HDR panorama vraag

Hoe doe je het, waardoor komt het: vragen en antwoorden
Plaats reactie

Topic Starter
markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

HDR panorama vraag

Bericht door markk »

Iemand hier wel eens met HDR panorama's gewerkt ?

Ben gisterenvanavond een beetje aan het oefenen geweest maar twijfel erg over de juiste workflow:

Optie-1:
- Eerst de frames HDR'en in een 32 bit tiff (Photomatix)
- Dan stitchen in een 32 bit tiff panorama (Photoshop)
- Dan tone-mappen voor het uiteindelijke resultaat (Photomatix)

Optie-2:
- Eerst de frames HDR'en (Photomatix)
- Dan de frames individueel tone-mappen in een normale 16 bit tiff (Photamatix)
- De stichen voor het uiteindelijke resultaat (Photshop)

Optie-3:
- Eerst frames stichen in underexposed, overexposed en normale panorama's (Photoshop)
- Dan de panorama's HDR'en (Photomatix)
- Dan tone-mappen voor uiteindeljke resultaat (Photomatix)

HDR'en / tone-mapping doe ik in Photomatix. Stichen in Photoshop. Uiteraard gebruikt ik altijd dezelfde opties qua tone-mapping en stichen.

Optie-2 geeft het verwachte resultaat, een panorama met de typische HDR look
Optie-3 geeft ook een redelijk resultaat. Een panorama maar de typische HDR look ontbreekt en is absoluut anders dan optie-2. Meer realistisch, minder HDR'achtig.
Optie-1 geeft iets heel vreemd qua kleuren. Ik denk dat er is mis gaat met kleurprofielen tussen de tools/bestanden.

Ik neig nu naar optie-2. Alleen probleem is dat je moet tone-mappen op 1 frame uit het panorama en dus niet het hele panorama kan overzien qua tonemapping. De andere frames uit het panorama moet je dan dus met exact dezelfde opties tone-mappen. Niet optimaal, ik tone-map liever op het gehele panorama, dan zie je nl. het hele plaatje...


Mark.

vvo
Berichten: 51
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 09:17
Favoriete camera merk: D700
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: HDR panorama vraag

Bericht door vvo »

Ik heb toevallig afgelopen zaterdag dit geprobeerd. Niet zozeer om pano's te maken maar om het bereik van mijn 18mm ietsje te vergroten.

Mijn workflow is zoals jij in optie 2 beschrijft.

Ik heb echter 2x3 exposures gemaakt en er hdr's van gemaakt (photoshop). Daarna heb ik dezelfde bewerkingen losgelaten op beide hdr's (photoshop/nik tools)
Daarna heb ik beide hdr's aan elkaar gestitcht.

Dit was slechts een test voor me. De lokatie was binnen waardoor je minder last hebt van veranderende omstandigheden. Ik wil dit ook nog op een buitenlokatie proberen (landschap).

Afbeelding
Nikon D700 :: Fuji X-E1 :: Panasonic LX3 :: Strobist (FBA) :: Mijn Youtube filmpjes
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9103
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: HDR panorama vraag

Bericht door remoss »

Ik heb al aardig wat pano's in elkaar gesleuteld, alleen met een ander programma namelijk [url_nv_extra=http://www.kolor.com/image-stitching-so ... -giga.html]Autopano Giga[/url_nv_extra]

Het grote voordeel van dit programma is dat je de afzonderlijke foto's gewoon optimaal kunt belichten, Autopano middelt bij de overgangen perfect de belichting uit.

Geen antwoord op jouw specifieke vraag maar misschien heb je er toch iets aan.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: HDR panorama vraag

Bericht door Melliw »

Gevoelsmatig neig ik naar optie 2 maar optie 1 zou ongeveer hetzelfde resultaat moeten geven lijkt me. Kun je de verschillen zoals je ze omschrijft hier laten zien?
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.

Topic Starter
markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: HDR panorama vraag

Bericht door markk »

Melliw schreef:Gevoelsmatig neig ik naar optie 2 maar optie 1 zou ongeveer hetzelfde resultaat moeten geven lijkt me. Kun je de verschillen zoals je ze omschrijft hier laten zien?
Yep bij deze. Alleen niet gaan "miepen" over de fotografische kwaliteit (compositie, onderwerpen, tone-mapping, e.d.). Ben ff snel naar buiten gelopen en handmatig (zonder statief) HDR frames van een panorama gaan schieten. Het ging mij met name om de ervaring op te doen in de workflow en niet om het eindresultaat. Gegeven deze ervaring ga ik wel een keer een mooi landschap met opkomende/ondergaande zon pakken en een donker voorwerp erin "HDR'en en panorama stitchen op statief".

optie-1: Frames HDR'en in 32 bit tiff, 32-bit tiff's panorama stichen en panorama tone-mappen
Afbeelding

optie-2: Frames HDR'en en tone-mapping, tone-mapped 16-bit tiff panorama stitchen
Afbeelding

optie-3: Eerst frames stitchen, vervolgens de verschillende panorama HDR'en en tone-mappen
Afbeelding

Uiteraard overal dezelfde settings / pre-sets gebruikt. Zowel bij het stichen, het HDR'en als het tone-mappen...


Mark.
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”