M'n eerste voetbalwedstrijd

Als het echt actief wordt...

Topic Starter
markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

M'n eerste voetbalwedstrijd

Bericht door markk »

Op m'n verlanglijstje stond nog altijd eens om foto's te gaan maken bij een voetbalwedstrijd. Afgelopen zaterdagochtend was het zover. Afgesproken met een goede vriend van me bij de voetbalclub van z'n zoontje.
Tjonge wat valt dat tegen zeg. Aan de ene kant heb je een hele lang telelens nodig om "aan de andere kant van het veld" de wedstrijd te volgen. Probleem is dan enkel dat alles erg snel gaat, ze alle kanten op bewegen en je snel de "bal" kwijt bent. Het andere moment staan ze voor je neus en dan sta je daar met je 500m lens...

Heb die dag 699 foto's gemaakt en er 105 redelijke overgehouden. De m.i. meest gelukte vier hieronder.

[1]
Afbeelding

[2]
Afbeelding

[3]
Afbeelding

[4]
Afbeelding

Rest op: https://picasaweb.google.com/mrkinterne ... n_01102011

Leermoment: Camera op sluitertijdprioriteit (1/500s) gezet met auto-iso. Kortom de camera zet bij onvoldoende licht eerst het diafragma helemaal open en schroeft dan pas de ISO op. Hierdoor werd soms de scherpte-diepte te klein. Kortom volgende keer proberen of M(anual) beter werkt. Vast instellen (bijv. 1/500s en f9) en dan de camera de belichting met de (auto-)ISO laten regelen...


Mark.

Erich Snijder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 20:25
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: M'n eerste voetbalwedstrijd

Bericht door Erich Snijder »

Op zich mooie foto's.

Wat ze mij hebben verteld en wat ik doe als instelling is:
Diafragma voorkeuze.
Dan de waarde 2.8 (indien dat met je lens kan).
Auto ISO.
Minimale ISO 200 en maximaal ISO 1600.
Ik gebruik als minimale sluitertijd 1/800.
Omdat ik bij een lagere sluitertijd de scherpte te weinig vind worden.
Matrix meting voor het licht.
En een 9 punts AF instelling,

En een kwestie van geluk en scherp blijven opletten.

Succes er verder mee.

Groeten.
Erich.

pieter
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 10:08
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: M'n eerste voetbalwedstrijd

Bericht door pieter »

Blijft er lastig allemaal, maar gewoon veel schieten en proberen.
Ik heb net de hele serie bekeken, voor de kinderen en ouders is dit al heel wat, toch zie je vaak alleen de ruggen en fotos zonder aktie.
Op zich plaatst ik hiervan ook wel een paar in het fotoverslag, alleen niet teveel.
En een bal op de foto is ook wel "gewenst" al vond ik die van alleen die voetbalschoentjes met die kleine beentjes ook wel erg leuk.
Foto 80, 92 en 102 vond ik wel wat hebben, al is dit mijn persoonlijke mening.
Zoals Erich al schreef, fotografeer eens een wedstrijd op de A(perture)stand.
En houdt je sluitertijd in de gaten, minimaal 1/640.
Succes

Pieter

Topic Starter
markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: M'n eerste voetbalwedstrijd

Bericht door markk »

Dank mannen voor de reacties. Leuk altijd om te zien dat verschillende personen verschillende foto's selecteren :-)

80 en 102 vind ik overigens zelf ook wel erg leuk / actievol. 92 vind ik aardig maar de gezichten wat te vreemd.

Sluitertijd nog hoger snap ik om bewegingsscherpte uit te sluiten. Wat ik niet snap is het advies om in A-stand te fotograferen. Het gaat hier om primair de sluitertijd om de actie te bevriezen, alleen wil je daarbij een minimaal diafragma hebben om niet te weinig scherpte-diepte over te houden. Ik zie qua techniek dan een aantal opties:
- S-stand, auto-iso -> (zoals nu gedaan) nadeel is dat ie bij te weinig licht sowieso het grootste diafragma / kleinste-scherpte diepte vind
- A-stand, auto-iso -> Je stelt dan het diafragma / scherpte-diepte in zoals je hem wilt en stelt met de auto-iso een MINIMALE sluitertijd in
- M-stand, auto-iso -> Je stelt dan de sluitertijd en het diafragma / scherpte-diepte in zoals je hem wilt en de camera regelt de belichting met de iso waarde

Kortom A-stand icm auto-iso en een minimale sluitertijd snap ik. A-stand alleen niet omdat je dan het risico loopt dat ie te lage sluitertijden gaat selecteren...


Mark.

Erich Snijder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 20:25
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: M'n eerste voetbalwedstrijd

Bericht door Erich Snijder »

Even een korte reactie aangezien ik nu even niet lang kan typen.

