Editor: The Gimp

Gratis, wat wil je nog meer
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9144
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Editor: The Gimp

Bericht door remoss »

Een fotobewerkingsprogramma met professionele mogelijkheden. En dat voor nop. Wat Photoshop kan, is waarschijnlijk ook mogelijk met The Gimp.

De interface is wellicht wat ongewoon maar dat is een kwestie van wennen. Er is eventueel ook een portable versie, dat is makkelijker uit te proberen:

[url_nv]http://www.gimp.org/[/url_nv]

[url_nv]http://portableapps.com/apps/graphics_p ... _portable/[/url_nv]

Afbeelding
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9144
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Editor: The Gimp

Bericht door remoss »

De aanleiding: ik kreeg vandaag een melding van MS Office dat mijn pakket illegaal was (sh*t, firewall heeft een kwartiertje uitgestaan :(). Nou zou dat kunnen natuurlijk, maar het kan ook een foutje zijn. Afijn, Office eraf, [_blank_tekst=http://www.openoffice.org/]OpenOffice[/_blank_tekst] erop. Werkt eigenlijk piekfijn, opent al mijn spreadsheets en tekstdocumenten. Alleen de macro's (in VBA) zal ik opnieuw moeten schrijven in de scripttaal van Calc. Ach, we gaan de winter straks in ;)

Als zo'n gratis alternatief voor MS Office goed werkt, waarom dan niet een gratis alternatief voor een fotobewerkings programma. Want zeg nou zelf, wie heeft Photoshop gekocht? Ok, ok, jij wel dus. Maar het kan goedkoper.
Getriggerd dus door Office melding heb ik als alternatief voor Photoshop het bewerkingsprogramma [_blank_tekst=http://www.gimp.org/]Gimp[/_blank_tekst] gedownload. Ik had er al wel wat ervaring mee (lees uitgeprobeerd, zie post hierboven) maar ben nu eens serieus gaan kijken of ik dit als alternatief kan gebruiken.

Dat betekent voor mij dus foto's bewerken waarbij ik alles kan doen wat PS ook standaard kan. Inclusief het kader wat ik altijd trouw gebruik, perspectief corrigeren, clonen, enz. En dat lukt aardig moet ik zeggen. Ik heb een foto klaargestoomd in Photoshop en ook in Gimp. Het resultaat staat hieronder:

Photoshop CS4 resultaat:
Afbeelding

Gimp resultaat:
Afbeelding

In Photoshop heb ik alle handelingen die vaak voorkomen (verkleinen, kaderen, enz) geautomatiseerd met actions. Dat zal ik in Gimp allemaal opnieuw moeten aanleren. Maar er zit ScriptFu in Gimp wat net zo krachtig kan zijn, dus dat zal uiteindelijk ook wel lukken. Werd het geen winter binnenkort?

Wellicht heeft iemand anders iets aan deze info, de reden om dit te delen dus. En anders heb je in ieder geval gezien dat het kán :)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Editor: The Gimp

Bericht door Dennis71 »

De doortekening van de ps versie vind ik persoonlijk wat beter gelukt, maar dat kan natuurlijk een kwestie van ervaring zijn tot je dit resultaat ook met TG kan behalen.
Ziet er netjes uit in ieder geval.
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9144
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Editor: The Gimp

Bericht door remoss »

Dennis71 schreef:De doortekening van de ps versie vind ik persoonlijk wat beter gelukt, maar dat kan natuurlijk een kwestie van ervaring zijn tot je dit resultaat ook met TG kan behalen.
Ziet er netjes uit in ieder geval.
Thx Dennis. Die doortekening klopt wel. Met verscherpen krijg je met Gimp iets meer contrast als je dezelfde waardes gebruikt bij USM. En dat is inderdaad een kwestie van wennen en aanpassen. Ik heb ook bewust niet gekozen om persee een identiek resultaat te krijgen want dat is niet zo moeilijk. Het gaat me meer om het vergelijk en of ik ermee kan wat ik gewent ben met PS, en het ligt dicht bij elkaar.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Gino
In memoriam ♰
Berichten: 807
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 11:03
Favoriete camera merk: Nikon en Leica
Locatie: Kapellebrug
Contacteer:

Re: Editor: The Gimp

Bericht door Gino »

Lullig dat je dat berichtje binnen gekregen hebt zeg.
Zelf moet ik wel alles legaal erop zetten omdat ik als zelfstandige ook controles kan verwachten.

Ik vind het knap dat je dat allemaal uitgevogeld krijgt trouwens.
Ben zelf een hopeloos geval wat computers betreft en ben al blij dat ik dat ding aan kan zetten zonder dat heel het dorp zonder stroom komt te zitten :roll:

Na verschillende programma's ben ik zelf bij lightroom uitgekomen om mijn foto's te bewerken.
Heb het idee dat ik dat nu "een beetje" beheers.
Daar doe ik 90% van mijn fotobewerking in.

En daarnaast heb ik nog photoshop om het betere cloonwerk uit te kunnen voeren.
Daar ga ik deze winter ook eens een poging wagen om de functie "actions" onder de knie te krijgen om net als jullie (René & Dennis) een mooi strak en elke keer hetzelfde kadertje te creëren.
Groeten, Gino

Every man dies, not every man really lives!!!! (William Wallace)

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

aart
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 29 mar 2009, 15:18
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Glasstad

Re: Editor: The Gimp

Bericht door aart »

Ik ga het ook eens proberen. Er is zelfs mac versie.

Dat is helemaal lekker.

bedankt voor de tip.

aart
Plaats reactie

Terug naar “Freeware”