Leica nieuws

Scherpstellen zonder overlap

Topic Starter
mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Leica nieuws

Bericht door mikemix »


JohnMoeleker
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 20:48
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Leica nieuws

Bericht door JohnMoeleker »

Ik kreeg er ook een mail over vanmorgen en die M E lijkt me wel interessant
Maar eens afwachten of dat idd 4800 gaat kosten
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Topic Starter
mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Leica nieuws

Bericht door mikemix »

John, dit is ook goed nieuws voor de mensen die een 2de hands M9 willen,
door de ME en mensen die upgraden naar M10 gaat er wel wat met de prijs gebeuren.
Goed is ook te zien dat het investeren in Leica M objectieven interessant
blijft op deze manier.

"One thing you’ll miss: No more number suffix for Leica M cameras thus no LEICA M10 or M11. Leica wants to “emphasise the enduring and long-term significance of the respective systems”. In order to distinguish single Leica models will have a type code of three digits deriving from the internal numbering. The now introduced LEICA M is “type 240″, the LEICA M-E is “type 220″".

Dat hebben ze wel geleerd met de M8 naar M9....


Ook de Leica D-Lux 6 kan interessant zijn.
"The lens of the Leica D-Lux 6 is a newly designed and constructed Leica DC-Vario-Summilux 4.7-17.7 mm f/1.4-2.3 ASPH.
With a zoom range of 24 to 90 mm (35 mm equivalent)".
"The combination of this high-performance lens and the 12-megapixel CMOS image sensor (effective 10 MP) guarantees a high dynamic range and brilliant images".

Benieuwd of hier ook een Panasonic variant van komt.

JohnMoeleker
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 20:48
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Leica nieuws

Bericht door JohnMoeleker »

Ik liep juist weer te dubben: wel of niet een M9, en omdat ik al mijn oude M-lenzen (tegen goede prijzen) had verkocht: welke lenzen?
Of toch iets met Nikon (D600 of D800) of Fuji (X Pro-1).
Tegen Leica pleit dat er ernstig gerommeld wordt met service aan de digitale M's, voor pleit dat ik het gevoel dat ik vroeger met analoge M's had nooit meer ergens anders heb terug gevonden.
Gelukkig heb ik gewacht op de Photokina nieuwtjes van Leica, heb ik weer wat om te likkebaarden en te twijfelen :lol: .
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Topic Starter
mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Leica nieuws

Bericht door mikemix »

Uit ervaring kan ik je melden dat voor mij 35 en 50mm op vol formaat voldoende is.
Meer groothoek erbij kan prettig zijn voor landschap of straat + gebouwen.
Ik weet niet waar jij 'm voor wilt inzetten maar voor reportage/straat/reis/stils
vind ik een meetzoeker echt een meerwaarde hebben.
Ook het ontbreken van spiegel gekletter en licht/compact met hoogstaand glas
gaf bij mij de doorslag. Ik vind het leuk om dit analoog te blijven doen en vind
een digitale M nog steeds een hele serieuze investering.

Heb laatst in Rotterdam met de Fuji X-pro van Qwerty mogen werken en kan je zeggen
dat ik zeer onder de indruk ben. Prijstechnisch natuurlijk veel aantrekkelijker maar
ook optisch geweldig. Enige is dat deze nog niet FF is tov bv een M9 of ME.

De manier van werken deel ik volledig met je. Is niet te vergelijken met een spiegelreflex
en moet je liggen. Maar alleen al die heldere zoeker en het kader in je zoeker met
de mogelijkheid je onderwerp zo te timen en deze dan precies te kunnen kaderen....
Alles functioneel, niets dat afleidt en bij 1/10 uit de hand prachtig scherp blijft.
Ook het aansnijden van je beelden gaat zo veel natuurlijker is mijn mening.

