Hét allerbeste Singleshot zw/w draadje [verzamel]!

Voor als je het niet te bont wilt maken
Gebruikersavatar

Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hét allerbeste Singleshot zw/w draadje [verzamel]!

Bericht door Kroontje »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Skippy schreef: di 15 jun 2021, 16:06
Kroontje schreef: vr 11 jun 2021, 21:21 En dan zit je in de tuin en hoort alle vogeltjes bezig zijn.
Statief gepakt. Gimbal erop samen met de Nikon 200-500mm maar eens rond kijken.

Afbeelding

Gr Mark
Ben het met Michael eens, onderwerp leent zich niet voor zwart/wit. Was de kleur van de lucht of de achtergrond niet naar wens Mark?
Dank Luc. ik heb na de eerste opmerking nog een keer over deze plaat gebogen, maar kom er nu ook niet uit.
Achtergrond witter maken doet ook afbreuk. Ik zal hem in kleur neer zetten.
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje
Gebruikersavatar

Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hét allerbeste Singleshot zw/w draadje [verzamel]!

Bericht door Kroontje »

@ Michael
Bijzondere plaat om naar te kijken, betreft al wat je aangeeft. Het oude gedeelte en dan de sloop container er voor. Leuke combi.

@ Luc
Ook deze weer mooi om naar te kijken. Krachtig genoeg zo.
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje
Gebruikersavatar

gvdnberg
Berichten: 579
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hét allerbeste Singleshot zw/w draadje [verzamel]!

Bericht door gvdnberg »

Zelf blijf ik omzetten naar zwart/wit nog steeds moeilijk vinden, reden waarom ik smijt steeds afvraag waarom de maker juist voor zwart/wit gekozen heeft.
Voor de foto van Hoorn kan ik de omzetting begrijpen, mijns inziens wordt de foto er rustiger van en als compositie wordt het meer een geheel.
Voor de foto van AFAS vraag ik me af of de kleurenweergave toch niet sprekender, mooier is. Ik zie wel dat het mildere contrast in de zwart/wit bewerking hier goed past en een meer contrastrijke bewerking minder gepast is.
Zo leer ik elke dag steeds weer. Heerlijke hobby, bedankt voor het delen heren!!
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr
Gebruikersavatar

Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hét allerbeste Singleshot zw/w draadje [verzamel]!

Bericht door Kroontje »

Stuw bij Linne

Afbeelding

Gr Mark
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje

Topic Starter
mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Hét allerbeste Singleshot zw/w draadje [verzamel]!

Bericht door mikemix »

gvdnberg schreef: zo 20 jun 2021, 10:38 Zelf blijf ik omzetten naar zwart/wit nog steeds moeilijk vinden, reden waarom ik smijt steeds afvraag waarom de maker juist voor zwart/wit gekozen heeft.
Voor de foto van Hoorn kan ik de omzetting begrijpen, mijns inziens wordt de foto er rustiger van en als compositie wordt het meer een geheel.
Voor de foto van AFAS vraag ik me af of de kleurenweergave toch niet sprekender, mooier is. Ik zie wel dat het mildere contrast in de zwart/wit bewerking hier goed past en een meer contrastrijke bewerking minder gepast is.
Zo leer ik elke dag steeds weer. Heerlijke hobby, bedankt voor het delen heren!!
Zeker smaakgebonden maar ook zeker een manier om het beeld grafischer te maken. Het heeft ook alles te maken dat onze ogen uit "staafjes" en "kegeltjes" bestaat.
Met andere woorden, we zijn overdag in staat in kleur te zien en 's avonds/'s nachts in zwart-wit.
Foto's overdag in zwart-wit vertalen oogt onnatuurlijk vanuit onze manier van -natuurlijk- kijken.
Maar juist zwart-wit kan meer expressie, sfeer of zoals de foto van Skippy, een grafische manier van kijken opleveren.
kijken naar lijnen, structuren, materialen en dimensie.

