Sterrensporen achter de Erasmusbrug

Heb je iets heel speciaals met je foto's gedaan, post ze hier
Gebruikersavatar

Topic Starter
Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Sterrensporen achter de Erasmusbrug

Bericht door Arthur Mol »

Afgelopen weekend was het uitzonderlijk helder. Er was geen bewolking en doordat de maan erg laat opkwam was er ook haast geen maanlicht. In de nachtelijke uren leverde dat veel zicht op sterren op en dus perfecte omstandigheden om eens zogenaamde "startrail" vast te leggen.
Nu moet je een aantal dingen weten om hier creatief mee om te gaan. Enig leeswerk leerde mij dat de draai-as van de de Aarde wijst naar de Noorderster (of Polaris) en ook hoe je die moet vinden. Als je dus die ster in het verlengde van een markant punt en je camera houdt krijg je een leuk effect, dacht ik.. Meteen kwam de punt van de Erasmusbrug in mij op. Maar dat bleek nog niet mee te vallen, dat snijpunt blijkt dus (altijd) ergens in de Maas te liggen dus die vlieger ging niet op. Ter plekke besloten om dan maar de kolom van de brug naar de Polaris te laten wijzen, het is toch wel een erg leuk onderwerp.
Na meer leeswerk en wat mislukte oefeningen kwam ik achter de juiste werkwijze. Mijn Olympus OMD-EM5II heeft een stand "Live Compositie" die je de opbouw van de foto tijdens het fotograferen laat zien. In het geval van onderstaande foto heeft de camera een compositie weten te maken van ± 1200 foto's van 2 sec per stuk. Je bent er dus zomaar een klein uurtje "mee bezig". En ik schrijf "mee bezig" tussen aanhalingstekens omdat je na het indrukken van de ontspanknop rustig achterover kan gaan zitten wachten tot de compositie de vorm heeft aangenomen die jij wilt. Nou, genoeg getypt, hier het resultaat:

01
Afbeelding

Om toch aan de wens te voldoen om het snijpunt van de Polaris en mijn camera extra dimensie te geven ben ik hierna naar de Euromast gereden. Ook hier ging het niet van een leien dakje, dit snijpunt ligt dus langs de weg, tussen de bosjes.. En de punt van de mast is dus achter een boom. Grr... heb ik weer.. Maar ja, het is winter en er zitten geen blaadjes aan de boom, in de zomer zie je helemaal niks. Daarom toch maar poging 2 gedaan, dit keer nog iets langer, ±1500 x 2 sec:

02
Afbeelding

En omdat het zo leuk is poging 3. En die blauwe streep op de brug? Ja, dat was een politiewagen met zwaailicht.. :)

03
Afbeelding

Bronnen en meer leesvoer:
http://www.creativeislandphoto.com/blog ... tar-trails
http://www.nandoonline.com/?p=1906

Afbeelding


Oh, en een leuk feitje: ik werd benaderd door Olympus, of ze de foto mochten gebruiken op hun facebook pagina, tuurlijk mag dat!
https://www.facebook.com/OlympusNL/?fref=photo
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr

bertje50
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 18 okt 2010, 20:21
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Sterrensporen achter de Erasmusbrug

Bericht door bertje50 »

Prachtige platen Arthur
Gebruikersavatar

Topic Starter
Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: Sterrensporen achter de Erasmusbrug

Bericht door Arthur Mol »

Dank je Bert!
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Sterrensporen achter de Erasmusbrug

Bericht door remoss »

Resultaten zijn super Arthur, chapeau!

En prachtig dat Olympus ze wil gebruiken, helemaal gaaf :)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sterrensporen achter de Erasmusbrug

Bericht door Skippy »

Gaaf Arthur! Heel mooi gelukt. Ik ben me ook aan het inlezen over de Live Composite materie, ik ga binnenkort naar Lanzarote en hoop daar ook mooie opnamen te kunnen maken m.b.v. deze techniek. Heb je nog meer tips, heb je bijvoorbeeld de Olympus Share app gebruikt om de camera te bedienen?
Gebruikersavatar

EviZ
Berichten: 289
Lid geworden op: za 01 okt 2011, 21:28
Favoriete camera merk: Nikon en Pentax
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Sterrensporen achter de Erasmusbrug

Bericht door EviZ »

Prachtig!!!!!! Vooral nummer één en drie. Leuk ook om de making-off-info te lezen!
Mijn 500px;
Mijn Flickr;
Gebruikersavatar

Topic Starter
Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: Sterrensporen achter de Erasmusbrug

Bericht door Arthur Mol »

Dank U heren!

De Share App heb ik hier niet gebruikt, nergens voor nodig in dit geval. Je maakt gewoon een paar proefopnames om de compositie, F, A en ISO op de juiste wijze in te stellen en daarna hoef je nog maar 3x de ontspanknop in te drukken, de eerste keer om de achtergrond te maken, de tweede keer om de opbouw te starten en de derde keer om de opname te stoppen.

Het kan natuurlijk wel met de Share App, als je bijvoorbeeld je camera in een onhandige positie heb staan om de voortgang op het beeldschermpje in de gaten te houden, die zou je dan kunnen volgen op je smartphone. Niet uitgeprobeerd trouwens, ben benieuwd naar jouw ervaringen hiermee!
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: Sterrensporen achter de Erasmusbrug

Bericht door QWERTY »

Fantastische serie ..... dank voor de uitleg!
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz
Gebruikersavatar

Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Sterrensporen achter de Erasmusbrug

Bericht door Genster »

Gaaf :duimop:
Gegroet,
"Genster"
Gebruikersavatar

Emmie
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 22:23
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Voorburg

Re: Sterrensporen achter de Erasmusbrug

Bericht door Emmie »

Wow, wat een gave platen!!! Tof ook dat je uitleg hebt gegeven hoe ze gemaakt zijn. Wie weet, ooit in de toekomst.....
Plaats reactie

Terug naar “Speciale bewerkingen”