Leuke ervaring/vergelijking, ik had van de week mijn F3hp los gemaakt van de MD4 winder,
daar de 50/1.2 opgezet. De camera waar voor mij de wereld van fotografie mee open ging.
Prachtig heldere grote zoeker ( ook nog eens door de lichtsterke 50/1.2) die HP versie
en de manier van overzicht op het heldere matglas die de F4, F5 maar ook D3 moeten ontberen.
Mijn kinderen waren in de kamer aan het spelen en ik maakte een foto. Het eerste wat ze
deden was omkijken, ik schrok zelf eigenlijk hoe luid die spiegel lawaai maakt bij het
ontspannen nu ik een M4-P en M6 ben gewend. Bij zo'n M kan je ongestoord natuurlijk verder
fotograferen. Heb ik het niet eens over het formaat en gewicht.

Succes met je keuze.

JohnMoeleker
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 20:48
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Leica nieuws

Bericht door JohnMoeleker »

Mijn laatste M lenzen waren de 2.0 35 summicron 1.0 noctilux en 2.0 90 summicron.
Ik twijfel nu tussen allerlei opties en neig naar een 2.8 28mm elmarit of 2.0 28 summicron plus een 1.4 summilux 50. Ik vond het kleurzweem van de noctilux lelijk (en nooit volledig corrigeerbaar) op digitaal en de scherpte op een M 8.2 niet voldoende. De summicrons die ik had, waren oudjes die ik al denk ik 30 jaar had en niet zo mooi waren als de nieuwere qua correctie e.d.
"Op straat" werken en de kleinkinderen fotograferen zal weer fijn zijn met een M. Ik gebruik daarvoor nu soms een Nikon V1 in plaats van een dslr, en dan met de sluiter op elektronisch zodat je alleen een minimaal klikje hoort.
Nouja, nog even doorsparen denk ik, dat lijkt nu weer de moeite waard.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Leica nieuws

Bericht door Melliw »

mikemix schreef:
Benieuwd of hier ook een Panasonic variant van komt.
De LX-7 is toch allang voorbij gekomen.
http://www.panasonic.nl/html/nl_NL/2890 ... igned.html
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.

Topic Starter
mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Leica nieuws

Bericht door mikemix »

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, Willem.

John, ik zou zeker de camera's in kwestie proberen/uittesten.
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Leica nieuws

Bericht door Marco »

JohnMoeleker schreef: Of toch iets met Nikon (D600 of D800) of Fuji (X Pro-1).
Gelukkig heb ik gewacht op de Photokina nieuwtjes van Leica, heb ik weer wat om te likkebaarden en te twijfelen :lol: .
Ik heb nog een D3s in de aanbieding, dan twijfel ik wel over zo'n M E...

mikemix schreef: Heb laatst in Rotterdam met de Fuji X-pro van Qwerty mogen werken en kan je zeggen
dat ik zeer onder de indruk ben. Prijstechnisch natuurlijk veel aantrekkelijker maar
ook optisch geweldig.
En er komt serieus Carl Zeiss glas aan voor de Fuji X mount..... :duimop:
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

JohnMoeleker
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 20:48
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Leica nieuws

Bericht door JohnMoeleker »

Wat voor mij relatief belangrijk is, is de ergonomie van de body. Ik heb al ruim dertig jaar reuma en met name mijn handen doen niet meer wat ik zou wensen.
Dikke zware camera's vallen spontaan uit de voorpootjes, dus ik moet erg goed letten op hoe ik vasthoud, wat het gewicht en de balans zijn, stroefheid en ergens een riem om mijn nek of pols.
Ik heb laatst gedacht een X pro1 te gaan kopen, maar kreeg in de winkel de indruk, dat het houvast niet goed was - erg jammer gezien de vele lovende kritieken.
Een Leica M houdt goed vast, een Nikon D 300 of nog groter lukt bijna niet, de D7000 een jaar geleden nog prima, maar nu ook al minder. De Nikon V1 houdt (met een extra chinees rubber handgreepje) prima vast, maar daarvan kent de sensor weer wat beperkingen met scherptediepte, wat jammer is.
Voor mij zou dus de ME erg goed kunnen uitkomen, maar eerst maar eens gaan vasthouden als ze in NL zijn.


https://youtu.be/3SbOtwPW3jA
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Plaats reactie

Terug naar “Meetzoeker”