Skeve ploaten

Hoe doe je het, waardoor komt het: vragen en antwoorden
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: Skeve ploaten

Bericht door Daniël »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik merkte in het begin dat ik met teveel kracht en een extra beweging de ontspanknop indrukte.

Nu probeer ik zoveel mogelijk mijn ontspanknop als een vrouw te behandelen :grijns:
Het gaat een stuk beter moet ik zeggen.

Wat ik wel heb gedaan is de rasters aangezet omdat het me dan een extra hulpmiddel geeft. Maar hoe dan ook zitten er vaak scheve tussen.
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: Skeve ploaten

Bericht door Arend-ho »

mm rené moet jij niet een bakkie thee met honing scheef gaan houden ?

Irwan..vergelijk het maar met een dienstwapen....heoveel mensen schieten daar niet naar rechts als ze de trekker over halen ?
[ rechterhand of link als ze linkshandig zijn ] het zou heel goed kunnen dat we ongemerkt toch meer naar rechts gaan hellen omdat de ontspanknop daar nu eenmaal zit. vergelijk krom ? nee daccht het niet...je kan er alle twee mee schieten. ;-)
Zoals Daniel al aangeeft helpen rasters maar ook dan zit ik nog wel eens fout...dat ik denk van : mm ik hield het toch echt goed recht.

afijn leuke vraag wat nog wel even door gaat kabbelen.

Arend

Topic Starter
Fotono
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 17:29

Re: Skeve ploaten

Bericht door Fotono »

Arend, meestal komt je schot links af als je gaat knijpen bij het overhalen van de trekker. Je pols gaat dan namelijk naar links scharnieren, tenminste als je rechts bent.
Volgens mij heeft het echt te maken met teveel aandacht voor het hoofdonderwerp.
Zeker in dit digitale tijdperk. Zelf heb ik dat ook ervaren; als ik een zonsondergang op zee fotografeer, heb ik meer oog voor de juiste belichting van de zon, de verhouding lucht en zee, dan voor een rechte horizon. Wetende dat je dit achteraf makkelijk recht kan trekken. Dit is ook zo met de concertfoto's. Daar vind ik de pose van de artiest belangrijker.
Vroegah met de analoge camera, hield ik dat veel meer in de gaten, juist omdat je achteraf veel lastiger of niet de boel recht kan trekken.
Bestaan er trouwens geen matglazen met een waterpas, al dan niet digitaal?
Zou denk ik wel een goeie zijn, zeker voor panoramafotografie.

Beweging bij indrukken van de ontspanknop levert volgens mij voornamelijk bewegingsonscherpte op.

En wat die vraag betreft; ja ik weet ze te verzinnen hoor.

Groet,
Irwan
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”