Open Monumentendag 2021

Speciale activiteiten, gebeurtenissen en manifestaties
Plaats reactie

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Open Monumentendag 2021

Bericht door Skippy »

Afgelopen weekend was het Open Monument Dag. Dé gelegenheid om een kijkje te nemen in bezienswaardige gebouwen, en natuurlijk te fotograferen.
Onderstaand enkele foto's van mijn bezoek aan monumenten in Amersfoort. Als anderen ook foto's hebben gemaakt tijdens dit evenement, voel je vrij om ze aan dit draadje toe te voegen.

1. Sacristie Sint Ansfridus kerk. Normaliter een ruimte die je niet te zien krijgt, nu was daar gelegenheid voor.
AfbeeldingZ6DSC_7007 by Luc de Schepper, on Flickr

Leerhotel Het Klooster. Het Klooster werd in de jaren vijftig gesticht door paters van de orde van de Kruisheren. De orde begon met rooms-katholiek onderwijs voor jongens uit het Gooi. In 1947 verhuisden de broeders en de school naar Amersfoort. In dat jaar deden de eerste deelnemers van de school hun (staats)examen en begon men aan het uitbouwen van de school tot een volwaardig gymnasium en een HBS. Onderwijs werd in noodgebouwen gegeven tot het moment dat in 1956 Het Klooster werd opgeleverd. Al snel had de school ruim 400 deelnemers en het aantal leerlingen bleef groeien tot circa 900 in de jaren zestig. Er traden vanaf het midden van de jaren zestig geen nieuwe leden meer tot de orde toe; in 1999 waren er nog slechts vier bewoners. De Kruisheren besloten Het Klooster te verlaten voordat het moment zou aanbreken dat zij niet meer in staat zouden zijn om het te beheren. In Leerhotel Het Klooster werken sinds 2007 studenten van de Hotelschool van MBO Amersfoort.

2. Kapel
AfbeeldingZ6DSC_7015 by Luc de Schepper, on Flickr

3. Een van de broeders was artistiek begaafd en heeft deze muurschildering gemaakt.
AfbeeldingZ6DSC_7025 by Luc de Schepper, on Flickr

4. In de tijd van de broeders was alles bruin en donker. Later is veel van het metselwerk wit geschilderd. De gids wist te vertellen dat het karakteristieke, arbeidsintensieve, metselwerk tijdens de bouw tot het faillissement van twee bij de bouw betrokken aannemers heeft geleid.
AfbeeldingZ6DSC_7028 by Luc de Schepper, on Flickr

5. Eetzaal. De broeders waren dan wel vroom maar ook Bourgondisch ingesteld. De Kerstdiners waren geliefd bij gasten vanwege het heerlijke eten dat geserveerd werd.
AfbeeldingZ6DSC_7024 by Luc de Schepper, on Flickr

Naast het mannenklooster is het Eemklooster (v/h Klooster Onze Lieve Vrouw Ter Eem) gesitueerd. Er werd daar onder een streng regime door nonnen les gegeven aan meisjes, zowel internen als externen. Mijn vrouw heeft daar ook nog les gekregen dus wel een bijzondere plek in haar herinnering.

6.
AfbeeldingZ6DSC_7041 by Luc de Schepper, on Flickr

7. Een van de kamers van de meisjes is in originele staat bewaard gebleven. Voor de nacht kregen de meisjes een po mee en mochten ze niet hun kamer verlaten. Er zaten ook verklikkers op de deuren. Andere tijden.
AfbeeldingZ6DSC_7052 by Luc de Schepper, on Flickr

Door naar de Lutherse kerk in wat nu de winkelstraat van Amersfoort is. Het orgel is in 1766 gebouwd, inmiddels gerestaureerd maar veel onderdelen zijn nog in originele staat. Ik heb ook nog boven een kijkje genomen en heb daar een interessante uitleg van de organist gekregen. Dat zijn typisch van die mogelijkheden die je enkel op Open Monumentendagen hebt.

8. Onderstaande foto gemaakt op iso 5.600, de Z6 presteert goed op hoge iso-waarden
AfbeeldingZ6DSC_7117 by Luc de Schepper, on Flickr

9.
AfbeeldingZ6DSC_7126 by Luc de Schepper, on Flickr

Vervolgens naar het Parkhuis, dit is het voormalige ketelhuis van het inmiddels gesloopte Elisabeth ziekenhuis. In het gebouw nu een kinderopvang, horeca en ruimtes voor zakelijke bijeenkomsten. De omgeving is getransformeerd naar een prachtig park.

10. De "Operatiekamer", als knipoog naar het verleden
AfbeeldingZ6DSC_7157 by Luc de Schepper, on Flickr

11. Uitzicht vanaf de bovenste verdieping
AfbeeldingZ6DSC_7154 by Luc de Schepper, on Flickr
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Open Monumentendag 2021

Bericht door remoss »

Mooie serie Luc, leuk weer met de uitleggen erbij, tof dat we zo mee kunnen kijken. Je hebt de Open Monumentendag prima besteed.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

GeorgeF
Berichten: 347
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 14:01

Re: Open Monumentendag 2021

Bericht door GeorgeF »

Luc een leuke serie en zeker het verhaal er bij dan gaat het toch meer leven.
Bedankt Lyc.

Groetjes van George
Gebruikersavatar

gvdnberg
Berichten: 578
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Open Monumentendag 2021

Bericht door gvdnberg »

Mooi Luc, zeker ook met de uitleg. Nog even en je bent volleerd gids voor de gemeente Amersfoort! ;) ;)
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Open Monumentendag 2021

Bericht door Skippy »

Bedankt René, George en Gert voor jullie reactie. Verdeeld over twee dagen waren het voor mij inderdaad welbestede uitjes. Gert, er is in Amersfoort een Gilde van gidsen. Laat nou de enige gids van dit Gilde het slechtste verhaal hebben verteld. Dus die kan ik sowieso hebben :wink:

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Open Monumentendag 2021

Bericht door strangeartefact »

Fijne reportage met uitleg!

Dank voor delen!
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Open Monumentendag 2021

Bericht door Skippy »

Graag gedaan Peter. En jij bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar

Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Open Monumentendag 2021

Bericht door Kroontje »

Mooie serie Luc. Top
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Open Monumentendag 2021

Bericht door Skippy »

Bedankt Mark voor je reactie.
Plaats reactie

Terug naar “Evenementen”