Processor upgrade - zinvol?


Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Processor upgrade - zinvol?

Bericht door Skippy »

Ik wil mijn 4 jaar oude Windows PC nog 1 keer een zetje geven en denk erover de processor en evt. de schijf te vervangen met als voornaamste doel dat NX2 sneller presteert.

Dit zijn de specs;
Basisprocessor
Pentium4 515 (P) 2,93 GHz:
533 MHz voorzijde bus
Socket LGA775
Chipset
Intel 915P
Moederbord
Fabrikant: Asus
Naam moederbord: PTGD1-LA
Naam HP moederbord: Puffer-UL8E
Vaste schijf
160 GB SATA
7200 rpm

Heeft een upgrade zin en moet ik dan ook het moederbord vervangen? Verdere aanbevelingen? De eerste zal ik zelf alvast doen; "Koop een Mac!" :mrgreen:

thewoert
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 09 nov 2009, 13:51
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Processor upgrade - zinvol?

Bericht door thewoert »

het beste is om ook je moederbord te vervangen. Waarschijnlijk moet het ook omdat een nieuwe processor en geheugen er niet op past.
Ik heb het zelf pas gedaan. Had moederbord vermoord met een mislukte firmware update. Stond toen ook voor de keus nieuw moederbord, geheugen en processor of een imac. Mijn bankrekening nam toen de beslissing om de PC te repareren en gelijk te upgraden.

luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: Processor upgrade - zinvol?

Bericht door luc »

Upgraden is inderdaad vaak alleen interessant als je het MB, CPU en geheugen vervangt en soms ook de grafische kaart. Vaak heb je dan voor een paar centen meer een compleet nieuw systeem.
Als het puur is om NX te versnellen zou je er meer geheugen bij kunnen plaatsen en een extra HD met een aparte partitie voor alleen de NX cache. Het laatste gaf bij mijn oude PC een bijna 2x zo snel draaiend capture NX en is volgens mij de goedkoopste en meest risicoloze stap die je kunt proberen. Een extra HD komt altijd wel van pas ....

Luc

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Processor upgrade - zinvol?

Bericht door Skippy »

luc schreef:Als het puur is om NX te versnellen zou je er meer geheugen bij kunnen plaatsen en een extra HD met een aparte partitie voor alleen de NX cache.
Bedankt voor de tips Luc. Deze heb ik reeds gedaan. In de PC zit nu 4gb en NX-cache op externe (firewire) schijf. Verder vandaag nog een extra 1tb externe schijf besteld. Ik heb het idee dat de bottleneck de rekensnelheid/capaciteit van de processor is.

joepert
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 22:06

Re: Processor upgrade - zinvol?

Bericht door joepert »

Ook al heb ik het slechts van horen zeggen: capture NX is toch gewoon een traag programma? Ik heb het dus zelf niet maar bijvoorbeeld op mijn gloednieuwe iMac draait bijvoorbeeld viewNX niet significant sneller dan op het vista-laptopje dat we hier hebben staan. Het laden van een NEF-file duurt zomaar 10 seconden, terwijl PS CS4 wel als een tierelier draait en dezelfde files in een wip geladen heeft. Kan me een post op het NCN-forum herinneren van iemand die een onwijs vette mac had gekocht en nog steeds vond dat CNX traag was.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Processor upgrade - zinvol?

Bericht door mikemix »

Skip, een heel mooi moment voor een switch ?

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Processor upgrade - zinvol?

Bericht door Skippy »

mikemix schreef:Skip, een heel mooi moment voor een switch ?
:shock: Jij bent lekker, en zeker ook nog die 70-200 dan :lol: Alles op z'n tijd zullen we maar zeggen, de PC mag nog een jaartje draaien.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Processor upgrade - zinvol?

Bericht door mikemix »

Skippy schreef:
mikemix schreef:Skip, een heel mooi moment voor een switch ?
:shock: Jij bent lekker, en zeker ook nog die 70-200 dan :lol: Alles op z'n tijd zullen we maar zeggen, de PC mag nog een jaartje draaien.
Dan maar een pensioengat, kan je lekker na je 65ste met prachtig materiaal in alle rust lekker bijbeunen :D

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Processor upgrade - zinvol?

Bericht door Skippy »

mikemix schreef:
Skippy schreef:
mikemix schreef:Skip, een heel mooi moment voor een switch ?
:shock: Jij bent lekker, en zeker ook nog die 70-200 dan :lol: Alles op z'n tijd zullen we maar zeggen, de PC mag nog een jaartje draaien.
Dan maar een pensioengat, kan je lekker na je 65ste met prachtig materiaal in alle rust lekker bijbeunen :D
Mag het ook iets eerder zijn? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Processor upgrade - zinvol?

Bericht door mikemix »

Skippy schreef: Mag het ook iets eerder zijn? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Zeker, waarde collega :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Computer gerelateerd”