Wat heb je 'nodig'? Lampen/flitser/studio tips??

Hoe doe je het, waardoor komt het: vragen en antwoorden
Plaats reactie

Topic Starter
-anvanya-
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 03 nov 2010, 21:22
Favoriete camera merk: Canon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Breda
Contacteer:

Wat heb je 'nodig'? Lampen/flitser/studio tips??

Bericht door -anvanya- »

Ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen, dus als het verkeerd staat, sorry.

Ik speel al een flinke tijd met de gedachte om eens wat meer te gaan fotograferen met lampen en flitsers. Het liefste zou ik wat meer modellen gaan fotograferen. Mijn camera en lenzen zijn aardig in orde.
Maar ik heb eigenlijk nooit zo gek veel gebruik gemaakt van flitsers en studio lampen. Op de academie hadden we wel een studio, en daar stonden prachtige spullen. Erg leuk speelgoed allemaal maar niet echt het budget wat ik in gedachten had.

Nu komt mijn vraag. Waar begin je met zo iets? Ik was niet van plan om alles in één keer te kopen omdat het allemaal al duur genoeg is..
Je hebt soms aanbiedingen met pakketen, is dat handig of kan je het beter zelf samen stellen?
Ik zie hier toch best een aantal mensen met zeer leuke thuis studio’s . (Aan de foto’s te oordelen) Wat zijn de belangrijkste basis stukken. Een achtergrondje kan je zelf nog wel creatief op lossen, lampen wordt al moeilijker… Heeft iemand tips voor een startende budget studio? :P

Ik zou denken begin met een goede flitser.. Iemand?

Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Wat heb je 'nodig'? Lampen/flitser/studio tips??

Bericht door Riemke »

Hoe groot is de ruimte die je tot je beschikking hebt?
Ik heb zelf Elinchrom flitsers. Is misschien wat duurder, maar je koopt wel kwaliteit. De D-Lite IT is een mooie set om mee te beginnen.
De twee flitskoppen hebben een ingebouwde ontvanger, zendertje op je camera en gaan! :)

luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: Wat heb je 'nodig'? Lampen/flitser/studio tips??

Bericht door luc »

Misschien is een strobisten kitje iets om mee te beginnen en low budget.
Je gebruikt dan gewoon systeem flitsers zoals SB 900, 800, 700, 600, die via CLS aan te sturen zijn.
Je kunt ook losse rf triggers gebruiken om de flitsers te ontsteken.
Voordeel is dat je er ook makkelijk mee op locatie kunt werken .
Kijk maar eens op http://www.strobist.blogspot.com/
Daar is erg veel info te vinden.
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: Wat heb je 'nodig'? Lampen/flitser/studio tips??

Bericht door Arend-ho »

@luc...volgens mij vraagt ze hier toch om studiolampen en niet om een strobisten kitje
paar losse flitsers..triggertje...kom je al aardig in de buurt van lijkt mij....
als je licht in gewicht wilt is het mooi...
anders zie ik het als hoppen...aanschaffen...tja het is het toch niet...weer weg doen en dan weer wat anders aanschaffen.
dat is in mijn ogen geld weggooien.
huren is ook nog een optie als je wilt weten of het wat is voor je.
nadeel van huren is dat je eerst tijd nodig hebt om te weten wat je doet.
en kost dus ook weer geld.
cursus volgen idem
heb aangeboden wat advies te willen geven...ze kan mij bellen als ze wil.

Arend

Arend...

Topic Starter
-anvanya-
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 03 nov 2010, 21:22
Favoriete camera merk: Canon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Wat heb je 'nodig'? Lampen/flitser/studio tips??

Bericht door -anvanya- »

Heel erg bedankt voor alle reacties!

Eerst over de ruimte. Op het moment is dat dus helaas de huiskamer, maar dat is maar heel erg tijdelijk. We zijn opzoek naar een nieuwe woning en daar moet dus ook een ruimte komen die ik als ‘studio’ in kan richten. Ik zat zelf te denken aan een lekker grote schuur in de tuin (wat kacheltjes voor als er een model komt.. mooie achtergrondjes) maar als jullie daar nog ideeën over hebben hoor ik het graag!

Hmmm, als ik het goed begrijp is er dus een keuze tussen studiolampen en flitsers die je ook op je camera zelf kan gebruiken maar ook los aan kan sturen.

Ik moet zeggen dat iets enigszins of gedeeltelijk draagbaars ook erg aantrekkelijk klinkt. Omdat ik veel met concert fotografie bezig ben en af en toe gevraagd word om ‘ofstage’ foto’s te maken van bands. Dan kan zo iets erg goed van pas komen.

Maar als dat veel afbreuk doet aan de kwaliteit, of het in eens veel duurder maakt kan ik die twee zaken ook gewoon apart van elkaar houden.

Een cursus is ook inderdaad een heel goed idee. Ik was al een beetje om me heen aan het kijken voor zo iets. Dat vind ik persoonlijk fijner als huren denk ik.

Ik ga even nalezen over die spulletjes die jullie noemen! :)
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”