Witbalans bepalen

Hoe doe je het, waardoor komt het: vragen en antwoorden
Plaats reactie

Topic Starter
JvdL
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 29 aug 2010, 11:15
Locatie: "Baronie van Breda en Markiezaat"

Witbalans bepalen

Bericht door JvdL »

Onze dochter doet aan judo.
Het maken van foto's in de diverse gymzaaltjes is qua witbalans een drama. Ik zie door de bomen het wit niet meer!
De vloer welke groen / rood of geel / blauw is, witte pakken, TL-licht, lichtabsorberende grijze of zoals bij het laatste toernooi lichtgroene muren...
Ik dacht slim te zijn door mijzelf een witbalans filter aan te schaffen. Netjes op de lichtbron gemeten... Veel te gele foto's... Wat doe ik fout?
Meest acceptabele foto's kreeg ik door standje automatisch te kiezen, maar echt geweldig is het allemaal niet.
Kan iemand mij daarom een goede bruikbare tip geven om de witbalans te bepalen in dit soort - wellicht extreme - situaties?

Ter illustratie...
Afbeelding
Don't be a fool and die for your country. Let the other sonofabitch die for his.
--George S. Patton--
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: Witbalans bepalen

Bericht door Daniël »

er wordt vaak gezegd dat je dan een grijskaart kan gebruiken.
Maar denk niet dat andere fotografen op een grijskaart in hun zoekerbeeld zitten te wachten.
Maar zoals ik het zie zijn de pakken niet wit maar grijs.

Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Witbalans bepalen

Bericht door Renik »

Heb naast een grijskaart (of misschien beter een witkaart) geen bruikbare tip om de witbalans daar op locatie goed te krijgen, zeker gezien de wisselende situatie.
Daarom zou ik (als tijd etc en alles het toelaat) iig in RAW fotograferen. Kun je achteraf gemakkelijk en zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies de witbalans per situatie aanpassen.
(Begrijp dat dit niet helemaal het antwoord op je vraag is en dat je liever het daar al goed hebt - ongetwijfeld zijn er experts hier die er meer mee kunnen)

ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Witbalans bepalen

Bericht door ALE »

Een hele goedkope maar effectieve oplossing is een pakje Kleenex zakdoekjes (de witte, zonder balsem) bij je hebben.

Afbeelding

Hoe werkt het:
  • haal je zonnekap van je objectief
  • Zet je WB op PRE-WB (zie je handleiding voor meer info)
  • Trek een zakdoekje over je frontlens die je met wijs en duim vasthoud. De zakdoek moet dus volledig je lens omsluiten!
  • Richt je camera op je onderwerp die je wilt fotograferen en zorg dat deze, vooraf, geheel 'out-of-focus is' *
  • Druk af en kijk over er PRE-OK op je LCD staat
  • Stop de zakdoek weer in je broekzak en plaats de zonnekap weer op je objectief
  • Maak je foto
* Het beste is indien je de mogelijkheid hebt om naar je onderwerp te lopen en dan je camera richten op de plek waar je eigenlijk zelf gaat staan. Vanaf die plek meet je dan je pre-wb en loop je terug.

Indien de lichtomstandigheden niet echt zichtbaar veranderen kan je met deze WB instelling makkelijk een uur fotograferen. Uiteraard blijf je wel in NEF de opname maken voor het geval je achteraf toch nog iets wil corrigeren. Probeer het maar uit, werkt verbluffend goed.
Suc6,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Witbalans bepalen

Bericht door mikemix »

Is er niet.

Sterker, elke TL-verlichting kan per locatie anders zijn.
Nog sterker, TL veranderd van kleurtemp. naarmate het ouder wordt.
Ook zal het kleurenspectrum van TL geen vaste kleurwaarde geven,
het kleurenspectrum van TL geeft pieken van bepaalde meerdere (kleur)waarden.
Daarom is TL altijd lastig fotograferen.
Overigens bepaal ik altijd naderhand handmatig de WB voor TL, dit werkt het beste voor mij.

Topic Starter
JvdL
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 29 aug 2010, 11:15
Locatie: "Baronie van Breda en Markiezaat"

Re: Witbalans bepalen

Bericht door JvdL »

mikemix schreef:Is er niet.
Dat vermoeden had ik al...

Wat ik ook probeer - wit-balans-meting, grijs-punt-bepaling of op-het-zicht - door m.n. de reflexie van de vloer op de pakken krijg ik de witbalans niet goed.
De pakken zien grijs of hebben een groene of rode kleurzweem.

Aan allen dank voor de tips! :positief:
Die van jou ALE kende ik nog niet... had al wel eens van de truck met de Pringles-deksel gelezen.

mikemix schreef:Overigens bepaal ik altijd naderhand handmatig de WB voor TL, dit werkt het beste voor mij.
Mag ik vragen hoe je dat dan doet?
Door een neutraal grijspunt in de foto te kiezen?
Don't be a fool and die for your country. Let the other sonofabitch die for his.
--George S. Patton--

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Witbalans bepalen

Bericht door mikemix »

NEF (RAW) schieten en bij het openen van je convertor handmatig op het oog neutraal instellen (doorgaans overheerst groen)
en dit als preset instellen voor de rest.

ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Witbalans bepalen

Bericht door ALE »

JvdL schreef:Die van jou ALE kende ik nog niet...
Probeer het eens uit en laat ons het resultaat zien. Mocht het niet bevallen, die zakdoekjes komen wel op deze winter.
Suc6,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod

Topic Starter
JvdL
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 29 aug 2010, 11:15
Locatie: "Baronie van Breda en Markiezaat"

Re: Witbalans bepalen

Bericht door JvdL »

@ ALE; Hahahaha... ik zal aan je Kleenex denken de volgende keer en de proef op de som nemen; Kleenex of Expodisc???

@ mikemix; Lijkt me moeilijk en dien je er een geoefend oog voor te moeten hebben.
Don't be a fool and die for your country. Let the other sonofabitch die for his.
--George S. Patton--
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”