Leica M9

Scherpstellen zonder overlap

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Leica M9

Bericht door yoyo »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Dennis71 schreef:Wat kost dit ongeveer, als je geen NPS ld bent?
In de USA :
Fee and Return
The cost is $500.00 plus your state tax. Customer is responsible for all shipping costs. Please allow up to two weeks time for the Buffer Memory Expansion service; should more time be required, the user will be informed.
http://support.nikontech.com/app/answer ... on-service

Als je in NEF schiet loop je binnen twee seconden tegen de buffer aan met een standaard d3. Met mijn D2Hs pas na 5 seconden.
Nu schiet je in korte bursts, dus hij is niet direct vol. Maar zoals ik zei, als je langs een circuit staat, waar de auto's maar een paar keer langs komen heb je niet veel mogelijkheden. En als je buffer na drie auto's al vol is dan moet je weer anderhalve minuut wachten tot je een volgende poging kunt doen om andere auto's te platen. En als ze dan maar 15 ronden rijden ofzo...
En als er dan ineens eentje een slippertje maakt in het einde van je serie, dan zit je buffer net vol...

Vooral bij pannen met zo laag mogelijke sluitertijden is een grote buffer echt handig.

Ik kan me overigens best voorstellen dat er mensen zijn die zo'n grote buffer niet nodig hebben. Maar wat de D3 vooral van de D700 onderscheid zijn zijn fps en volledige zoeker. Die hogere fps is leuk, maar met een buffer van 2 seconden in NEF te weinig vind ik.
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Leica M9

Bericht door mikemix »

Kan me niet herinneren dat het maar 2 sec. was in NEF.
Volgens mij was het echt wel langer op hoogste kwaliteit én hoogste snelheid.
Geef toe dat het krap is. Maar zoals gezegd, er is wat aan te doen ;)

Staat tegenover dat het een dijk van een camera is, het feit dat ik er werkelijk alles mee vastleg zegt genoeg.
Vroeger met analoog maakte je al onderscheid in werk en formaat van het materiaal.
Ik vind het één van mijn beste foto aankopen ooit in combi met het huidige glas.

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Leica M9

Bericht door yoyo »

Hier een overzicht van de versimpelde weergave van de buffer bij het schieten van NEF's.
Er wordt namelijk geen rekening gehouden met het feit dat de buffer al vanaf de eerste foto langzaam wordt geleegd richting CF kaart. Maar hoe groter de buffer, deste groter dat legen. Na vijf seconden zijn er meer foto's weggeschreven dan na 2 seconden.

D2H buffer 16 / 8fps = 2sec
D2Hs buffer 40 / 8fps = 5sec
D2Xs buffer 16(20HSC) / 5(8HSC)fps = 3.2(2.5HSC)sec

D3 (12-bits) buffer 18(28DX) / 9(11DX)fps = 2(2.5DX)sec
D3 (14-bits) buffer 16(25DX) / 9(11DX)fps = 1.8(2.3DX)sec
Na upgrade:
D3 (12-bits) buffer 43(68DX) / 9(11DX)fps = 4.8(6.2DX)sec
D3 (14-bits) buffer 36(58DX) / 9(11DX)fps = 4(5.3DX)sec

D3s buffer 48 / 9fps = 5.3sec
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Leica M9

Bericht door mikemix »

Hele mooie prestatie van die D3 na upgrade :D
Ik schiet standaard ook 14 bit.
Kan je nagaan als je in de hoogste kwaliteit JPG schiet gekoppeld aan één van de meest geavanceerde lichtmeters van die D3, eigenlijk heb je voor sport niet meer nodig, echt ;)

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Leica M9

Bericht door yoyo »

mikemix schreef:Kan je nagaan als je in de hoogste kwaliteit JPG schiet gekoppeld aan één van de meest geavanceerde lichtmeters van die D3, eigenlijk heb je voor sport niet meer nodig, echt ;)
Die belichtingsmeter wordt vaak bedot hoor. Je hebt vaak spiegelingen van de zon ofzo op de glimmende auto's. Vervolgens is de ene wit en de ander weer zwart... Ik werk zelf altijd het liefst manual. Dan heb je de best belichte platen. Alleen als het het ene moment bewolkt is en dan weer volle zon wordt het lastig en ga ik wel eens naar sluitertijdvoorkeuze of diafragmavoorkeuze. Maar in dat laatste geval moet je vaak corrigeren. Een witte auto wordt grijs en een zwarte auto ook... ;)
En doordat je met die spiegelingen rekening moet houden en omdat je vaak toch ook nog wat moet croppen wil je zo goed mogelijke pixels hebben. En uit een NEF haal je dan toch het beste resultaat.
En dan heb ik het nog niet over de witbalans die naar de avond toe steeds veranderd en toch vaak achteraf gecorrigeerd moet worden. NEF is toch net even handiger. En de buffer van de D2Hs werkt prima. Die van de D2Xs is voor sport eigenlijk net even te klein. Die van de D3 dan denk ik ook. En heel veel sportfotografen met mij, waardoor Nikon op een gegeven moment die upgrade is gaan aanbieden.
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Leica M9

Bericht door yoyo »

Sorry Remoss... beetje off-topic. :oops:
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Leica M9

Bericht door a90 »

Kom YoYo, je weet vast de buffer van de Leica M9 ook nog wel , zijn we weer on topic :)
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Leica M9

Bericht door yoyo »

a90 schreef:Kom YoYo, je weet vast de buffer van de Leica M9 ook nog wel , zijn we weer on topic :)
:D
M9 buffer 8 / 2fps = 4sec

Maar de M9 heeft een heel andere doelgroep...
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Leica M9

Bericht door yoyo »

Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Leica M9

Bericht door a90 »

Ik lees net bij Lloyd dat het een ruisbak is die al op ISO 160 een flinke korrel heeft, geen vergelijk met de D3x, laat staan de D3.

Next...
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Leica M9

Bericht door yoyo »

a90 schreef:Ik lees net bij Lloyd dat het een ruisbak is die al op ISO 160 een flinke korrel heeft, geen vergelijk met de D3x, laat staan de D3.

Next...
Ach... een beetje ruis.
Dus het wordt geen M9..?
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan
Plaats reactie

Terug naar “Meetzoeker”