Focus chart

Troubleshooting

Topic Starter
Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Focus chart

Bericht door Dennis71 »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik had al eens in een ander draadje aangegeven dat de 24-70 nog niet helemaal mijn objectief is maar hoop dat het meer aan mij ligt dan aan eventuele off-focus zaken.
Zal wel loslopen (overigens heb ik mijzelf niet laten leiden door de diverse negatieve berichten over dit objectief, terecht of niet).
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Focus chart

Bericht door yoyo »

Het (Nikon) AF systeem is onbetrouwbaar onder een hoek. Deze test is natte vingerwerk...
Ik test altijd met een (gevouwen) briefje van 50 euro dat voor de helft parallel staat aan het filmvlak en daar dan onder een hoek (van 45 graden) een meetlint onder.
Zo kun je scherpte en focusvlak controleren.
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Focus chart

Bericht door mikemix »

Inderdaad, daar gaat menigeen ook "nat".
Ook daar geldt weer, weet wat het niet kan om te weten wat het wel kan.

Overigens is mijn ervaring dat dit voor primes niet of minder opgaat.
Primes schieten AF onder een hoek doorgaans trefzekerder. Waarom ? Geen idee.
Daarom schiet ik in de studio doorgaans eigenlijk altijd met een prime objectief.

Neemt niet weg dat die 24-70 één van de mooist presterende zooms van Nikon is.

Topic Starter
Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Focus chart

Bericht door Dennis71 »

yoyo schreef:Het (Nikon) AF systeem is onbetrouwbaar onder een hoek. Deze test is natte vingerwerk...
Ik test altijd met een (gevouwen) briefje van 50 euro dat voor de helft parallel staat aan het filmvlak en daar dan onder een hoek (van 45 graden) een meetlint onder.
Zo kun je scherpte en focusvlak controleren.
Kan je eens met een plaatje laten zien hoe die opstelling is. Kan het me op dit moment nog niet geheel voor ogen krijgen namelijk.
Heb wel een idee, maar doe het liever op de juiste manier :)
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com

Topic Starter
Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Focus chart

Bericht door Dennis71 »

Ben uiteraard ook nog even op internet gaan rondneuzen en merk, buiten hetgeen hier reeds gezegd is dat de focus chart test niet erg betrouwbaar is.
Deze pagina tegen gekomen : [url_nv]http://www.openphotographyforums.com/fo ... php?t=4708[/url_nv]
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Focus chart

Bericht door yoyo »

Afbeelding
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

nikonshooter
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 19:48
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Rijswijk

Re: Focus chart

Bericht door nikonshooter »

Aan YoYo

Ik zie niet zo goed hoe je dit heb neergezet eerlijk gezegd(misschien ben ik nog niet helemaal wakker)

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Focus chart

Bericht door mikemix »

@yoyo, zo te zien een test met de AF-S300/2.8
heb je nog moeten corrigeren met dit objectief ?

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Focus chart

Bericht door yoyo »

nikonshooter schreef:Ik zie niet zo goed hoe je dit heb neergezet eerlijk gezegd(misschien ben ik nog niet helemaal wakker)
Deze officiele Erwin de Bruin methode is heel eenvoudig hoor. :jaja: :lol:
Je vouwt een nieuw/vlak (!) eurobiljet onder een hoek van ongeveer 80/90 graden.
Een nieuw biljet, omdat die vlakker is dan een oude, maar ook stugger/stijver. Leg hem eventueel eerst een paar dagen onder een stapel boeken...

Die zet je zo neer dat één van die vlakken haaks staan op je objectief. In dit geval heb ik mijn 300G op een rijstzak liggen en staat het eurobiljet op de tafel waar mijn TV op staat.

Vervolgens pak je een rolmaat o.i.d. en legt die onder een hoek t.o.v. het euro biljet. Zo zie je dus de scherpte naar achter en naar voren weglopen. Door in het vlak van het biljet te gaan staan kun je de rolmaat exact gelijk leggen aan dat vlak. In mijn voorbeeld liggen de mm aanduidingen aan de boven en onderkant bij de 10cm aanduiding precies in het vlak van het biljet.

Zorg er vervolgens voor dat je met een draadontspanner werkt en met mirror-up. Dat laatste is niet belangrijk voor de front- of backfocus, maar wel voor de beoordeling van de algemene scherpte. Stel vervolgens scherp op het eurobiljet...
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Focus chart

Bericht door yoyo »

mikemix schreef:@yoyo, zo te zien een test met de AF-S300/2.8
heb je nog moeten corrigeren met dit objectief ?
Jep, de 300G.
Ik kan niet corrigeren met mijn D2Hs en D2Xs...
Mijn body's zijn standaard afgeregeld (met een 50/1.4 doen ze dat) bij NSP.

Zoals je ziet heeft de voorbeeldfoto wel ietsjes last van frontfocus. Scherptediepte loopt van 1/3 voor het scherptevlak tot 2/3 achter het scherptevlak. In dit voorbeeld loopt het ongeveer van 9,0cm tot 10,8cm (+10 tot -8mm i.p.v. +6 tot -12mm). Lichtelijk frontfocus. Maar voor mijn gebruik is dat prima.

Ik heb ook zomaar een voorbeeld gepakt. Ik zou in mijn archief moeten duiken om na te gaan wat ik hier toen testte.

Toen ik mijn eerste 300G kreeg ergens in januari van 2009, heb ik een test gedaan en die versie was dead-on qua scherptevlak. Die moest echter terug en de tweede 300G heeft lichtelijk frontfocus lijkt het op deze foto, maar de tweede 300G was al maximaal scherp vanaf F3,2. De eerste pas vanaf F4. Ik ben dus blijer met mijn huidige versie. Misschien dat ik met een D3s straks wel wat ga corrigeren... Geen idee.

Ik heb later nog een keer testjes gedaan met mijn huidige 300G, omdat mijn body's bij NSP waren geweest en ze de focus iets hadden gecorrigeerd. Hierdoor is mijn scherptstelwig van de katz-eye niet gelijk aan de AF. Het zou zomaar kunnen zijn dat deze foto is scherpgesteld met de katz-eye ipv met de AF.
Ik kan het me niet meer herinneren. Mijn 300G bevalt goed zoals hij nu is. En de katz-eye zit er iets naast. Echter zo weinig dat dat met andere dan mijn 300G nauwelijks waarneembaar is. Bij de 300G zie je het verschil wel. En gebruik ik bij voorkeur de AF en weet ik ongeveer hoeveel de katz-eye dan fout zit.
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Focus chart

Bericht door yoyo »

En hoe scherper de foto, deste sneller heb je last van moiré. :lol:
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan
Plaats reactie

Terug naar “Software problemen”