Nikon patenten aangevraagd

Sensoren met vaste verhouding

Topic Starter
luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Nikon patenten aangevraagd

Bericht door luc »

Misschien al eerder gemeld.

Nikon blijkt patenten aangevraagd te hebben voor een 2.5x spiegel loze camera. Ook voor de bijbehorende objectieven is patent aangevraagd het gaat om een 14mm f2.8 een 18mm f1.4 en een 32mm f1.2 res. 35,45 en 80mm op FX

Ik ben benieuwd...

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikon patenten aangevraagd

Bericht door mikemix »

Wat moeten we er ons bij voorstellen, Luc ?

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Nikon patenten aangevraagd

Bericht door a90 »

Zoiets maar dan van Nikon ? (Leica S2)

Afbeelding
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Nikon patenten aangevraagd

Bericht door yoyo »

Eerder dit, maar dan met een Nikon logo...
[img800]http://a.img-dpreview.com/reviews/Panas ... /intro.jpg[/img800]
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

Skippy
Berichten: 6583
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nikon patenten aangevraagd

Bericht door Skippy »

yoyo schreef:Eerder dit, maar dan met een Nikon logo...
Zal tijd worden voor Nikon (en Canon ...). Ik volg het Micro Four Thirds vrij intensief. m.n. omdat de mogelijkheid om m.b.v. adapters met allerlei leuke lensjes te spelen mij aanspreekt.
Al lezende op het web lees ik dat heel veel fanatieke lui die eigenlijk een Leica zouden willen hebben overgaan naar MFT-camera's, juist vanwege die adapters. Als Nikon eigenwijs is en
geen adapters aanbiedt durf ik te voorspellen "te laat, te weinig". Dan is deze markt vergeven aan Olympus en m.n. Panasonic.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikon patenten aangevraagd

Bericht door mikemix »

Op zich niks mis mee, toch?
Zijn serieuze partijen.

Topic Starter
luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: Nikon patenten aangevraagd

Bericht door luc »

Ik denk inderdaad dat ze willen gaan concurreren in het four thirds segment om het zo maar even te noemen.
Waarom ze kiezen voor een iets kleinere sensor is mij zo snel nog niet helemaal duidelijk 2,5x tov. micro four thirds 2x cropfactor van bijvoorbeeld de Olympus pen.

De 3 grote: Nikon, Canon, Sony zijn blijkbaar zo zeker van hun zaak dat ze met kleiner sensorformaten beter of gelijkwaardige kwaliteit kunnen leveren dan hun concurrenten uiteraard is het grote voordeel van een kleinere sensor dat je ook weer iets compactere objectieven kunt bouwen.

Stiekem hoop je eigenlijk dat het meer richting een meetzoeker achtig ontwerp gaat met aps-c of zelfs Full formaat maar alles wijst er nu op dat dat het dus niet gaat worden.

Mij lijkt de keuze voor het sensor formaat weer meer een marketing zet richting uitknijpen van de markt zodat ze later vergelijkbare soort camera systemen op de markt kunnen brengen met weer grotere sensoren, maar er is meer aan de hand.

De pixeloorlog loopt op zijn einde er moet een nieuwe inkomstenbron=(oorlog) :D worden aangeboord in de vorm van zeer compacte goed presterende camera's met Full HD filmfuncties en verwisselbare objectieven er zijn aardig wat aanwijzingen dat niet alleen bij Nikon maar ook bij Canon en Sony nu hard word gewerkt om dat slagveld te betreden.

Luc

Skippy
Berichten: 6583
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nikon patenten aangevraagd

Bericht door Skippy »

Link met interessant commentaar van Thom Hogan over de te verwachten MFT-concurrent van Nikon

http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=34295828

Samengevat; er zit iets moois van Nikon aan te komen. Ik ben hier heel benieuwd naar als opvolger/aanvulling voor mijn LX3.

De geruchten hebben het over een 2,5 crop sensor/camera van Nikon.
Hiermee zouden ze dus m.n. echt kleine lenzen kunnen aanbieden waarmee ze zich wat mij betreft dan positief onderscheiden (mits optisch ok) van Panasonic, Olympus en Samsung.
Dan zou een ultra lichtgewicht reisset met 3 lenzen van groothoek tot tele mogelijk worden;
6-10mm = 15-25mm
10-30mm = 25-75mm
30-120= 75-300mm
Oh ja, en dan graag in-camera VR.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikon patenten aangevraagd

Bericht door mikemix »

luc schreef:Misschien al eerder gemeld.

Nikon blijkt patenten aangevraagd te hebben voor een 2.5x spiegel loze camera. Ook voor de bijbehorende objectieven is patent aangevraagd het gaat om een 14mm f2.8 een 18mm f1.4 en een 32mm f1.2 res. 35,45 en 80mm op FX

Ik ben benieuwd...
Dit lijkt heel sterk op het concept van de Contax G1/G2 met het objectieven gamma, echter alleen dan digitaal.
Best interessant.

Gobert
Berichten: 289
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 14:42
Favoriete camera merk: Nikon en Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Omgeving Arnhem

Re: Nikon patenten aangevraagd

Bericht door Gobert »

En dan maar hopen dat ze met een NEFF bestand komen en niet met een nieuw RAW formaat zoals bij de P6000.
Gobert - La passione passa dal cuore
Plaats reactie

Terug naar “Micro Four Third”