Gaan Canon en Nikon de boot missen?

Je leest wel eens wat, post het maar hier
Gebruikersavatar

Topic Starter
QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Gaan Canon en Nikon de boot missen?

Bericht door QWERTY »

Bijgaand een hyperlink naar een artikel op bloomberg.com - volgens analisten hebben Canon en Nikon afgelopen jaar gezamenlijk 35% marktaandeel verloren op de Japanse markt voor digitale spiegelreflex camera's.

Het verloren marktaandeel is voornamelijk gegaan naar fabrikanten van camera's die geen gebruik maken van spiegels of gebruik maken van vaste lichtdoorlatende spiegels.

In juli 2011 hadden fabrikanten die modellen uitbrengen zonder spiegel een marktaandeel in Japan van ruim 40% tegen krap 5% in 2009.

Indien deze trend doorzet en Canon en Nikon stappen niet in dan ....... " time will tell?????¿¿¿¿¿"
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Gaan Canon en Nikon de boot missen?

Bericht door Melliw »

Naar mijn idee kun je een DSLR niet direct vergelijken met een spiegelloos-systeem.
Voor een concept als dat van Sony kan ik me dat nog wel voorstellen.
Wellicht zijn het de wat gematigde amateurs die voor een dergelijk systeem kiezen. Mensen die nu een D5000 met een 18-270 o.i.d. gebruiken .
De serieuze amateur en professional zie ik nog niet direct de DSLR van de hand doen. Hooguit een spiegelloos-systeem voor erbij.

Groeten van Willem
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.
Gebruikersavatar

Topic Starter
QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: Gaan Canon en Nikon de boot missen?

Bericht door QWERTY »

Daar gaat de analyse niet over ..... het betreft hier een verschuiving in marktaandeel!
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gaan Canon en Nikon de boot missen?

Bericht door Skippy »

Tja, ze zijn wel langzaam hè die Japanse sumo-worstelaars ;)

Nikon zou deze maand eindelijk met mirrorless-spul komen. Hebben inmiddels wel een flinke achterstand, lastig in te halen, weg=weg.
Qua lenzenaanbod leggen ze het sowieso af bij MicroFourThirds. Die club (Panasonic en Olympus) beginnen nu eindelijk mooie lichtsterke primes uit te brengen.

Toen ik vanmorgen langs de marketingafdeling van Canon liep zag ik onderstaand bord. Daar hoeven we voorlopig niets van te verwachten.

Afbeelding

Ik denk dat we getuige zijn van een fundamentele verschuiving. Canon en Nikon glijden nu steeds sneller naar beneden van de hoge golf (dslr-verkopen) waar ze een paar jaar lui op gesurfd hebben.
Is niks mee hoor, wordt het kussen eens goed opgeschud!

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Gaan Canon en Nikon de boot missen?

Bericht door strangeartefact »

Hoeveel van de mensen die een m4/3 camera kocht kocht deze naast zijn dslr omdat het handiger is om mee te nemen? Op dat vlak lopen ze idd de boot mis, als Nikon een klein alternatief had zoals olympus en panasonic hadden nikon eigenaars vermoedelijk wel een 'kleine' Nikon gekocht, wellicht?
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Gaan Canon en Nikon de boot missen?

Bericht door mikemix »

Ander punt, de huidige DSLR's zijn dusdanig goed dat de omlooptijd aanzienlijk langer wordt tot een nieuwe.
Eerlijk gezegd mis ik niet echt iets op mijn D3 wat de verleiding groot maakt tot een opvolger.
Systeemje erbij is altijd ruimte voor. Zeker compact met grote sensor en heel serieus glas.

Eerlijk gezegd vind ik marketingtechnisch, Fuji heel goed bezig.
De X100 "uitlekken" en en "hypen" via internet, terwijl het toestel zelfs erna tijdens de kennismaking in Keulen nog als dummie in de etalage lag.
Via diverse foto-links kon de fabrikant precies monitoren wat de gebruiker er van verwacht en wat het moet kosten.
Lancering is een feit. Toestel voldoet aan de verwachting en de lancering van de X10 is een feit.
Toch weet ik zeker dat ze in Duitsland er een beetje sip bij zitten.
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Gaan Canon en Nikon de boot missen?

Bericht door Marco »

Ik weet niet of Nikon verwacht dat men het marktaandeel hiermee gaat terug winnen .....

Afbeelding

what's next ?
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Gaan Canon en Nikon de boot missen?

Bericht door Marten »

Marco schreef:Ik weet niet of Nikon verwacht dat men het marktaandeel hiermee gaat terug winnen .....what's next ?
Hiermee dan misschien?
groet,
Marten

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Gaan Canon en Nikon de boot missen?

Bericht door mikemix »

Nikon rep: customers aren’t really asking us for a mirrorless camera
Huh ?
Hebben ze daar internet in Japan ?
Eerdaags maar een berichtje de grote plas oversturen, kan ik mijn Morse ophalen.....

Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Persbericht

Bericht door Renik »

REUTERS -Nikon to foray into mirrorless digital camera market - Nikkei
Sept 9 - Nikon Corp will enter the market for lightweight, interchangeable-lens digital cameras and release its first product with a mirrorless design later this year, the Nikkei business daily reported.

The company will price the mirrorless camera plus lens at 70,000 yen-100,000 yen ($900-$1,300), which is on a par with rivals' offerings, the paper said.
Despite dominating the global digital SLR market, Nikon and Canon Inc are yet to enter the category of mirrorless interchangeable-lens digital cameras, which was pioneered by Panasonic Corp in 2008, the daily reported.

The Nikkei said Canon has also reported researching the mechanism and other technologies to develop small, lightweight digital cameras and could enter this market in the future.
With compact digital camera prices falling, mirrorless SLR versions could be a boost to camera makers' bottom lines, the paper said. ($1 = 77.365 Japanese Yen)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwtjes”