Flitsen met compacts

Hoe doe je het, waardoor komt het: vragen en antwoorden
Plaats reactie

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6580
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Flitsen met compacts

Bericht door Skippy »

Zoals jullie wellicht weten levert flitsen met het ingebouwde miniscule flitsertje van een compact bijna altijd een lelijk resultaat op.
OK, een licht invulflitsje gaat nog wel maar een serieus mooi resultaat is niet te doen.

Voor mijn LX3 heb ik enige tijd geleden al voor weinig een kleine Metz 20 C-2 gekocht. Zie onderstaande - geleende - foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is heel simpel flitsertje met 4 standen; Off, M, 2.8 en 5.6. Hij heeft slechts 1 centraal contactpunt maar vooral, er zit een kantelbare kop op.
Je kunt hiermee dus bouncen via wanden of plafond én je kunt de flitser omdraaien op de hotshoe waardoor je achterwaards kunt bouncen!
Ik ben geen flitskenner maar volgens mij is de enige communicatie tussen camera en flitser dat de camera de flitser laat flitsen, verder niets.
Dus geen belichtingsaanpassing van de camera door de flits enzo. De flitssterkte regel je dan op de flitser, 5.6 levert meer licht (en minder bereik) dan 2.8, ofzo ???

Vanmiddag heb ik een paar testjes gedaan en er valt een goed resultaat te behalen. Ik heb met de LX3 op A geschoten en met trial en error het diafragma aangepast voor de belichting.
Oh ja, ik heb de witbalans op de camera op flits gezet en met finetuning op de uiterste warme stand gezet, het eindresultaat is dan goed neutraal.
Bounce achterwaards via wand/plafond. Als het anders/beter kan hou ik me aanbevolen voor suggesties.

Hieronder een voorbeeld dat je op deze manier met een compact een evenwichtige flitsbelichting kunt krijgen.

Afbeelding

Leuk experiment en ik ga me hier wat verder in verdiepen, je kunt nml. door de combinatie van flits en heel snelle sluitertijd aardige effecten bereiken zoals de fotograaf van onderstaande link laat zien.
http://www.flickr.com/photos/laurenceki ... 697846193/

Op Flickr is ook een groep voor strobisten i.c.m. een LX3/D-Lux4.
http://www.flickr.com/groups/lumix-strobist/

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Flitsen met compacts

Bericht door a90 »

Dat ziet er prima uit Luc ! Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Zou een SB-400 ook volstaan of kun je die niet goed aansturen dat je weet ?
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6580
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Flitsen met compacts

Bericht door Skippy »

a90 schreef:Dat ziet er prima uit Luc ! Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Zou een SB-400 ook volstaan of kun je die niet goed aansturen dat je weet ?
Dank Michael, ik was ook wel aangenaam verrast door het resultaat.
Helaas niet i.c.m. de SB-400, zie hier http://www.flickr.com/photos/xtemujin/3114519235/

ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Flitsen met compacts

Bericht door ALE »

Ja jammer is dat van die SB-400. Wat wel werkt is de SB-900. En dan zou je ook nog kunnen overwegen om de FEC van de LX3 op -3 te zetten, de SB-900 op SU-4 en dan los van de camera, gaan met die banaan.
Groet,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod
Gebruikersavatar

Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Flitsen met compacts

Bericht door Genster »

Super :duimop:
Gegroet,
"Genster"

Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Flitsen met compacts

Bericht door Riemke »

Dat ziet er zeker niet verkeerd uit Luc. Ik vraag me af of de SU-800 i.c.m. het Nikon CLS systeem zou werken? Ga het wel eens uitproberen.
Bij de link naar de voorbeeldfoto's kan ik trouwens geen exif gegevens zien in de foto's, jij wel? :?: (omdat je aangeeft dat ze met een snelle sluitertijd geschoten zijn)

-anvanya-
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 03 nov 2010, 21:22
Favoriete camera merk: Canon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Flitsen met compacts

Bericht door -anvanya- »

Dat ziet er goed uit zeg.
Ik heb zelf ook een LX3 als back-up camera maar wouw zeg, ik wist niet dat dit kon. Daar moet ik me toch eens in gaan verdiepen. :)
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”