Systeemwissel

Één merk

Topic Starter
rocksoff
Berichten: 752
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 22:10
Bewerk mijn foto's: Nee

Systeemwissel

Bericht door rocksoff »

Ik overweeg sterk over te stappen van de Canon 5DM3 naar de Sony A7r. Iemand al handson ervaring met de Sony?
Je moet toch wat
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Systeemwissel

Bericht door Cyrus »

Geen uitgebreide hands-on ervaring, wel een paar korte indrukken:
  • alleen EVF - scherp, helder, werkt zeker goed, maar is flink wennen
  • beeldkwaliteit is uitstekend
  • low light niet zo snel als traditionele dSLR (m.n. focus)
  • beduidend kleiner, compleet andere ergonomie (is een kwestie van wennen)
  • accuduur veel korter dan traditionele dSLR, door EVF en kleinere omvang accu. Is met een 1 of 2 extra accu's opgelost
  • beschikbare objectieven erg beperkt: de E-Mount kent nog weinig full-frame objectieven, het meeste is voor de NEX APS-C sensor. Afgezien van de 35mm en 55mm primes zijn de objectieven ook niet bepaald lichtsterk.
  • de A-mount adapter (voor Minolta en Sony Alpha objectieven) is erg lomp en traag
Bottomline hebben de A7 en A7r bij mij een erg goede indruk achtergelaten en ik vind het een serieuze kandidaat ter vervanging van mijn huidge (fullframe) dSLR. Het gemis aan lichtsterke primes (20, 24, 85, 135) en een 24-70 F/2.8 vind ik echter dusdanig bezwaarlijk, dat ik nog niet overstap naar een A7 of A7r.

Dient het per se een A7r te worden, of Is een A7 (dus 24MP, AA-filter) ook een kandidaat? Voor het prijsverschil kun je leuk glas kopen en de vraag is of je die 36MP echt nodig hebt, of dat wellicht al 24MP voldoende is.
Groeten,
Edwin

flickr

Topic Starter
rocksoff
Berichten: 752
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 22:10
Bewerk mijn foto's: Nee

Systeemwissel

Bericht door rocksoff »

Ik zit aan de A7r te denken vanwege de andere AF. 24 MP is meer dan genoeg. Glas is ook nog een zorgpunt. Voor nu zou ik voor de 35 en 55 mm gaan.
Je moet toch wat

Topic Starter
rocksoff
Berichten: 752
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 22:10
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Systeemwissel

Bericht door rocksoff »

Ik heb alles nog eens een paar keer doorgenomen. De A7 zou meer dan voldoende moeten zijn. Kwa concept zou ik meteen overstappen. De keus aan glas houd me nog tegen. Ik lees hele goede reviews over de 35 en 55 mm, maar een lichtsterke zoom is er niet en is ook niet aangekondigd. Er is een 24-70, maar die is f4. Nog voor een beste prijs ook overigens. Ik twijfel nog even verder ;).
Je moet toch wat

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Systeemwissel

Bericht door Skippy »

Mark, fotografeer je veel op hoge iso's en/of sport? Indien nee heb ik een suggestie. Probeer in de winkel eens een Olympus E-M1 met een 12-40mm f2.8 objectief. Ik ben in korte tijd heel positief geworden over MicroFourThirds. En met een Nikon Df ben ik echt wel verwend.

Topic Starter
rocksoff
Berichten: 752
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 22:10
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Systeemwissel

Bericht door rocksoff »

Hi Luc, dank voor de tip. Ik werk geregeld met hoge iso's. Ik zal er evengoed naar kijken!
Je moet toch wat

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Systeemwissel

Bericht door Skippy »

Hoge iso's zijn dan wel een aandachtspunt voor jou. Het genoemde objectief is wel vol open al scherp net zoals de meeste andere Olympus primes.

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Systeemwissel

Bericht door Skippy »

En wellicht ook de Fuji X-T1 als alternatief? Prachtige camera en een serie geweldige Fuji objectieven.
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: Systeemwissel

Bericht door QWERTY »

Als video ook een vereiste is dan moet je weten dat het bij de Olympus µ43 camera's met in-body IS het technisch niet mogelijk is om in 4K video op te nemen (ondanks de geruchten op het internet dat deze 4K functie wordt vrijgegeven door een firmware update).

Omdat de sensor vrij is opgehangen (3 graden van bewegingsvrijheid) kan er geen koellichaam / heat sink aan de sensor gebouwd worden dit is in de Panasonic DMC-GH4 wel het geval.

4K video vraagt veel van de sensor en deze ontwikkelt daarom veel warmte.

De GH4 heeft daarom de mogelijkheid om in 4K op te nemen - zelfs direct op de interne geheugenkaart.

Een mooi alternatief zou zijn de Sony A7s - kan ook 4K opnemen alleen in combinatie met een externe recorder.

Just my 2 cents.
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Systeemwissel

Bericht door Skippy »

Kijk, keuze genoeg dus. Goede aanvulling Harrie. Ben benieuwd waar de keuze op gaat vallen.
Plaats reactie

Terug naar “Systeem”