beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Troubleshooting

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door mikemix »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Hè, hè, eindelijk :tevreden:

Topic Starter
rbfoto
Berichten: 142
Lid geworden op: do 30 jun 2011, 10:13
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door rbfoto »

Riemke schreef:
rbfoto schreef:
Ik kan ze wel selecteren via photomechanic maar als ik naderhand nog wat meer foto's importeer, dan kan ik de beveiligde bestanden niet snel weer filteren.
De beveiligde bestanden die je geïmporteerd hebt kun je een bepaalde rating geven. Als je er na het importeren van die beveiligde bestanden nog meer foto's bij zet kun je de beveiligde snel selecteren aan de hand van de rating. Op die manier kan ik bijvoorbeeld ook snel het onderscheid maken tussen foto's die in één map staan, maar met twee verschillende camera's zijn gemaakt (Lumix en D3)

Overigens heb ik zelf nog nooit gewerkt met het sleuteltje, dus weet ik niet hoe dat eruit ziet als je ze importeert in Lightroom. Ik maak pas na importeren de selectie door foto's een rating mee te geven. Zo kan ik daarna eenvoudig selecteren welke ik wil afdrukken bijvoorbeeld.
Ja dat had ik al uitgevonden maar nu komt het gedonder. Ik wil juist dat het zónder photomechanic kan. Dus via Lightroom alleen de beveiligde beelden importeren.
Dat lukt schijnbaar alleen op de meest omslachtige manier en dat is alles overzetten, daarna uitzoeken en dan taggen.
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door Marco »

Van de beveiliging met het sleuteltje zie je in LR niets terug. (waarschijnlijk dan ook niet in Bridge)

Vandaar de plugin, welke Luc aangaf.
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

Skippy
Berichten: 6554
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door Skippy »

Kun je niet vanuit Nikon Transfer of Nikon View de in de camera beveiligde beelden importeren en wegschrijven als ongewijzigde NEF naar een vaste map welke je vervolgens in Lightroom benoemd als bron voor de import in Lightroom? Kun je ook nog in Transfer of View je classificatie doen want volgens mij leest Lightroom dit gegeven wel uit.

Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door Riemke »

Hier is een plugin voor Lightroom en volgens mij doet die wat jij wilt. :):

http://lightroomsolutions.com/plug-ins/locktastic/

Voor €8,95 is je probleem dan opgelost. Het enige waar je aan moet denken is de foto's via de verkenner op je PC te zetten.
Doe je dat in Lightroom dan wordt het read only gedeelte gewist. Vanuit de map waar je de foto's neerzet importeer je in Lightroom met de plugin.

Zie de instructies:
http://www.photographers-toolbox.com/pr ... /index.php :dans:

Topic Starter
rbfoto
Berichten: 142
Lid geworden op: do 30 jun 2011, 10:13
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door rbfoto »

Skippy schreef:Kun je niet vanuit Nikon Transfer of Nikon View de in de camera beveiligde beelden importeren en wegschrijven als ongewijzigde NEF naar een vaste map welke je vervolgens in Lightroom benoemd als bron voor de import in Lightroom? Kun je ook nog in Transfer of View je classificatie doen want volgens mij leest Lightroom dit gegeven wel uit.
Transfer ziet de kaarten niet via de firewire-kaartlezer :(

Topic Starter
rbfoto
Berichten: 142
Lid geworden op: do 30 jun 2011, 10:13
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door rbfoto »

Riemke schreef:Hier is een plugin voor Lightroom en volgens mij doet die wat jij wilt. :):

http://lightroomsolutions.com/plug-ins/locktastic/

Voor €8,95 is je probleem dan opgelost. Het enige waar je aan moet denken is de foto's via de verkenner op je PC te zetten.
Doe je dat in Lightroom dan wordt het read only gedeelte gewist. Vanuit de map waar je de foto's neerzet importeer je in Lightroom met de plugin.

Zie de instructies:
http://www.photographers-toolbox.com/pr ... /index.php :dans:
Helaas, dat lijkt de oplossing. Alleen importeren via LR is juist de manier om IPTC en bestandshernoeming toe te passen en dus noodzaak.

Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: beveiligde beelden selecteren mogelijk in lightroom?

Bericht door Riemke »

Je importeert ze toch in Lightroom? Alleen niet direct vanaf je kaartje, maar vanuit een map op de pc waar je ze eerst neergezet hebt. Tenminste......zo begrijp ik het.
Plaats reactie

Terug naar “Software problemen”