overigens heb ik zelf nog nooit gewerkt met het sleuteltje, dus weet ik niet hoe dat eruit ziet als je ze importeert in Lightroom. Ik maak pas na importeren de selectie door foto's een rating mee te geven. Zo kan ik daarna eenvoudig selecteren welke ik wil afdrukken bijvoorbeeld.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door mikemix »

Hè, hè, eindelijk :tevreden:
Plaats reactie

Terug naar “Software problemen”