Je geeft in je eigen post een tegenstrijdigheid.
- A-stand, auto-iso -> Je stelt dan het diafragma / scherpte-diepte in zoals je hem wilt en stelt met de auto-iso een MINIMALE sluitertijd in
Kortom A-stand icm auto-iso en een minimale sluitertijd snap ik. A-stand alleen niet omdat je dan het risico loopt dat ie te lage sluitertijden gaat selecteren...
In je eerste zin geef je al aan dat je bij de diafragma keuze met auto ISO ook een minimale sluitertijd selecteert.
In je 2e zin geef je aan dat de camera een te lage sluitertijd zal gaan hanteren.

Dit klopt niet aangezien je bij je auto ISO de MINIMALE sluitertijd bepaald en de camera daar niet onder zal gaan.

In mijn post gaf ik als minimale sluitertijd 1/800 en Pieter gaf een 1/640.
Deze 2 verschillen in sluitertijd zijn persoonlijke voorkeuren.

Groeten.
Erich.

Topic Starter
markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: M'n eerste voetbalwedstrijd

Bericht door markk »

Mijn excuus. Ik bedoelde "A-stand alleen niet omdat je dan het risico loopt dat ie te laNge sluitertijden gaat selecteren..."

Gr.,
Mark.

Erich Snijder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 20:25
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: M'n eerste voetbalwedstrijd

Bericht door Erich Snijder »

markk schreef:Mijn excuus. Ik bedoelde "A-stand alleen niet omdat je dan het risico loopt dat ie te laNge sluitertijden gaat selecteren..."

Gr.,
Mark.
Probeer het een en ander uit en kijk dan wat de effecten zijn.
Dit geeft, tenminste voor mij vaak, de beste leerschool en kun je alles zelf goed onder de knie krijgen.
Stel een keer in (bij auto ISO en dan de minimale sluitertijd) op 1/200 (aardig laag), 1/640 & 1/800.

Groeten.
Erich.

Geoff
Berichten: 292
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 20:57

Re: M'n eerste voetbalwedstrijd

Bericht door Geoff »

1/640 is te laag om de actie te bevriezen.
Als je echt weinig licht heb kan je dit overwegen.

Om manual te gaan werken kan ik je nu al zeggen dat dit het echt niet gaat worden.
Je moet dan gewoon te veel dingen in de gaten houden en daar heb je in de meeste gevallen geen tijd voor.

Wat ik hier nog niet als tip gehoord heb is om de focus op AF-C te zetten

500mm op een 1/2 of 1/4 veld lijkt mij ook een beetje overkill.
Weet niet welke lens je hebt maar je gaat dan veel hoofdjes, handjes en voetjes op je foto missen.

Probeer ook de zon in je rug te houden.
Soms geeft het wel een leuk effect om tegen de zon in te fotograferen.

Ook moet je zorgen dat je foto's recht staan.
Gebruik hiervoor de boarding of hekwerk langs het veld.

Topic Starter
markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: M'n eerste voetbalwedstrijd

Bericht door markk »

Was een half veld en ik had twee camera's bij me. Een D700+grip+70/200 f2.8 en een D3S met Sigma 150-500. Meeste foto's zijn met de D3S/Sigma genomen in de buurt van de 500mm. In de nabewerking zijn veel foto's nog gecropped. Kortom die 500m had je echt wel nodig.

En uiteraard af-c met 21-punten geselecteerd. In het begin 3D-tracking aangezet maar toen werd ik helemaal gek van verspringende af-velden. Later heb ik ook nog focus-locking op LONG gezet ipv NORMAL om te voorkomen dat de lens/body te snel ging verstellen wanneer iemand dichtbij door het beeld liep. Merkbaar verschil en zeer positief ervaren dat focus-locking op LONG...

Mark.

Geoff
Berichten: 292
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 20:57

Re: M'n eerste voetbalwedstrijd

Bericht door Geoff »

Ik heb hockey gefotografeerd op een half veld en kom/kwam met een 80-200 best uit.
De pro's die bij de eredivisie fotograferen hebben ook niet meer 400mm.

Ik denk dat je een betere plek moet zoeken om de wedstrijd te fotograferen (bv bij de achterlijn of bij de cornervlag) en dan zul je zien dat je met de 70-200 een heel eind gaat komen.
Loop ook eens rond het veld ipv op 1 vast punt te blijven staan.

Probeer ook de acties beter te voorspellen.
Ik zie veel ruggen op je foto's waar je eigenlijk niets mee kunt.

Met 2 bodies langs de lijn is het de kunst om snel te kunnen switchen.
Ik heb mijn camera + 300mm op een monopod en de camera met de 80-200mm ligt dan naast me.

Zet de camera eerst maar eens in de A-mode met een sluitertijd van 1/1000.
Zou de diafragma zo rond de 3.2 of 3.5 houden omdat je anders bij een duel maar 1 speler scherp hebt (zeker bij FF)

Op deze pagina staan nog wat foto's van mij gemaakt met een D300.
Geloof me hockey gaat nog een tandje sneller dan voetbal
forum/viewtopic.php?f=49&t=2836
Plaats reactie

Terug naar “Sport”