Het kan een manier zijn om de kijker op een andere manier te "dwingen" naar een beeld te kijken. Overigens is zwart-wit niet een doel op zich maar een middel....

Topic Starter
mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Hét allerbeste Singleshot zw/w draadje [verzamel]!

Bericht door mikemix »

Skippy schreef: za 19 jun 2021, 01:00 Ik was vanmiddag even op mijn scootertje op pad om de warmte te ontvluchten. Bij Leusden aangekomen even snel dit kiekje van Het AFAS Experience Center gemaakt.
Ik zag de dreigende lucht en de lichtval op het ronde deel van het gebouw en had daarbij een zwart/wit nabewerking in gedachten.
Twee minuten kwijt aan fotograferen, daardoor net niet op tijd thuis voor de hoosbui en zeiknat geregend. Alles voor de kunst!
Prachtige plaat, Luc. Goed contrast, scherpte en onderwerp in beeld gebracht.



Kroontje schreef: zo 20 jun 2021, 11:54 Stuw bij Linne

Gr Mark
Prachtig onderwerp, mooi de lange(re) sluitertijd. Contrast goed in balans. Wellicht het wit, iets meer witter zonder dat het clipt? Heb je de lucht erin geretoucheerd?
Gebruikersavatar

Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hét allerbeste Singleshot zw/w draadje [verzamel]!

Bericht door Kroontje »

mikemix schreef: zo 20 jun 2021, 12:43 Prachtig onderwerp, mooi de lange(re) sluitertijd. Contrast goed in balans. Wellicht het wit, iets meer witter zonder dat het clipt? Heb je de lucht erin geretoucheerd?
Dank ;) Het wit zou inderdaad iets witter gekund hebben. Aan de lucht heb ik verder niks gedaan op deze plaat. Op het origineel heb ik deze ook iets lichter gemaakt met de schuifje Blauw.
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9142
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Hét allerbeste Singleshot zw/w draadje [verzamel]!

Bericht door remoss »

Mooi vastgelegde stuw, Mark! Gaaf effect met de lange sluitertijd :duimop:
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Topic Starter
mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Hét allerbeste Singleshot zw/w draadje [verzamel]!

Bericht door mikemix »

Skippy schreef: za 19 jun 2021, 01:00 Ik was vanmiddag even op mijn scootertje op pad om de warmte te ontvluchten. Bij Leusden aangekomen even snel dit kiekje van Het AFAS Experience Center gemaakt.
Vraagje, heb je korrel toegevoegd, Luc?

Skippy
Berichten: 6578
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hét allerbeste Singleshot zw/w draadje [verzamel]!

Bericht door Skippy »

mikemix schreef:
Skippy schreef: za 19 jun 2021, 01:00 Ik was vanmiddag even op mijn scootertje op pad om de warmte te ontvluchten. Bij Leusden aangekomen even snel dit kiekje van Het AFAS Experience Center gemaakt.
Vraagje, heb je korrel toegevoegd, Luc?
Nee, heb ik wel mee geëxperimenteerd maar vind ik niet passen bij het onderwerp. De lichte gruizigheid in de lucht waar je wellicht op doelt is het gevolg van de bewerking in Nik Silver Efex.


Topic Starter
mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Hét allerbeste Singleshot zw/w draadje [verzamel]!

Bericht door mikemix »

Skippy schreef: ma 21 jun 2021, 10:29 Nee, heb ik wel mee geëxperimenteerd maar vind ik niet passen bij het onderwerp. De lichte gruizigheid in de lucht waar je wellicht op doelt is het gevolg van de bewerking in Nik Silver Efex.


Ik heb deze ook op jouw flickr gekeken, bij de grootste versie zie ik korrel. Dan zal dit via Nik tot stand zijn gekomen.
Absoluut niet storend, vroeg me af of de sensor dit genereerde. Duidelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Zwart Wit fotografie”