Strobist vraag

Hoe doe je het, waardoor komt het: vragen en antwoorden
Plaats reactie

Topic Starter
markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

Strobist vraag

Bericht door markk »

Heb sinds kort een lichtmeter (Sekonic L-358) en heb een vraag omtrent zijn gebruik i.r.t. tot meerdere flitsen.

Achtergrond:
Ik heb een keer een erg mooie foto gezien van een aantal auto's in een kelder / garage. Het was er qua normale verlichting erg donker maar de foto (auto's en kelder) was van alle kanten echt prachtig belicht zonder schaduwen. De fotograaf had uitgelegd dat ie tijdens de (lange) sluitertijd rond had gelopen met een flitser in z'n hand en deze 14x handmatig had laten flitsen. Het licht had ie eerst met een lichtmeter op verschillende plekken gemeten.

Uiteraard heb ik wat gegoogled op strobist e.d. maar nog niet kunnen vinden wat je precies meet, hoe je dan de flitser instelt (qua kracht) en hoe je de camera (iso, sluitertijd en diafragma) instelt.

Als iemand bekend is met deze vorm van fotografie/strobisten zou hij/zij dan zo vriendelijk willen zijn om dit uit te leggen. Lijkt me heerlijk om eens een avondje in een donkere parkeergarage te gaan oefenen met een DSLR op statief en een lichtmeter en flitser bij me ...

Mark.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Strobist vraag

Bericht door mikemix »

Een lichtmeter heeft een mogelijkheid om flitsen op te kunnen tellen naar een bepaald diafragma.
In de studio deed ik dit ook wel dikwijls, trucje om een tekort aan flitskracht aan een hoog diafragma
te compenseren door deze in delen op te bouwen.
Zou zeggen, post hier eerdaags maar eens wat.

Topic Starter
markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Strobist vraag

Bericht door markk »

Dank. Optellen van multiple flashes snap ik in een studio met een een relatief korte sluitertijd. Maar met een juist relatief lange sluitertijd snap ik 'em niet. Dan krijg je toch heel snel omgevingslicht mee (tenzij het echt pikdonker is) ?

Of bedoel je een scenario in idd een erg donkere ruimte:
- Sluitertijd 30s, camera op statief, sluiter open. Klein diafragma (F22)
- Lichtmeter op multiple flashes en rondlopen en flashen totdat de belichting goed is volgens de lichtmeter

Iemand anders gaf de suggestie gewoon meerdere foto's te nemen met flitsers op verschillende plekken en die middels lagen in Photoshop te combineren. Kan natuurlijk ook maar ...

Mark.
PS: Wat bedoel je met "zou zeggen, post hier eerdaags maar eens wat" ? ...

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Strobist vraag

Bericht door mikemix »

Klopt, de hele studio was tijdens het belichten helemaal verduisterd.
Dat betekent in het analoge tijdperk je 4x5" diacassettes allemaal laden en wisselen op de tast.

Ik bedoel met laat maar zien dat je experimenten op dit gebied hier best mag delen.

Topic Starter
markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Strobist vraag

Bericht door markk »

> Ik bedoel met laat maar zien dat je experimenten op dit gebied hier best mag delen.

Duidelijk, zal ik zeker doen !

Mark.
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”